תיק 3,000 מגיע לנקודת רתיחה: פרשת הצוללות מגיעה לשלב שבו המשטרה מצליחה לגבש תשתית ראייתית, לכאורה, נגד עורך הדין דוד שמרון, וכן נגד שותפו למשרד עו"ד יצחק מולכו, בגין עבירות על טוהר המידות. לגבי מולכו, יש לציין כי מדובר באי דיווח על עובדת היותו שותף במשרד עם עו"ד שמרון, שכביכול ייצג את המתווך בעסקת הצוללות מיקי גנור, זאת בשעה שהוא כיהן כיועץ בכיר בלשכת ראש הממשלה, וכך בעצם עבר על ניגוד עניינים.

גנור חשף לכאורה בעדותו כי שמרון, שעל פניו ייצג אותו בעסקת הצוללות מול התאגיד הגרמני טיסנקרופ, היה אמור ליהנות גם מרווחי העסקה. נציין ונדגיש כי החקירה עדיין מתנהלת, ורק לאחר שהחקירה תגיע לסיומה תגבש המשטרה את הסיכומים, ותציין האם התגבשה תשתית ראייתית, לכאורה.

חומר זה יועבר אל פרקליט המדינה ולפרקליטת מיסוי וכלכלה, ויחד עם היועמ"ש הם יצטרכו להחליט האם התשתית מספיקה להגיש כתב אישום כנגד מי מהמעורבים בכפוף לשימוע. את החקירה מנהלת היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בראשותו של תנ"צ אלי אסייג.

 
בתוך כך, בחדשות עשר ובחברת החדשות פורסם הערב כי חקירת המשטרה ביססה את החשדות נגד שלושה חשודים עיקריים נוספים בפרשת הצוללות, בהם אבריאל בר יוסף, אליעזר צ'ייני מרום ודוד שרן, והן יועברו בקרוב לפרקליטות. בחדשות 10 דווח גם כי ההמלצה המסתמנת של המשטרה היא להגיש כתב אישום חמור על שוחד נגד שמרון, זאת בנוסף, כאמור להמלצה על כתבי האישום נגד ארבעת האחרים.

בדיווח נמסר כי הממצאים מתבססים גם על עדויות של עד המדינה מיקי גנור, אך גם על עדויות אחרות שאספו השוטרים, כאשר בין השאר מדובר בעבירות של קבלת שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון. 
 

החקירה נמצאת בשלב מתקדם, וההערכה היא שבתוך פחות מחודשיים התיק יעבור לפרקליטות עם המלצות, כאשר נכון להיום שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא עולה כחשוד.

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "חקירת רכש כלי השיט (המכונה פרשה 3000) עדיין מתנהלת ועדיין נעשות בה פעולות חקירה. בעת הזו היחידה החוקרת טרם הגיעה לשלב הסיכומים ומאידך כל אמירה בגין המלצה להגשת כתבי אישום איננה רלוונטית מהסיבה הפשוטה שהמלצה על כתבי אישום הינה בסמכות בלעדית של הפרקליטות ולא של המשטרה. כמו בכל פרשה אחרת כאשר החקירה הפעילה תסתיים ובכפוף לסיכומי החקירה נודיע באם נמצאה / לא נמצאה תשתית ראייתית. כל פרסום אחר הנו על אחריות המפרסם בלבד".

מראש הלשכה לשעבר ועד בן דודו של רה"מ: הנחקרים המרכזיים

דוד שמרון:
שמו של שמרון נקשר לפרשה כמי שייצג את מיקי גנור והיה אמור לגרוף לכיסו מאות אלפי שקלים בגין שכר טרחה. גנור סיפר לחוקרים כי שמרון, מלבד היותו עורך דינו, הוא גם שותפו בעסקה ומלבד שכר הטרחה היה אמור גם לגזור עמלה אם היא תצא לפועל.

בהמשך התברר כי הוא סיפר להם גם כי אחת הפגישות המרכזיות לפני שעמדו לחתום על הסכם השותפות התקיימה במלון וולדורף אסטוריה ירושלים מרשת מלונות הילטון היוקרתיים. לאחרונה, כזכור, כפי שפורסם במעריב, הוצע לבן דודו של ראש הממשלה, לחתום על הסכם עד מדינה במסגרת תיק 3,000.

אבריאל בר יוסף. צילום: אבשלום ששוני
אבריאל בר יוסף. צילום: אבשלום ששוני


עו"ד יצחק מולכו
: מולכו, כזכור, נחקר בפרשה מפאת היותו שותפו למשרד וקרוב משפחתו של עו"ד דוד שמרון, שייצג את המתווך בעסקת הצוללות, מיקי גנור, אשר הפך, כאמור, לעד המדינה בפרשה. במשטרה סבורים כי מולכו הפר את חובת הדיווח, למרות שחתם על מסמך ניגוד עניינים, ולא סיפר על עסקה הנרקמת בין תאגיד טיסנקרופ לבין המתווך מיקי גנור, שיוצג ע"י שותפו, עו"ד שמרון.

