המאבק על פתיחת עסקים בשבת באשדוד עלה היום (שבת) מדרגה. לראשונה, פקחים יהודים של עיריית אשדוד רשמו קנסות כספיים לעשרות עסקים שהיו פתוחים במתחם ביג בעיר. גובה הקנס עמד על 320 שקל והדבר עורר תרעומת רבה בקרב בעלי עסקים ובהנהלת המתחם, שאף הודיעה כי תשלם את הקנסות ותצא למאבק משפטי.

"פקחים של עיריית אשדוד חילקו למעלה מ-60 דו"חות לחנויות. הודענו שניקח אחריות ונשלם את הקנסות שהוטלו על העסקים", ציין המשנה למנכ"ל קבוצת ביג, המפעילה כ-20 מרכזים גדולים במקומות שונים, חי גאליס. "נילחם בטרור החרדי. לא הגיוני שפתאום מנסים לשנות את הסטטוס-קוו שהיה קיים הרבה שנים באשדוד".
גאליס הודיע שקבוצת ביג תצא למאבק משפטי נגד הניסיון של העירייה להפר את הסטטוס-קוו. "רק אם בית המשפט יורה לנו – עסקים לא יעבדו בשבת. ואין היגיון שזה יקרה", הוסיף. קניון ביג ממוקם בפאתי העיר ובעלי עסקים הגיבו בזעם על הניסיון למנוע את פתיחתם בשבתות ובחגים. "העסק שלי במקרה לא קיבל דו"ח, אבל חילקו דו"חות לעשרות עסקים כאן. זה משהו הזוי ולא הגיוני. לא נתקלתי בדבר כזה", אמר  אפי מלכה, הבעלים של רשת "בבילון" המפעילה סניפים מאילת עד נהריה. "אני חושש שאשדוד הולכת בכיוון של בית שמש".

יו"ר הקואליציה דוד אמסלם כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הקנסות שנרשמו בעיר לא נובעים מחוק המרכולים. "אין שום קשר בין חוק המרכולים לבין הקנסות באשדוד. מדובר בחוק עזר עירוני. אבל מה זה חשוב, יש סיכוי שזה יוציא אנשים לרחובות", אמר.

את הדברים אמר אמסלם בתגובה לציוצו של ח"כ יואל חסון שאמר לפני כן: "הקנסות לביג אשדוד - בלוף חוק המרכולים נחשף, חוק משפיע ומשנה בניגוד לדברי הקואליציה. החוק הזה צריך להימחק מספר החוקים של מדינת ישראל".
קיבל דוח במתחם ביג באשדוד. צילום: לירון מולדובן
אתמול, יצאה שיירת מחאה של מכוניות מחוף הים בעיר עד למרכזה. מובילי המחאה הודיעו שימשיכו עד להפסקת הניסיונות לסגור עסקים בשבתות. ראש העירייה יחיאל לסרי הבטיח בשבוע שעבר בפוסט שפרסם בפייסבוק כי יפעל להרגעת הרוחות ולהשגת הבנות עם כל הציבורים בעיר.
 

"בשבועות האחרונים החלטתי לנהוג באיפוק, לא נגררתי להשמצות, לא הגבתי להסתה הפרועה נגדי, לא הסכמתי לתת יד לפילוג העיר ולפגיעה הקשה בתדמיתה", טען. "עיקר מאמציי הושקעו והתרכזו בבניית פתרון שיעמוד במבחן הציבורי והמשפטי. אני יכול לומר באופטימיות זהירה כי מתגבש כיוון לפתרון כזה". מעיריית אשדוד לא נמסרה אמש תגובה על הטלת  הקנסות  על בעלי עסקים. 

פיקוח עירוני במתחם ביג באשדוד. צילום: לירון מולדובן
בשבועות האחרונים חילקו פקחים של עיריית אשדוד התראות לבעלי עסקים שעבדו בשבת והדבר עורר מחאות קשות של הציבור החילוני מהעיר ומחוצה לה. לפני כשבועיים הגיע שר הביטחון, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), מלווה בשרת הקליטה מסיעתו סופה לנדבר לסיור בשבת בבוקר במתחם ביג ועם צאת השבת התקיימה הפגנת מחאה ברחבת עיריית אשדוד, בה השתתפו, בין היתר, הח"כים יאיר לפיד (יש עתיד) ואילן גלאון (מרצ).