מותו הלילה (רביעי) של חתן פרס ישראל, המשורר והסופר חיים גורי, עורר תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית והוקרה ליצירתו. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר כי "בור נפער בלב. נחמה ואני מבכים הבוקר את לכתו של חיים גורי, המשורר הלאומי בן ימינו. איש שהיה לסמל. משורר העצמאות, משורר הרעות, לוחם ואיש רוח. מורה של חיים ומורה דרך".

הנשיא הוסיף: "בן דור המייסדים שהיה למייסד של פרקי השירה והיצירה הגדולים שלנו ודרכם חיזק את המסדים הערכיים והמהותיים של קיומנו כאן כעם, כאומה. גורי היה גאוותינו. רוח שנשבה בגוף, בקיום היומיומי והשמיעה מילים של תבונה. של עוצמה. של מוסר. אהבנו אותו מאד. את חוכמתו וישראליותו. אליקה אחותנו, אנו מחבקים באהבה אותך, את הבנות, את הנכדים. נישא את מילותיו תמיד".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר: "הצטערתי לשמוע על מותו של המשורר, לוחם הפלמ"ח, וחתן פרס ישראל, חיים גורי, עימו היתה לי היכרות אישית. קורות חייו של גורי שזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל ושיריו מהווים ויהוו חלק מהאתוס הישראלי לעד 'אך נזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר'. יהי זכרו ברוך", כתב אדלשטיין. מאוחר יותר החליט יו"ר הכנסת להנציח את גורי בקריאת פינת הנטיעות בגן הארכיאולוגי בכנסת על שמו. 

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב: "הסופר, המשורר ולוחם הפלמ"ח חיים גורי הלך לעולמו. הוא השאיר לנו מורשת יקרת ערך - הרעות אותה נשאנו, ונמשיך לשאת, הרעות שנותרה בהירה ודולקת גם כשהיא אפורה, עקשנית ושותקת, וגם בכל הצורות האחרות בה היא נגלית לנו, הרעות אותה על כולנו לשמור מכל משמר".
חיים גורי מקבל את פרס ישראל ב-1988. צילום: יעקב סער, לע"מ
חיים גורי מקבל את פרס ישראל ב-1988. צילום: יעקב סער, לע"מ
 
שרת התרבות והספורט, מירי רגב, מסרה: "נעצב ליבי לשמע הידיעה המרה על פטירתו של חיים גורי. חיים גורי ז"ל היה מגדולי משוררי דור תש"ח וליווה את תקומת עמנו בארצו", אמרה רגב. "השורה האלמותית משירו ,הרעות, 'מה רבים שאינם כבר בינינו' מהדהדת בי, עת אנו נפרדים מרבים מאותם יפי הבלורית והתואר, אשר טביעות אצבעותיהן חקוקות בקרקע  וברוח של עמנו. גורי ז"ל היה ויישאר לעד מ'פרחי האש' של תקומתנו הלאומית במדינת ישראל. יהי זכרו ברוך". שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כתב: "כואב את לכתו של חיים גורי. המשורר הגדול ולוחם הפלמ״ח. מי שהיה הפסקול של הארץ. ונזכור את כולם".
 
יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, כתב בטוויטר: "חיים גורי, אחרון המשוררים של דור הקוממיות, לוחם, מצפן של רעות, ערכים ומוסר, איננו. סיפור חייו הוא סיפורה של הארץ הזו. לנצח נזכור את יצירות המופת, כמו גם את דאגתו מהכיוון אליו צועדת המדינה, דאגה שהוא ביטא עד ימיו האחרונים". ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב: "עצוב על לכתו של חיים גורי ז"ל, מנפילי דור תש"ח, משורר הפלמ"ח, מגדולי אנשי הרוח שלנו. הביוגרפיה של גורי שזורה בזו של מדינת ישראל, ויצירותיו הפכו לנכסי צאן ברזל של תרבותינו. בכל אחת משיחותנו התנגנה בי השורה האלמותית של שיר הרעות: 'כבר שנה לא הרגשנו כמעט איך עברו הזמנים בשדותינו כבר שנה ונותרנו מעט מה רבים שאינם כבר איתנו'. עם ישראל יזכרהו לתמיד כמשורר העצמאות וכמוכיח בשער".

יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון, כתב בטוויטר: ״‏ישראל נפרדה הבוקר מאחרון נפילי דור תש"ח חיים גורי ואת יום העצמאות ה-70 נציין כבר בלעדיו. כששאלו אותך מה שלומך ענית: ארץ ישראל כואבת לי. ועכשיו ישראל כואבת את לכתך״. ח"כ ציפי לבני, יו״ר התנועה וחברת המחנה הציוני כתבה: ‏״חיים גורי, מנגינת הלב שלנו נפטר. ייזכר תמיד בעצב ברגע שבו מתחילה המנגינה ומיד עולות המילים המחברות אותנו זה לזה ולישראל". ח"כ עומר בר-לב (המחנה הציוני) אמר: "חיים גורי השאיר לנו אוצר בלתי נדלה של תרבות, יצירה ודרך. הארץ כואבת את לכתך מאתנו ומורשתך האמיצה תשאר לדורות, 'שוב בשמך נחייך ונלכה'".
 
חיים גורי בטקס לחללי דור תש"ח עם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. צילום: דובר צה"ל
חיים גורי בטקס לחללי דור תש"ח עם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. צילום: דובר צה"ל

 
 

"אנחנו כל כך זקוקים לו"

ראש המוסד לשעבר, צבי זמיר, חברו של חיים גורי בפלמ"ח, אמר בשיחה בגלי צה"ל כי ג'ורי, כפי שכינה אותו, "כתב שיר שלי ולחברי לפריצת הדרך לירושלים הוא המנון שמבטא את המלחמה שלנו. זה היה ג'ורי. הוא נתן ביטוי לחבורה שהוא חלק מרכזי בה". זמיר סיפר כי "גורי ליווה את הפלמ"ח בשיריו, שהיו כל כך אמיתיים, כל כך מבטאים את חיינו, את רוח הפלמ"ח. ג'ורי היה משורר לאומי הרבה מעבר לפלמ"ח. אנחנו כולנו בגיל שאנחנו יודעים שאנחנו לא צעירים, אבל לא העליתי על דעתי שג'ורי ימות", אמר.



זמיר הוסיף: "אנחנו כל כך זקוקים לו. אנחנו לא נשכח אותו. איזו משפחה מופלאה. אין עוד משורר שכתב המנון לפלמ"ח, לכל מי שלחם במלחמה על קיומה של מדינת ישראל. ג'ורי היה הדובר שלנו, המצפון שלנו. הזיכרון של ג'ורי ייתן לנו כוח להיות נאמנים לדרכנו ולספר עליו ולילדינו ולתלמידנו על אדם נפלא, נאמן, לוחם מצפוני של עם ישראל".