שגריר ישראל במצרים דוד גוברין הגיש אתמול מחאה רשמית לשלטונות מצרים בה נכתב כי "שגרירות ישראל בקהיר מבקשת בזאת להביע את מורת רוחה מהעובדה שהיא לא הוזמנה מעולם לתדרוכים אלה ולתדרוכים אחרים שעורך משרד החוץ המצרי", כך פורסם הערב (חמישי) במהדורת החדשות של "כאן".


.


גורמים במצרים הכחישו בראשון האחרון את הדיווח וההקלטות שפורסמו ב"ניו יורק טיימס", לפיהן סרן אשרף אל-חולי, קצין בכיר במודיעין המצרי טען, בשיחות מתועדות שערך עם מספר מגישי תכניות אירוח פופולריות במצרים, כי "הפלסטינים צריכים להסתפק ברמאללה", ואף הסביר למגישים כי עליהם לשכנע את צופיהם שהמהלך נכון. בהצהרה המצרית נטען כי "האנשים שצוטטו בפרסום אינם מנחי טלוויזיה, או שהם כבר לא משדרים, עוד מהתקופה שקדמה להצהרת טראמפ". 


בניו יורק טיימס פורסמה הקלטה, ממנה עולה כי מנהיגי מצרים הביעו הסכמה עקרונית להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. מדובר בהקלטה של קצין בכיר במודיעין המצרי טען, בשיחות מתועדות שערך עם מספר מגישי תכניות אירוח פופולריות במצרים, כי "הפלסטינים צריכים להסתפק ברמאללה", ואף הסביר למגישים כי עליהם לשכנע את צופיהם שהמהלך נכון. 

הקצין ציין כי "כמו כל האחים הערבים שלנו עלינו לגנות את המהלך", אך הסביר כי העימות עם ישראל לא היה אינטרס של מצרים. אל חולי אמר כי במקום לגנות את ההחלטה הם צריכים לשכנע את הצופים שלהם לקבל אותה, כאשר הפלסטינים, לדבריו, צריכים להסתפק ברמאללה. "איך ירושלים שונה מרמאללה באמת?", שאל הבכיר המצרי שוב ושוב את המגישים, כך עולה מארבע ההקלטות שהועברו לעיתון האמריקאי.

כזכור, לאחר ההכרזה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, בשישה בדצמבר 2017, והתכנון להעביר את השגרירות האמריקאית מת"א לעיר בעתיד, גינו ממשלות ערביות את המהלך בפומבי. בתקשורת הממלכתית בקהיר אף פורסם כי נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי מחה אישית בפני טראמפ בעקבות הצעד.