1. התפתחות דרמטית: מסתמן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יעיד או ייחקר בתיק הצוללות, כך דווח אמש ב"החדשות". על פי הדיווח, רה"מ ככל הנראה יעיד עדות פתוחה, שצפויה לקרות בקרוב, ולאחריה ייתכן כי ייחקר באזהרה. עם זאת, יש לציין כי נכון לעכשיו ראש הממשלה אינו חשוד בפרשה, החמורה שבחקירות סביבו - ונוגעת להיבטים של ביטחון המדינה. אברמוביץ' אף טען בהמשך כי "אין ספק, התיק הזה לא ייסגר מבלי שראש הממשלה ייחקר".



מטעם נתניהו נמסר בתגובה לדיווח: "פעם אחר פעם מנסים באופן מאולץ לקשור את ראש הממשלה לפרשת הצוללות וכלי השיט, בשעה שמשרד המשפטים הבהיר כבר שהוא אינו חשוד בדבר. שמענו הרבה נבואות במשך הזמן והרבה ספקולציות על 'מה עשוי להיות', אבל דבר אחד ברור: לא יהיה כלום כי לא היה כלום".



2. עימות מול ורשה: בית המחוקקים הפולני אישר ביום שישי הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939.



לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



במערכת הפוליטית בישראל זעמו על ההחלטה. יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, תקף בחריפות את המהלך, כשכתב בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כי "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה". ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הוסיפה כי "מדובר בסימן נוסף לעלייה באנטישמיות", וח"כ איילת נחמיאס-ורבין אף הציעה "להחזיר את השגרירה להתייעצות".



3. המטרה - צה"ל: הרשות הפלסטינית פעלה לנטרל זירת מטענים שנחשפה ביממה האחרונה, צפונית לטול כרם, ועל פי ההערכה יועדה לפגוע בכוחות צה"ל שנעים בציר במהלך פעילות מבצעית. על פי דיווח המשטרה הפלסטינית, 12 מטענים נמצאו בציר שבין עתיל לעלאר, הסמוכות לעיירה שבצפון יהודה ושומרון לאחר שהגשם חשף אותם ואזרחים פלסטינים הודיעו על כך לכוחות הביטחון המקומיים.



בשלב זה לא ידוע מי הטמין את המטענים, אך ההערכה היא כי הם יועדו לפגוע בכוחות צה"ל שנעים בציר. מציאת המטענים המורכבים והעוצמתיים, שלא נראו זה שנים רבות היא עליית מדרגה בגל האלימות האחרון, שעד לאחרונה התאפיין בעיקר בניסיונות פיגועי דקירה ודריסה. בנוסף לזירת המטענים, בחודש האחרון בוצע פיגוע ירי קטלני באזור חוות גלעד, מערבית למקום מציאת המטענים.



זירת המטענים שנוטרלה. צילום: הרשות הפלסטינית
זירת המטענים שנוטרלה. צילום: הרשות הפלסטינית



4. היה או לא היה? שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי התייחסה הבוקר להאשמות שהציג בשבוע שעבר מחבר הספר "אש וזעם", לפיהן היא מנהלת רומן עם הנשיא דונלד טראמפ, ואמרה כי מדובר ב"שמועות פוגעניות ומגעילות". כותב הספר מייקל וולף אמר בראיון ששודר ברשת HBO כי השגרירה מנהלת רומן עם הנשיא, וציין כי הוא "לא היה מספיק בטוח בנכונות המידע, ולכן לא הכניס אותו לספר במפורש".



עם זאת, לאחר הוידוי שלו, מספר פסקאות בספר קיבלו פרשנות אחרת, בין היתר הפסקה שבה נכתב כי "טראמפ מבלה עם היילי המון זמן ביחידות, כשהם במטוס הנשיאותי, ומטפח אותה כדי שתוכל להיכנס בעתיד לפוליטיקה הלאומית היילי אמרה בראיון שהעניקה לפודקסט בשם "הנשים המובילות", שמפורסם באתר "פוליטיקו", היא אמרה כי "חד משמעית, הדבר אינו נכון. וולף סילף את העובדות".



5. לאבו מאזן נמאס: ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר אתמול ליושבת ראש מרצ זהבה גלאון כי "ארצות הברית לא יכולה לתווך יותר בין הישראלים והפלסטינים". לטענתו, נדרש מתווך אחר, אירופאי עם הקוורטט ומדינות ערביות. "נדרש מתווך הוגן", הוסיף ראש הרשות, "הסכם אוסלו מת, שיתוף הפעולה הביטחוני לא הוקפא, למרות שישראל לא מקיימת את התחייבויותיה".



אבו מאזן סיפר בשיחה כי "הנשיא טראמפ הבטיח לו לפני שנה, עסקה טובה שתביא לפתרון את הסכסוך. בכמה שיחות הוא הבטיח עסקה טובה לקונפליקט, ואחר כך באה ההפתעה הרעה הזו, שלא נוכל לקבל". הוא הוסיף: "אנחנו מוכנים למשא ומתן, ומעולם לא רצינו לעזוב את השיחות, אבל לצערי אף אחד לא מציע לנו לקיים אותו, במיוחד לא האמריקאים, שעכשיו מבקשים להעניש אותנו".



אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס



6. בניגוד לעמדת טראמפ: שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס אמר הבוקר כי "דיפלומטיה היא הדרך היחידה שבאמצעותה ניתן יהיה לפתור את המשבר עם קוריאה הצפונית". הוא הוסיף, בעת ביקורו בהוואי כי "דיפלומטיה מגובה בכוח צבאי היא דרך לוודא שהדיפלומטים שלנו מבינים שהם מדברים מעמדה של כוח".



מאטיס ציין כי "השיחות המתקיימות לקראת אולימפיאדת החורף בין קוריאה הצפונית לדרומית לא צריכות להסית את תשומת הלב מהשגת המטרה הבינלאומית - פירוק הצפון מנשק גרעיני". הוא בירך את המדינה המבודדת בעולם על קיום השיחות, אך אמר כי הלחץ הדיפלומטי יימשך. "קים ג'ונג און צריך להבין שתוכניות הגרעין והטילים שלו אינן מקובלות על הקהילה הבינלאומית".