שר הרווחה והעבודה, חיים כץ, יגיע הבוקר לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת כדי להציג בפני הח"כים את הצעת החוק הממשלתית שהוא מעוניין להביא בפני הכנסת בעניין קצבאות הנכים.



לאחר ההסכמה שכבר הושגה בין משרדי הרווחה והאוצר שלפיה שתיים מתוך ארבע פעימות להעלאת קצבת הנכות ייעשו בשנה הנוכחית ויאפשרו את העלאת הקצבה ב־500 שקל בתקציב כולל של 2 מיליארד שקל, דורש כעת השר כץ להכניס אל החוק את ההתחייבות המלאה של הממשלה על 2 מיליארד שקל נוספים כדי להביא את הקצבה המקסימלית לגובה ממוצע של 4,000 שקל עד שנת 2021, וכן את ההתחייבות להצמיד עד אז את הקצבאות אל השכר הממוצע במשק ולמנוע את שחיקתן כפי שהיה בשני העשורים האחרונים. משרד הרווחה ומשרד האוצר מנהלים בימים אלה שיח באמצעות הגורמים הבכירים בשני המשרדים בניסיון לשכנע את האוצר להיענות לדרישת השר חיים כץ.



כזכור, ההבטחה הראשונה של שר האוצר משה כחלון ל־230 אלף הישראלים עם מוגבלויות הנאנקים זה כ־17 שנים עם קצבת קיום שמגיעה למקסימום של 2340 שקל בחודש ואינה מתעדכנת, הייתה אי שם לקראת חג הפסח האחרון. לפני עשרה חודשים, כססו ציפורניים ראשי ארגוני הנכים המנהלים מאבק כבר שלוש שנים להעלאת קצבת הנכות בציפייה דרוכה לשמוע בשורה משר האוצר שבמהלך החודשיים שלפני החג הופצו מסביבתו ידיעות על כוונתו "להעלות משמעותית את קצבת הנכות" בכפוף להמלצות צוות שמינה לנושא.



תחת זאת התקיימה במשרדו באותו יום מסיבת עיתונאים שבה הוצגה תוכנית נטו משפחה למעמד הביניים, ובכל הנוגע לנכים הסתפק כחלון באמירה "אנחנו נביא בשבועות הקרובים גם את הבשורה לנכים". מאז עברו, כאמור, עשרה חודשים שבמהלכם הופר אפילו הסיכום הבסיסי שהושג בין חלק מארגוני הנכים לבין הממשלה בכלל, והאוצר בפרט, כבר לפני יותר משלושה חודשים, שלפיו עד סוף 2017 תעביר הממשלה בכנסת חוק שיעגן את ההבטחה הראשונית של כחלון - תוספת של 4 מיליארד שקלים לקצבאות הנכים (בתוך ארבע שנים לאחר פשרה).




שר הרווחה והעבודה חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שר הרווחה והעבודה חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




על גב הנכים




גורמים במשרד הרווחה אמרו אמש בשיחה עם "מעריב־השבוע": "ביום חמישי האחרון בלילה עזב שר הרווחה את ישיבת הממשלה לאחר שהגיע לסיכום עקרוני בנושא עם האוצר והודיע כי הוא תומך בתקציב 2019 שאושר בבוקר שלמחרת, אבל בהיעדרו של השר האוצר ביצע מחטף והעביר הצעת מחליטים שלפיה רק בשנת 2020 יידונו התוספות הבאות לקצבת הנכות ומנגנון הצמדתה. הבוקר יציג השר את הצעת החוק שכוללת בתוכה את ההתחייבות המלאה ולא יסכים לניסיון הנואל של האוצר למסמס את ההתחייבות לנכים". עם זאת, גם בהצעת החוק של שר הרווחה, שלה התנגד עד כה הדרג המקצועי באוצר, אין התחייבות לא למועדים המדויקים שבהם ישולמו הפעימות השלישית והרביעית לקצבאות הנכים וחשוב מכך, גם לא למועד שבו יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע. גם על יוזמתו לאפשר לנכים עובדים להשתכר עד 4,000 שקל מבלי שקצבתם תקוצץ נאלץ שר הרווחה להתפשר לדרישת האוצר ולהפעילה כתוכנית ניסיונות שהיקפיה עדיין לא ברורים.



על דבר אחד מסכימים פעילים בכל ארגוני הנכים, בהם גם נצים במאבק, שאומרים: "כל יום שעובר האוצר מנסה למסמס את התחייבות הממשלה לנכים, מעכב אפילו את מחצית הסכום שהאוצר הסכים לשחרר לקצבאות עוד השנה, כשאנחנו כבר עמוק בתוך ינואר והפעימה הראשונה הייתה אמורה להיות משולמת בתחילת החודש. בנוסף לכך, אם הממשלה לא תעגן בחוק, דבר שלא נראה כרגע באופק, את המועד שבו יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע, גם הקצבה המעודכנת תמשיך להישחק ובעוד מספר שנים לא תהיה רלוונטית ליוקר המחיה עבור הנכים שאינם מסוגלים לעבוד".



לצד הניסיונות של האוצר לחסוך דווקא על גבם של הנכים, ניתן למנות, בין היתר, גם את היוזמה בחוק ההסדרים שמעוררת זעם רב בקרב ארגוני שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות וחברי כנסת, שעיקרה דחייה של שלוש שנים תמימות במחויבות של הממשלה עצמה להנגיש לנכים את כל שלוחותיה בישראל על פי חוק. יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, אומר: "שר האוצר פועל להלבנת המחדל שלפיו עד סוף השנה רק 30% ממבני הציבור ישלימו את ההנגשה לנכים. הצעה זו יש בה כדי לפגוע באופן אנוש בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בישראל המהווים 18% מהאוכלוסייה וב־11% הקשישים תושבי המדינה. לא ייתכן שפגיעה שכזו תקודם על ידי שר המניף דגל חברתי".



ארגונים במאבק הנכים תולים תקוות בשר כץ לאחר שננטשו על ידי כל האחרים וכץ עצמו מבטיח: "ההתחייבות המלאה לנכים תעוגן בחוק".