"רשלנות רפואית חמורה, בלשון המעטה", כך נטען בפתח כתב תביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה, נגד בית החולים האנגלי בנצרת על ידי יורשיו של צעיר בן 31 מאזור הצפון, שנכנס לניתוח אורתופדי בגבו ובעת ההרדמה, הרופא המרדים לא דאג לוודא קיומו בפועל של הליך הנשמה תקין והמנותח לא היה מנוטר. עקב כך היה צורך בביצוע החייאה ובסופו של דבר האיש נפטר.



באמצעות עו"ד סאמי אבו ורדה נטען בתביעה כי האיש, שהיה בריא וחזק, מצא את מותו בטרם עת, במהלך הטיפול הרשלני שנתן הצוות הרפואי והותיר אלמנה צעירה, שתי בנות קטנות ומשפחה המומה.



לפני כמה חודשים נבדק האיש בשל כאבי גב ובבדיקות שעשה נקבע כי הוא סובל מ"הגבלה קלה בכיפוף, רגישות קלה, נוירולוגית תקין, כוח גס תקין, רפלקסים שמורים". בחודש אוגוסט הוא הגיע למיון רמב"ם, התלונן על הגבלה בתנועות הגב ונבדק על ידי מומחה עמוד שדרה שקבע כי "אין צורך בהתערבות כעת". האיש שוחרר לביתו עם המלצות למנוחה, ביצוע MRI ומעקב בקהילה ובמרפאות החוץ ברמב"ם.



למחרת, הפנה אותו רופא המשפחה לחדר המיון בבית החולים האנגלי בנצרת, בשל אותה בעיה. שם נבדק ובשונה מקביעתו של המומחה ברמב"ם, יום לפני כן, האורתופדים קבעו כי יש צורך בטיפול ניתוחי. הוא אושפז במחלקה האורתופדית ונקבע לו תור לניתוח.



עו"ד איאד מטאנס, ממשרד עורכי הדין סאמי אבו ורדה, טוען כי על פי הרישומים של בית החולים, לא ברור מתי בוצעו הפעולות בחדר הניתוח ורק ידוע כי לאחר שהורדם, הניתוח לא התחיל. "לאחר הפיכת המטופל על הבטן וניטורו נצפה ירידה בדופק המוניטור. בתיאום עם המרדים, המטופל הועבר על הגב והחלו פעולות החייאה..".




"הטיפול לא תאם את הסטנדרט הרפואי"




בתביעה נאמר עוד כי הצוות הרפואי "התרשלו בהחדרת צינור ההנשמה ולא דאגו להאזין לריאות ולוודא שהמנוח אכן נשם משתי הריאות בזמן השארת ההרדמה ו/או התרשלו משלא דאגו לניטור רציף של המנוח מאז תחילת ההרדמה ועד לביצוע ההחייאה".



לאחר כ-3 שעות ללא טיפול בחדר הניתוח הועבר המטופל ליחידה לטיפול נמרץ ומאוחר יותר הועבר במצב אנוש לרמב"ם בחיפה, שם נפטר כעבור כמה ימים. לטענת התביעה,  "הרשומה הרפואית שנערכה ע"י הצוות הרפואי בביה"ח האנגלי ושהייתה אמורה לתעד את מהלך האשפוז, הליך ההכנה לניתוח, הליך ההרדמה וכו', הינה חסרה ולקונית באופן לא מובן ואף מחשיד".



לתביעה צורפה חוות דעת של פרופסור מומחה בהרדמה שבדק את המקרה וקבע בין היתר, כי הטיפול הרפואי שניתן לאיש "לא תאם את הסטנדרט הרפואי המקובל והסביר בזמנים הרלוונטיים לאירועים". כמו כן ציין המומחה כי ניתן היה למנוע את הפטירה "אילו פעלו הצוותים הרפואיים כפי המצופה מהם, לפי הסטנדרט הרפואי המקובל בזמנים הרלוונטיים".



מבית חולים בנצרת נמסר בתגובה: "משתתפים בצער המשפחה ומוסרים את תנחומינו. התביעה התקבלה ואנו למדים את הטענות. נגיב כמקובל בבית המשפט מתוך חובתנו לשמור על הסודיות הרפואית".