 מולכו, מצדו, טען בחקירותיו הקודמות כי לא היה מעורב כלל בעסקת הצוללות, אולם במשטרה הטיחו בו טענות קשות בניסיון לקבל פרטים בהקשר לעובדה שכיהן כשליח של ראש הממשלה במדינות שונות בעולם, וזאת בשעה שהוא נמנה כשותפו במשרד של עו"ד שמרון ועל כך היה אמור לכאורה להעביר דיווח.

יועצו לשעבר של רה"מ סיים לאחרונה את תפקידו כשליחו המיוחד של נתניהו לעניינים מדיניים, והוחלף על ידי ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. מולכו ביקש לסיים את תפקידו לאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ שביקשה למנוע ממולכו להמשיך ולכהן כיועצו המדיני של ראש הממשלה בשל ניגוד עניינים, בשל קרבתו לעורך הדין דוד שמרון, שנמצא תחת חקירה בפרשת הצוללות. כזכור, עורך דין שמרון, בן דודו של נתניהו, היה עורך דינו של עד המדינה בפרשת הצוללות, מיקי גנור, וזה שייצג אותו בעסקה מול התאגיד הגרמני טיסנקרופ, וכעת הוא נחקר בחשד למעורבותו בתיק 3000.

אבריאל בר יוסף: בעת שבר יוסף כיהן כסגן ראש המל"ל, ובמהלך הליך בחירתו לתפקיד ראש המל"ל בפועל, נדרשה משטרת ישראל לקיים חקירה פלילית אודות פעילותו אשר העלתה כבר בתחילתה חשדות לביצוע מעשים חמורים שהתרחשו בעת שכיהן בתפקיד סגן ראש המל"ל ובתקופה שחפפה להליך ההחלטה למנותו לראש המל״ל.

אליעזר מרום. צילום: פלאש 90
אליעזר מרום. צילום: פלאש 90


על פי החשד, בר יוסף קיבל שוחד מאיש עסקים מגרמניה שהשקיע מאות אלפי אירו בחברה הנמצאת בבעלות קרובת משפחה של בר יוסף. לכך הצטרפו הטבות נוספות שוות ערך וכן הבטחות עתידיות. בתמורה, קידם החשוד אינטרסים עסקיים של איש העסקים הגרמני, בין היתר, ב"וועדת צמח" שדנה במתווה הגז.

על פי החשד, בר יוסף, בהיותו המשנה לראש המל״ל, פעל בניגוד לחוק תוך כדי ביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון וזאת תוך כדי שיתוף והסתייעות באחרים.

אליעזר צ'ייני מרום: בתום חקירה סמויה שנערכה חודשים ארוכים, לרבות חיקורי דין בגרמניה ובקפריסין, הצליחו החוקרים לחשוף חלק עיקרי ממסלול הכספים שעברו מהתאגיד הגרמני דרך חשבון בנק מקפריסין ושחלקו הועבר כשכר טרחה עבור רכישת הציוד הביטחוני כביכול. מסלולם של חלק אחר מהכספים טרם אותר ובמשטרה מעריכים כי מדובר בכספי שוחד. בחקירה המנוהלת בשיתוף עם רשות המסים הצליחו החוקרים לאתר חשבונות בנק ברחבי העולם והמעצרים בוצעו כדי לאתר את ייעודם של הכספים בסכומי עתק שהועברו דרך אותם חשבונות לכאורה.

עוד סבורים החוקרים כי צ'ייני פעל לכאורה להדיח את נציג המספנות בישראל, משה ברקת, ודאג למנות תחתיו את גנור. במשטרה בדקו את מידת מעורבותו של צ'ייני בקידום העסקאות בתקופה שבה פיקד על חיל הים. צ'ייני נחקר מספר פעמים בפרשה. 

דוד שרן. צילום: אבשלום ששוני
דוד שרן. צילום: אבשלום ששוני


דוד שרן
: המשטרה חושדת שמיקי גנור, עד המדינה בפרשת הצוללות, העביר כספי שוחד בסך עשרות אלפי שקלים במזומן לדוד שרן, באמצעות היועצים האסטרטגיים נתן מור, ושותפו צחי ליבר.

כזכור, בנובמבר 2017 ביקשו המשטרה והפרקליטות להרחיק מתפקידיהם שניים מהחשודים בפרשה, לפחות עד סיום החקירה, בהם שרן, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, המשמש כמזכיר חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) והשר לשעבר, אליעזר (מודי) זנדברג, המכהן כיו"ר קרן היסוד.

זנדברג נעצר גם הוא בפרשה בחשד לקבלת שוחד בסכום הנאמד בכ-100 אלף שקלים מגנור וכן בהעברת כספי שוחד לגורמים אחרים כל זאת באמצעות אנשי עסקים ומעורבים נלווים. בחקירתו טען זנדברג כי הוא מכיר את גנור ובמסגרת עסקים משותפים איתו שימש עבורו כיועץ שלא בתקופת כהונתו כשר או ח"כ. גם במקרה שלו סבורים גורמי האכיפה העוסקים בחקירה כי אין מקום להשאירו בתפקידו בשלב זה של החקירה.