דבריו של הרב יוסף קלנר בפני תלמידי המכינה בעלי ממשיכים לעורר סערה. בין היתר אמר הרב במהלך שיעור שמטרתו להכין את התלמידים לחיי משפחה תחת הכותרת כי "נשים רוחניות - קשקוש, דעתן קלה, זה פשוט לא נכון. בימינו הן כלום, הם הורסים את הנשים עד שאין נשים". בהמשך דבריו ממשיך קלנר עם שורת התבטאויות משפילות נגד נשים. "בגלל ששולחים אותן בהמוניהן לאוניברסיטאות אז נהיו גאונות גדולות? לא. מנכ"ליות יש פה ושם, בחורילות כאלה".




בעקבות הדברים, ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) התייחס לחשיבותן של נשים בשירות הצבאי ובחברה הישראלית בפרט: "אני מכיר את הרבנים ואני לא יודע מה קרה להם. זה נשמע לי כמו ייאוש של הציונות הדתית ולא של החברה הדתית. אני מכיר נשים רבות שמתגייסות ותורמות בצבא, זוהי מלחמה אבודה מראש".

לשיחה הצטרף הרב דוד סתיו והתייחס לדברים: "אני עובד בשותפות הרב ריסקין ויש לנו מדרשה לנשים שמתגייסות לצה"ל ולכן אני פטור מלהגן על הרבנים שהתבטאו בצורה שהם התבטאו. ההתבטאויות המכלילות של נשים או גברים אינם רלוונטיות לשיח. לומר שלנשים יש שכל או אין זו אמירה שאינה במקומה".

"יש בציונות הדתית ויכוח אמיתי ונוקב על שירותן של נשים בצה"ל" אמר הרב סתיו. "כל הרבנים מכירים בעובדה שאלפי בנות דתיות משרתות בצה"ל, זהו נתון שאי אפשר להתווכח עליו. אני מעדיף להתווכח על המהות. ישנו ויכוח כיום על אופן השירות ביחידות המעורבות. רבני הציונות הדתית שעוסקים בנושא ואכפת להם ישבו עם הרמטכ"ל והצוות שלו והגיעו להסכמות בדבר השילוב הנכון לכולם. יש לאפשר לבנות להשתלב ומנגד לא לגרום להם לבצע מעשים שנוגדים את האמונה מבחינתם".



עוד אמר הרב כי ישנם אנשים בקצוות שמנסים עדיין להילחם על הסוגיה אך אלו גבולות הגזרה ורוב הציבור הדת לאומי מצביע ברגליים שהולך לצבא, ליחידות הקרביות הטובות יותר. "חלק גדול מהבנות שירצו יוכלו ללכת לשירות לאומי ואלו שלא יתגייסו".

ח"כ שטרן הוסיף: "האמירות של הרב היו מקוממות ואכן אין להם מקום, אבל הציונות הדתית מבינה בעצמה שנאמרו דברים חשוכים מאוד. הרב קלנר התנצל ואני מקווה שהרבנים שאחראים על המכינות הצבאיות אוספים את הרבנים שלהם ובוחנים את העמדות שלהם והתפיסות בטרם ההחלטה להציב אותם לשוחח עם נערים לקראת גיוס. ממכינת 'עלי' יוצאים נערים לתפארת שמתגייסים לצבא וחוזרים לבסוף לשכונות מהם באו. במכינה בוחנים את חשיבות השירות והנוכחים בה יודעים את ההבדל בין הדברים שדנים עליהם במכינה לבין מה שקורה בשטח".

עריכה: איתמר זיגלמן