לקראת יום השואה הבינלאומי, התקיים ביום חמישי אירוע מיוחד במהלכו הותקן במרתף השואה, מוזיאון השואה הראשון בישראל ,שלט הוקרה לחסיד אומות העולם אוסקר שינדלר, שאחראי על הצלתם חייהם של כ-1,200 יהודים. האירוע התקיים ביוזמת ארגון לימוד FSU, ועידת התביעות נגד גרמניה, מצעד החיים, ועמותת מרתף השואה. 
שינדלר נפטר ב-1974 ונקבר על פי בקשתו בבית הקברות הקתולי-פרנציסקני בהר הציון. בסמוך למקום נמצא מרתף השואה, המוזיאון הראשון להנצחת השואה שהוקם בישראל. בשנים הראשונות שימש כבית עלמין סמלי עבור הניצולים אשר כיסו את קירות המוזיאון במצבות המנציחות את קהילותיהם שנחרבו.
האירוע החל בשעות הבוקר בבית הקברות הקתולי-פרנציסקני, בו התקיים גם טקס זיכרון קצר ליד קברו של שינדלר. בתו של ניצול רשימת שינדלר יעקב לזר, לילי הבר, שמשמשת גם כיו״ר ארגון ניצולי קרקוב, נשאה דברים ליד הקבר ואמרה כי ״שינדלר לא הציל רק 1,200 יהודים בזמן שהוא מסכן את חייו, אלא עשרות אלפי נשמות, הצאצאים של הניצולים. עלינו להוקיר ולזכור אותו, ואת כל אותם האנשים הנפלאים שהצילו אנשים וסיכנו את חייהם תוך כדי מעשי הגבורה".

הרב יצחק גולדשטיין, חיים צ׳סלר, הרב מנחם הכהן, האב אלברטו (איטליה), שלמה גור, ד״ר שמואל רוזנמן, יובל. צילום: לימוד FSU

לאחר מכן התקיים טקס התקנת שלט ההוקרה לשינדלר במרתף השואה, כמו כן הדלקת משואת זיכרון מיוחדת לזכר הנספים. השתתפו בטקס - ניצולי שואה מבית ״עמיגור״ בירושלים ,ובכירים רבים, ובהם יו״ר מרתף השואה וראש ״ישיבת התפוצות״ הרב יצחק גולדשטיין, מייסד לימוד FSU ויוזם האירוע חיים צ׳סלר. עוד השתתפו" רב תנועת המושבים הרב מנחם הכהן, נציג הכנסייה הקתולית-פרנציסקנית האב אלברטו (איטליה), סגן נשיא לוועידת התביעות בישראל שלמה גור, יו״ר מצעד החיים ד״ר שמואל רוזנמן, מנכ״ל עמיגור יובל פרנקל , יועץ בכיר לכנסיה הקתולית ״Custodia di Tierra Santa" רוני לוי-מוזן ועוד.
ניצולת השואה בת ה-86, ברוניה שקולניק , אמרה במהלך הדלקת משואת הזיכרון ש״האירוע הזה הוא מרגש בצורה יוצאת – להיות כאן, במדינת ישראל, ולהוקיר את זכרם של אותם האנשים שהצילו נשמות רבות בעם ישראל, אין הדבר מובן מאליו בעבורנו״. חיים צ׳סלר, מייסד לימוד FSU ויוזם האירוע, ציין כי ״מרתף השואה הוא המקום בו נקבר אפרם של 250 אלף נרצחים שהובאו מ-20 מחנות השמדה, וזהו המקום לציין את זכרו של אחד מגדולי חסידי אומות העולם, אוסקר שינדלר״.
 
סמוך לקברו של שינדלר. צילום: לימוד FSU

 
נציג הכנסייה הקתולית-הפרנציסקנית האב אלברטו, מאיטליה, אמר במהלך הטקס כי ״בכל שנה אנחנו זוכים לראות שקברו של שינדלר מלא באבנים של אותם האנשים שהגיעו להוקיר את זכרו. אין ספק שהוא משמש כסמל לכל חסידי אומות העולם, אותם עלינו לזכור ולהוקיר״.
הרב יצחק גולדשטיין, יו״ר מרתף השואה הסביר לאחר נשיאת תפילה לזכרו של שינדלר, כי ״אין זה מובן מאליו שהגיעו היום לכאן כל כך הרבה יהודים להוקיר את זכרו של שינדלר, והדבר מהווה הוכחה ברורה לגדולה שבמעשיו״. 
לדברי שלמה גור, סגן נשיא לוועידת התביעות בישראל, הענקת התואר של חסיד אומות העולם זו הכפרה של כולנו לאוסקר שינדלר, שזכרונו הלך ונשכח במהלך השנים. "האירוע היום הינו ההוקרה לגבורה שהפגין בהצילו את 1200 היהודים, ועלינו להמשיך לזכור ולא לשכוח״, הוסיף.