שישה בני אדם נהרגו אתמול בתאונות דרכים ברחבי הארץ, מה שהעלה את מספר ההרוגים מתחילת השנה ל-31. ניצב בדימוס ברונו שטיין, לשעבר ראש אגף התנועה במשטרה, אמר הבוקר (רביעי) לניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM כי "בכל פעם שאני שומע מחדש את מספרי התאונות נוצרת בי תחושה רעה. קיוויתי שהשנה הזו תהיה אחרת".



שטיין אמר כי בדק את התאונות מאמש. "למדתי שהנהגים שלנו לא לומדים מהטעויות של אחרים. לצערי ייתכן שהסיבה לתאונות הללו הוא החינוך של מדינת ישראל והחינוך לנהיגה בפרט. התשתיות מתפתחות בקצב מטורף בסטנדרטים הגבוהים ביותר אך בסופו של דבר מדובר אי אפשר למנוע מנהג לדרוס ילדה קטנה אם הוא לא הסתכל במראה כשהוא יצא מהחנייה ברוורס".

הניצב בדימוס הוסיף: "אני עד להמון תאונות קשות שיכלו להסתיים אחרת אם היו נוהגים במהירות המותרת על  פי חוק". כשנשאל האם המשטרה אוכפת את העבירות הלא נכונות השיב: "אני מסכים שמהירות הנהיגה לא הורגת לבדה אלא הסיטואציה בכביש בשילוב המהירות גבוהה. הבעיה היא שמהירות מופרזת הופכת כל מכשול קטן לגדול הרבה יותר בגלל שזמן התגובה מתארך" .

"האזרחים חייבים לקחת אחריות"

דבריו של שטיין מצטרפים לאלה של רחל טבת ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאמרה הבוקר בגלי צה"ל כי ישנה בעיה בתרבות הנהיגה בארץ. "אתמול נהרגו שישה אנשים ביום שמשי, ללא שום בעיה: לא של סופשבוע, לא של ראות, לא שום דבר, עם מאפיינים שונים של תאונות שצריכים להטריד את כולנו", אמרה."הילד שנהרג במודיעין עילית, ילד שחוצה לא במעבר חציה ללא ליווי, ילד בן 8, נהרג מרכב. הנער בן ה-15 מטובא זנגרייה שנהרג על טרקטורון נהג ללא רישיון נהיגה. ליד קריית גת האדם בן ה-65 שנהרג עוקף במקום מואר דו מסלולי מסודר עוקף בעקיפה כנראה בעייתית ומסוכנת ונכנס ברכב בנתיב הנגדי". 

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוסיפה כי האזרחים חייבים לקחת אחריות על הבעיה. "מעבר לטיפול בעורקי תנועה אדומים, כמו כביש 89 יש פה עניין של תרבות של כולנו. כמובן, זה לא מוריד אחריות מהמשטרה בנושא אכיפה ולא ממשרד התחבורה בנושא תשתיות אבל בלי התגייסות אזרחית זה לא יספיק", אמרה ויזל. 

עריכה: איתמר זיגלמן