בית משפט השלום בירושלים הרשיע בשבוע שעבר את דניאל מעוז שרצח את שני הוריו, בניסיון להפליל את אחיו התאום ניר, במעשה. הבוקר (ראשון) סיפר ניר על תחושותיו לאחר ההרשעה: "ההרשעה לא מפתיעה אותי. ההחלטה של ביהמ"ש להכיר בי כנפגע עבירה זו החלטה תקדימית. אני מלא הערכה לשופט שבאמת דיבר שם על שמירת כבודם של נפגעי עבירה. אני מקווה שזה יעזור בעתיד לאנשים שנאלצים להתמודד עם כזו התנהלות". 

לא היה ברור שאתה נפגע עבירה?
"המשפחה לא הופתעה מזה שהרוצח המשיך להתנהג כמו מפלצת. הופתענו מהתנהלות הסנגוריה הציבורית שבמהלך המשפט, באינספור ראיונות פגעה בי באופן קשה והוסיף התמודדות קשה למשפחה. לצערי בדיון שהיה שבוע שעבר הסנגור הציבורי טען שלא נפגעתי מניסיון ההפללה ואין לתת לי להשמיע דעה. הסנגור טען שאחת הסיבות שלא לשמוע אותי זה שאני מנהל תביעת דיבה נגד הסנגור הקודם של הרוצח על שלל ראיונות ופרסומים שלו במשך תקופה ארוכה שהם היו מבחינתי מאוד פוגעניים". 

הוא ייחס לך את הרצח?
"זה לא היה ברמז הוא האשים אותי בדברים נוספים, ואז עורך דין אחר שאמר שם בתיק בידוי ראיות שאין לשמוע אותי כי אני מנהל תביעה נגד עורך הדין הקודם. הסנגוריה מנסה להשתיק אותי כנקמה לא ברורה. תראה, אני ואתה מממנים אותם ויש לנו כציבור אינטרס. לצערי מעל ההתנהלות שלהם התנוסס דגל שחור, אובדן דרך מוחלטת של הסנגוריה הם לא פרסמו התנצלות עד היום על ההתנהלות שהיתה ולא הכירה בנזק שנגרם בעקבות ההתנהלות שלהם.  הם נותנים גב לפעולות פוגעניות נגד קורבנות עבירה. אני לא רואה תקווה לשינוי חיובי שם עד שההנהלה תתחלף. השופט נתן החלטה תקדימית שצריך לשמור על כבודם של נפגעי עבירה".
צריך לספר מה קרה שם.
"דניאל מעוז פנה לשותפו בכלא והם זייפו מסמך אנונימי שנשלח לפרקליטות כשהם ממציאים עד ראייה שלכאורה ראה אותי מבצע את הרצח. המשטרה עשתה עבודה מדהימה כשעלתה עליהם. כתב אישום הוגש מזמן ולצערי הוא משך את המשפט הזה שנים. העבריין שהיה איתו קיבל חמישה חודשי מאסר על בידוי ראיות ושיבוש הליכי משפט. גם שם היתה הכרה בפגיעה בי והוא קיבל עונש הזוי. הולך להיות דיון על העונש של הרוצח ועכשיו יודעים שקולי יישמע". 

דניאל מעוז. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
דניאל מעוז. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
אתה מקפיד לקרוא לו הרוצח ולא אחיך.
"הוא לא יותר מרוצח ומפלצת, חושב שתסכים איתי".
בעולם שבו כל אצבע מופנית אליך מציגה אותך כאשם, הרגשת במגננה בשלב מסוים?
"תודה לאל, בגלל האחים האחרים שלי הגדולים לא נאלצתי להתמודד עם דבר כזה. יש לי אחים מדהימים. התמודדויות אחרות היו לי מאוד קשות. הסנגורים הכירו את הר הראיות והבינו מה הם עושים. היה לי קשה במיוחד עם ההתנהלות של הסנגוריה הציבורית. זה היה מאוד קשה - אתה במצב שבו לפעמים אתה חושש לצאת מהבית כי אתמול הסנגור עמד מול מצלמה וכשסנגור מדבר... אומרים אין עשן בלי אש. זה קשה".
תגובת הסנגוריה הציבורית: "זו טרגדיה משפחתית קשה ואנחנו משתתפים בצערם. לא התנגדנו שקולו של ניר מעוז ישמע. יש לסנגוריה תפקיד חשוב להגן על הנאשמים. חשוב לציין שכל הטענות שהציג הסנגור היו טענותיו של הנאשם ולא עמדותיו שלו".
עו"ד דנה פוגץ', המייצגת את משפחת מעוז אמרה על דברי הסנגוריה הציבורית: "הם התנגדו לכך שיישמע קולו של ניר. יש לנו פרוטוקול. חבל שהסנגוריה הציבורית מוסיפה דברים לא נכונים. כמובן שיש לסיפור היבטים רחבים. לניר מעוז יש שאלות על ההתנהלות שלהם. אני מסכימה שהתפקיד הוא לייצג נאשמים אבל זה לא אומר שאפשר לפגוע באנשים ולטעון טענות שקריות. צריך לזכור שאנחנו מממנים אותם. אנחנו לא צריכים לשלם על פעולות משפטיות מיותרות"
ואילו עורך הדין שנתבע על ידי מעוז על הוצאת דיבה אמר בתגובה: "אני מבין את מצוקתו ניר ולא היה בדברי להביע עמדה ולפגוע במשפחה. תביעתו תתברר בבית המשפט.