משרד הביטחון מגייס גם את האקדמיה ונעזר בשבעה מחקרים אקדמיים חדשים בטיפול במשפחות שכולות שיקיריהן נפלו בעת שירותם בצה"ל. המחקרים יוצגו היום לראשונה בכנס שיתקיים באגף למשפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, המטפל ביותר מ־23,600 משפחות חללים.



"המחקרים שעשינו בשיתוף האקדמיה נועדו לתקף את חוכמת המעשה", אומרת מנהלת היחידה הארצית לשירותים סוציאליים באגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, עפרה אנצ'ו. הכנס ייערך בבית הפלמ"ח בתל אביב, במעמד מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, המשנה למנכ"ל תא"ל במיל' רוני מורנו וסמנכ"ל המשרד אריה מועלם, וישתתפו בו אנשי אקדמיה ומשפחות שכולות.



את המחקר, שנערך בשיתוף המרכז האקדמי פרס, הובילו כלת פרס ישראל פרופ' מלכה מרגלית וד"ר מיכל עינב. "השכול והאובדן גורמים לתחושת עצירה במהלך החיים, להרגשה שקשה להמשיך", ציינה פרופ' מרגלית במחקר. "במצבים אלה ההרגשה של בדידות וכאב הם קשים ביותר ופוגעים במהלך החיים היומיומיים".



המחקר, שנערך בהשתתפות 81 הורים שכולים, נועד לבחון מה יכול לתרום לקידום תחושת תקווה של הורים שכולים ומה המשמעות של הקשר עם העובד הסוציאלי במצבים קשים אלו. המחקר מתבסס על תיאוריית התקווה, שבה שני מרכיבים: היכולת להגדיר מטרות לעתיד והיכולת לפתח תוכניות מעשיות ולהגשימן, תוך התחשבות במכשולים ובחסמים. במחקר פותחו גם תוכניות המסייעות לקדם חשיבה עם תקווה.



יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. צילום: מרק ישראל סלם



תוצאות המחקר הראו כי אומנם הבדידות עלולה להפחית את התקווה, אך ככל שלהורה יש תחושת ביטחון בסיסית בעצמו ובסביבתו – במשפחה ובחברים וכן ככל שהוא מפתח (לבד או עם עזרה) תוכניות להגשמת מטרותיו, תהיה לו תקווה גבוהה יותר.



"מצאנו במחקר כי לחלק מההורים השכולים הייתה רמת תקווה בינונית, בעוד לאחרים הייתה מאוד נמוכה", ציינה פרופ' מרגלית. "מרבית ההורים תפסו את תפקיד העובדת הסוציאלית כגורם חשוב בחייהם, אך במשפחות שבהן רמת התקווה נמצאה נמוכה, ההורים העריכו במיוחד את העזרה והתמיכה של העובדת הסוציאלית כחשובה ביותר".



"המשמעות המעשית של המחקר הוא בהדגשת הצורך של המשפחות ללמוד חשיבה שיש בה תקווה, וכן הצורך להכשיר את המטפלים במשפחות כדי להעצימן באמצעות גישה זו", הוסיפה פרופ' מרגלית.



"למשפחות שכולות רבות חשובה גם ההנצחה של יקיריהן. הן רוצות לדעת שההנצחה אינה פרטית שלהן, אלא גם של המדינה, ושהיא תמיד תימשך", מספרת אנצ'ו. "היכל הזיכרון שהוקם בהר הרצל בירושלים, שבו דולק נר זיכרון ביום הנפילה של החלל, מהווה חלק חשוב מההנצחה לדורות הבאים".