המאבק נגד תכנית הממשלה לגירוש בכפייה של מבקשי המקלט מאפריקה שאישרו השרים בתחילת החודש נמשך, והיום (שני) הצטרפו מבקשי המקלט עצמם למחאה כשעשרות מאזרחי אריתריאה השוהים בישראל הפגינו מול שגרירות רואנדה בהרצליה, המדינה השלישית איתה חתמה ישראל על הסכם הגירוש, ודרשו מממשלת רואדנה לעמוד על העיקרון שהנחה אותה עד כה שלא להסכים לגירוש בכפייה. אריתריאה היא דיקטטורה צבאית המחייבת את כל אזרחיה הגברים בשירות צבאי לכל חייהם כמעט ומוציאה להורג את העריקים. ישראל מנהלת עמה יחסים דיפלומטיים, קשרי מסחר ואף סחר נשק, אבל אינה יכולה מתוקף אמנת הפליטים של האו"ם לגרש בחזרה את הפליטים לאריתריאה עצמה, כך גם לסודן מאותה הסיבה.



בתוך כך, טייסים מחברת "אל על" הצהירו כי יסרבו להטיס מבקשי מקלט למדינה שלישית. הטייס שאול בצר התבטא בחשבון הפייסבוק שלו נגד המעשה. "כבן לעם היהודי, שגדל והתחנך על ערכי הציונות, זו שחידשה את קיומו של העם בארץ ישראל, שחי כאן במשך כל חייו, ולקח חלק במבצעים מעבר לקוי האויב, אשר דרשו לא מעט אומץ ואמונה בצדקת דרכנו, הכרה במוסר היהודי וקדושת החיים של כל אדם באשר הוא, במטרה להבטיח לנו ולדורות הבאים שלעולם לא נהיה שוב פליטים הנתונים לחסדי אחרים, אין שום מצב שאני כאיש צוות אויר, אקח חלק בהטסת פליטים/מבקשי מקלט בדרכם ליעד, אשר הסיכוי שלהם לשרוד אחרי ההגעה אליו (״מדינה שלישית״) שואף לאפס", אמר בצר, "במשימה כזו אין צורך באומץ רב, אבל דווקא במשימה כזו לא אוכל לתפקד כנדרש ממני. כטייס וכאדם".



טייס  "אל על" יואל פיטרברג אמר לפני מספר ימים: "מרטין לותר קינג אמר שהדברים הנוראים בהיסטוריה קרו לא בגלל האנשים הרעים שביצעו אותם אלא, בגלל ״האנשים הטובים״ ששתקו בזמן שזה קרה. אני לא אטיס פליטים מגורשים בניגוד לרצונם ולו אך מהסיבה החוקית שהם עלולים לסכן את בטיחות הטיסה".





על פי התכנית שאישרו השרים בתחילת החודש החל מחודש אפריל הקרוב יישלחו מבקשי מקלט שלא יעזבו מרצון לכלא ללא הגבלת זמן כשגם מענק העזיבה שהונהג עד כה בתכנית ה"גירוש מרצון" יופחת בהדרגה מ-3500 הדולרים שניתנים לעוזב כיום.

רק 35 אלף מבקשי מקלט מאפריקה בכל הארץ 

מנתוני רשות ההגירה העדכניים ביותר, בישראל חיים כ-35,300 מבקשי מקלט מאריתריאה וסודן שחצו את הגבול ממצריים ומשום כך מוגדרים על ידי משרד הפנים כ”מסתננים”. מאז 2013 נכנסו לישראל מגבול מצרים 300 מבקשי מקלט בלבד, ובשנת 2017 לא נכנס אפילו אחד. מצד אחד הממשלה בלמה את ההסתננות לישראל לאחר החלטת רה"מ נתניהו להקים את המכשול היבשתי לאורך כל גבול ישראל-מצרים, אבל מצד שני השיטה שהנהיגה עד כה לעודד עזיבה מרצון של המסתננים לא הוכיחה עצמה מספיק ומכאן הקשחת המדיניות שמעוררת התנגדות ומחאה גורפת בקרב ארגוני זכויות אדם בארץ ובעולם.

אתמול הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה נוכח המחאה: "איננו פועלים נגד פליטים אלא נגד מהגרים בלתי חוקיים שמגיעים לכאן לצורכי עבודה. ישראל תמשיך להיות מקלט לפליטים אמת ותוציא מסתננים. ההסכמים שנחתמו עם המדינה השלישית תדאג לביטחונם האישי וככל שירצו בכך יוכלו לחזור למדינת המוצא שלהם. הם מקבלים מאיתנו סיוע כלכלי. מה שאני מתאר מאושר על ידי המערכת המשפטית בליווי קבוע. זה תואם את הנחיות בית המשפט העליון והחוק". אבל דבריו של ראש הממשלה פשוט אינם נכונים ובארגוני זכויות האדם מאשימים כי מדיניות ממשלת ישראל הנוכחית מושתתת על שקר וצביעות.

מסוף 2013 החלה המדינה לבצע הליך בדיקה באופן רשמי של בקשות למקלט מדיני-הומניטרי, אך לטענת ארגוני זכויות האדם, ההליך מתבצע למראית עין בלבד ומתקיים בחוסר יעילות ובחוסר תום לב וזאת בניגוד להתחייבות ישראל באמנות הבינלאומיות. 8,588 בקשות מקלט עדיין ממתינות לבדיקה כאשר גם הבקשות שכן הוגשו נדחות באופן גורף וללא כל בדיקה - מתוך כלל בקשות המקלט שהוגשו, רק 11 מבקשי מקלט קיבלו מעמד פליט במדינה.

בכנס שיזמו הח"כים מיכל רוזין (מרצ), איל בן-ראובן (המחנה הציוני) ודב חנין (הרשימה המשותפת), נשמעו בשבוע שעבר עדויות קשות של מבקשי מקלט, דוגמת עדותו של סיימון, אריתראי בן 27, שחי שמונה שנים בישראל והוטס לאחרונה לרואנדה. עם הגעתו לשם, לא קיבל כל אשרה או מסמך, לא סופקו לו הגנה או עזרה, והוא נאלץ לעבור לבדו מסע מסוכן לאירופה. מסע שבמהלכו רבים מחבריו נהרגו. עמנואל ימאנה, מבקש מקלט אריתריאה שנמצא בישראל עשר שנים אמר: "אני מוכן להמשיך לשבת בכלא סהרונים, אך אל תשלחו אותי אל המוות. בעולם פליטים מסודן ואריתראה מוכרים בשיעור של מעל 80 אחוז, איך יכול להיות שבישראל לא? הבעיה היא כנראה בעיה של צבע עור" סמהית מהארציון, מבקשת מקלט מאריתריאה אמרה: "הגענו לכאן בדרך לא דרך, ישנם קורבנות עינויים, קורבנות אונס. הילדה שלי היא העתיד שלי, כמו שכל ילד הוא העתיד של העולם. אנחנו בחושך. בבקשה תעזרו לנו".