הסאגה מסתיימת: ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, הודיע היום (שישי) שיתפטר מתפקידו "כדי לנהל את ההליך המשפטי ולעמוד על צדקתו", וזאת לאחר שהגישה היום פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגדו לבית המשפט המחוזי. כתב האישום כולל עבירות מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, הטרדת עד, עבירות מס ועבירות נוספות. כתב האישום הוגש באישורו של פרקליט המדינה שי ניצן, לאחר שנדחו טענותיו של בן חמו בהליך שימוע שנערך לו לאחרונה. כזכור, בן חמו, הורחק מהעירייה בשל חשדות לעבירות שחיתות לפני שנה.



בהודעה אישית מטעמו מסר בן חמו: "לצערי הרב הוחלט היום להגיש כתב אישום בענייני. הגם שסעיפי כתב האישום, אינם דומים לאלה שעלו בתחילת החקירה ואינם כוללים סעיף שוחד, אינני מקל בו ראש ובכוונתי להיאבק על חפותי במקום המיועד לכך- בית המשפט. לאור זאת החלטתי להודיע בצער על החלטתי לסיים לאלתר את תפקידי כראש עירית כפר סבא. אני סבור שכך צריך לנהוג נבחר ציבור כלפי בוחריו. גם ברגעים אלה, בהם אני חש שנחת עלי "ברבור שחור״ , אני מאמין בבית המשפט ובגורמי אכיפת החוק. למעלה מ-14 שנה עמדתי בראשות כפר סבא וביחד עם חברי מועצת העיר וההנהלה ובאמון התושבים- הבאתי אותה להיות עיר מודל בישראל ואבן שואבת לרבים וטובים. אני נפרד מהנהגת העיר, עובדי העירייה המסורים ומתושבי העיר 
בגרון ניחר ובעין דומעת בתקווה שאצליח להוכיח את חפותי ולהתהלך בעתיד ברחובות העיר בגאון וכחף מכל רבב. תודה לכולם".


לפי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד אורלי שרגנהיים, במהלך שנות כהונתו כראש העיר כפר סבא יצר בן חמו מנגנון הונאה במסגרתו קיבל תרומות המיועדות לכאורה לנזקקי העיר, וזאת ללא שיתוף מחלקת הרווחה או גזבר העירייה. בן חמו הניע את אנשי לשכתו לפנות בסמוך לחגים לאנשי עסקים וקבלנים הפועלים בעיר כפר סבא, וביקש מהם לתרום באמצעות העירייה תווי קנייה לנזקקים בעיר. בתמורה לפניות קיבל בן חמו תווי קניה בסך כולל של כ-607,500 ש"ח. בחלק מתווי הקניה עשה בן חמו שימוש לצרכיו האישיים, ואת חלקם חילק לאנשים שונים בהתאם לראות עיניו. בין היתר חילק בן חמו את התווים למקורביו, עובדי לשכתו, עובדת משק ביתו ולפעילי שכונות, לשימושם האישי או לחלוקה לתושבי העיר. בן חמו לא דיווח על התקבולים לרשות המסים ולא שילם את המסים הנובעים מפעילות זו.



בנוסף, במהלך כהונתו כראש עיריית כפר סבא קידם בן חמו את עניינו של חברו הקרוב, בעל עסקים בכפר סבא, באופן פעיל למול גורמי טיפול עירוניים, תוך שנמנע מלדווח לחברי הועדות או רשות הרישוי המקומית בהן שימש כחבר ויו"ר, על קשריו עמו ועל ניגוד העניינים בו הוא מצוי. בן חמו לא הדיר עצמו מעיסוק בעניינו של החבר ואף השתתף באופן פעיל בדיוני ועדות שונות שדנו בענייניו, חתם על היתרים בעניינו כיו"ר ועדה ועוד.



פרסום ב"מעריב" עורר סערה



לפני כחודש נחשף ב"מעריב" כי על אף הרחקתו מהעירייה והגבלות חמורות אשר מנעו ממנו לכהן כראש עיר בפועל, בן חמו ממשיך לקבל משכורת העומדת על כ-50 אלף ש"ח, וכך גם עובדות לשכתו, שלמעשה מושבתת. בין ההגבלות שהוטלו עליו במהלך השנה האחרונה, נאסר עליו להגיע לעירייה ולהיפגש עם גורמים בעירייה ללא אישור משטרתי. כמו כן, נאסר עליו להתעסק בנושאים הקשורים לאגף ההנדסה, לכספים ולרווחה. הרחקתו הוארכה פעם אחר פעם, בהסכמתו, על רקע טענות לשיבוש חקירה והטרדות עדים. 



אולם, על אף שכף רגלו לא דרכה בעירייה מאז פברואר 2017, בן חמו בחר להמשיך לקבל את משכורתו, ולהעסיק ארבע עובדות בלשכתו, שמשכורת כל אחת מהן נאמדת בכ־150 אלף לשנה. זאת, על אף שלשכתו כאמור, אינה מתפקדת בפועל בשל הרחקתו. כמו כן, בן חמו ממשיך ליהנות מהטבות הניתנות לו מתוקף היותו ראש עירייה, בהן נהג ורכב שמשמשים אותו גם לצורך נסיעות פרטיות ולצרכים אישיים ומשפחתיים.



הפרסום ב"מעריב" עורר הדים רבים, מאז העירייה התנהלה כמרקחה ונראה שבן חמו איבד גם את חברי הקואליציה שלו. חברי מועצת העיר אף אספו תשע חתימות, מתוך עשר הנדרשות על מנת לקיים דיון להדחת בן חמו מראשות העיר אולם כאמור, מאז ההליכים המשפטיים התקדמו. ימים לאחר הפרסום קבעה הפרקליטות תאריך להליך השימוע, שהתקיים לפני כחודש, ובו נדחו טענותיו של בן חמו. "בפעם שעברה שבן חמו דחה את השימוע שלו, נקבע לו מועד לאחר חודשיים. עכשיו דחו משבוע שעבר לעכשיו", סיפרה אז תושבת פעילה בעיר.



במהלך הסערה הודח בן חמו גם מראשות דירקטוריון החברה הכלכלית לפיתוח העיר. ההדחה התקבלה בעת ישיבת מועצה מיוחדת שכונסה לשם כך וברוב גדול של 11 תומכים מול 4 מתנגדים. כעת כאמור, הוגש נגדו כתב אישום ווועדה מטעם שר הפנים צפויה להתכנס ולהשעות אותו מתפקידו עד לבירור החשדות והעמדתו לדין. 



דרישה מבן חמו: "החזר את משכורתך"



בעקבות הודעת הפרקליטות היום, קורא מטה המאבק בשחיתות בכפר סבא להחזרת כספי משכורתו של בן חמו, העומדת על כחצי מליון ש"ח בשנה האחרונה. מירית שקד-ברק, ממובילות מטה המאבק, מסרה: "אנו דורשים שבן חמו יחזיר את גובה משכורתו מהשנה האחרונה, שבה היה מורחק, העומדת על גובה של יותר מחצי מליון ש"ח. הגיע הזמן להפסיק את החגיגות על חשבון הציבור. אנו קוראים לחברי מועצת העיר לפעול להדיחו לאלתר במועצת העיר ולא לחכות שמשרד הפנים או הפרקליטות יעשו עבורם את העבודה".