כנס שעסק במאבק נגד גיוס בנות לצבא ואורגן על ידי ראשי מדרשות לבנות בשיתוף עם ארגונים הפעילים בנושא כחותם, מרכז ליב"ה ואיגוד רבני קהילות, נערך אתמול בהשתתפות מאות בנות מדרשות דתיות לאומית. בין הרבנים שנשאו דברים היו הרב שמואל אליהו רב העיר צפת, שעורר סערה כאשר קרא לפיטורי הרמטכ"ל במהלך ראיון בנושא, הרבנית עידית איצקוביץ ממדרשת הרובע, הרב צבי קוסטינר ראש ישיבת מצפה רמון ,הרב דוד פנדל ראש ישיבת שדרות ,הרב יהושע ואן דייק ראש הישיבה באיתמר ועוד רבנים ורבניות נוספים, כולם מתנגדים לגיוס הבנות.



הרב שמואל אליהו, שעמד בעין הסערה סביב הנושא בשבועות האחרונים אמר כי "שמים בנים ובנות יחד בנגמ"ש, בעמדת שמירה, איך מצפים שהאישה תקים משפחה אח"כ? למה זה טוב? מתוך 192 מדינות רק בשתיים יש שירות צבאי חובה לנשים. ישראל וצפון קוריאה. למה עשו את זה? זה ערך! הפכו את זה לדגל! ולשם כך מנצלים את הרצון של הבנות לתרום לעם ישראל, את הרצון הכנה לתרום ולעשות לוקחים ומשתמשים בו לביטחון המדינה זה ודאי לא תורם, כמו שאמר ראש אכ"א הקודם - זה לא שיקול צבאי, יש פה עניין ערכי. לא מדובר פה על שיוויון, לא על כבוד האישה, יש פה ערך חדש - מגדר , כל אחד חופשי להגדיר מה שהוא".



הרב דוד פנדל, ראש ישיבת שדרות, אמר כי "מכוח התכונות המיוחדות נשים זוכות להיות מנוע של תורה, מתוך הכוח של תורה היא דואגת שהבית יהיה של קדושה. פמיניסטיות כזאת מתבקשת בדור של גאולה. לא ניתן לשום אג'נדה לטשטש את הנשיות, את הגבורה, אנחנו שואפים להגיע בדור של גאולה לבתים של קדושה וטהרה, במיזוג של הכוח הגברי עם הכוח הנשי".



הרב שמואל אליהו. צילום: פלאש 90



"פרעה הבין שאם הוא יחליף מלאכת נשים לגברים הוא ימעט את הילודה", אמר הרב ואן דייק ראש הישיבה באיתמר, "יש אופי נשי, את הייחודיות הנשית, וכשרוצים להפוך אישה לגבר זה ממעט ילודה, זה מבזה את הנשים, משפיל את כבודם. לא כל רב יכול להחליט בהלכות ציבור, הרבנות הראשית ורבני ישראל קבעו שזה לא מקומה של אישה בצבא. אנחנו לא מחלישים את הצבא, אנחנו מאמינים בצבא, אנחנו מאמינים במדינה, ולכן יש לנו את הכוח להיאבק על זה".



הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת מצפה רמון, הוסיף כי "הדבר הכי מרכזי של הנשים היום - כשכל הקרב הוא על הריסת המשפחה - הוא שמירת הקדושה. אם יש קדושה הקב"ה נמצא שם, ואם ח"ו נופלים בדברים האלו הקב"ה לא שם. צריך לדבר בצורה הכי ברורה, מה התפקיד של האישה, ראינו במצרים - הנשים הצדקניות הקימו את המשפחה בישראל, אותה אמונה פנימית יסודית זה מה שבנה את המשפחות בישראל. הניסיון לגייס את הבנות הוא חלק ממלחמת תרבות ומהניסיון להרס המשפחה".



טל גלר, קצינה לשעבר במחנה 80 ולאחר מכן גם בארגון הדרכה בבית הספר הצבאי להדרכה בצריפין אמרה ש"חוסר היכולת האמיתית של הצבא לנוכח המאפיין המיוחדים שמאפיינים את המערכת הצבאית שהיא מאוד גברית באופן מוצדק, להתאים את עצמה למיעוטים ככלל ולבנות דתיות בפרט. אחת הדוגמאות שמניתי היא השימוש השכיח בסלנג הצבאי: 'זה הכל בראש!' כשמשתמשים בסלנג הזה בעצם נשאלת השאלה אז מהו מקומו של הרגש אם הכל בראש ? או באופן יותר עמוק מה מקומה של האישה שאחת התכונות שמאפיינות אותה וכן נקודות החוזק שלה, היא דווקא הרגש במערכת כזו? אם בכלל יש לה מקום בתוכה?".



בכנס הוקרנו גם דבריהם של הרב יהושע שפירא ראש ישיבת רמת גן והרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן לשעבר שאמר "מוסכם על כל רבני ישראל ששירות משותף ביחידה קרבית אסור לכל הדעות מהקצה הימני לשמאלי ואסור לשרת ביחידה כזאת וכן דעת רוב רבני ישראל שגם ביחידות אחרות מעורבות זה אסור. אנחנו באופן עקרוני נגד תערובת בנים ובנות בצבא"



הרב יעקב דביר ממארגני הכנס אמר כי "דווקא בעת הזו שיש בלבול וטשטוש ביחס למהותה של האישה ותפקידה המיוחד, חשבנו שנכון לחזור על הראשונות ולהפגיש את בנותינו עם אמיתתה של התורה וערכן האמיתי. שמחנו לראות את מאות הבנות שהגיעו והשתתפו ביום זה ומשמיעות קול נשי אמיתי".



מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברי הרבנים כי ״על פניו מדובר בדברים חמורים שאינם עומדים בקנה אחד עם ערכי צה״ל ותפיסתו כצבא עם ממלכתי. הדברים יבדקו במישרין בקרוב".