שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, נשא היום (ראשון) דברים בוועידת מינכן לביטחון. בין היתר התייחס הבכיר האיראני לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהציג חלק מהמל"ט האיראני שישראל הפילה בשבוע שעבר, ואמר כי "הייתם עדים לקרקס הבוקר שהוא אפילו לא שווה התייחסות רצינית".



"כל הנאום עסק בניסיון לברוח מהנושא", אמר זריף על דברי נתניהו. "מה שקרה בימים האחרונים זה שתחושת הבלתי פגיעות כביכול של ישראל נפגעה". לדבריו, "ברגע שלסוריה היה אומץ להפיל את אחד ממטוסיה, זה נתפס כאסון".



לאחר מכן, בשלב השאלות, נשאל השר מה צריך לקרות כדי שאיראן תכיר בזכות של ישראל להתקיים. במקום לענות ישירות, בחר זריף למתוח ביקורת על ישראל ואמר כי היא משתמשת בתוקפנות כמדיניות כשהיא תוקפת בסוריה וחודרת ללבנון על בסיס יום-יומי. "אנשים מחפשים תירוצים בגלל חוסר יכולתם לפתור את הבעיה", הסביר. "הבעיות הגדולות של ישראל הן המדיניות הפושעת של הכיבוש הנהוגה במשך שנים", אמר והוסיף בחצי חיוך: "אני בכלל לא מדבר על השחיתות המקומית שם".



נתניהו בנאום במינכן מציג חלק מהמל"ט האיראני. צילום: יניר קוזין
נתניהו בנאום במינכן מציג חלק מהמל"ט האיראני. צילום: יניר קוזין



לגבי הסכם הגרעין, אמר שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית כי "ישראל עושה הכל שלא יהיה הסכם ואז עושה הכל לבטלו ושלא ימולא. אם תהיה נסיגה מההסכם, נפעל ואנשים יצטערו".

עיקר נאומו של ראש הממשלה נתניהו שדיבר לפני זריף נגע לסוגיה האיראנית. "המשטר האיראני מתעלל בעמו, איראן היא לא גרמניה הנאצית ויש הרבה הבדלים", אמר נתניהו.. "יהודים באיראן לא נשלחים לתאי הגז וכמובן שיש הרבה הבדלים, אבל יש גם הרבה נקודות דומות: איראן אומרת כל הזמן שהיא מעוניינת להשמיד את ישראל והיא מאיימת על העולם באלימות ותוקפנות והם מבטחים טילים בליסטיים איראן צריכה לבחור אם להיות מדינה או בעיה והם בחרו להיות בעיה. מבחינתי זה האיום הגדול ביותר על העולם, לא רק על ישראל על העולם כולו, על מוסלמים ועוד. הם מאיימים גם עליכם".

 
"חשבתי על ההתפתחות הזאת של איראן בזמן האחרון", המשיך ראש הממשלה, "אמרנו שיש לנו קווים אדומים, אנחנו נמנע מאיראן להתבסס בסוריה. אבל איראן מנסה לחצות את הקווים האדומים האלה. בשבוע שעבר האומץ שלהם הגיע לגבהים חדשים, הם שלחו מל"ט לתוך ישראל, כשהמל"ט היה בישראל הפלנו אותו. ישראל לא תאפשר לאיראן להקים כוח בגבול שלנו. אנחנו נתקוף לא רק מול השליחים של איראן, אם נצטרך נתקוף גם איראן עצמה".

"איראן מכחישה שהיא ביצעה מעשה תוקפנות בשבוע שעבר נגד ישראל, כשהיא שיגרה מל"ט לתוך המרחב האווירי שלנו כדי לאיים עלינו. הנה חלק מאותו מל"ט איראני או מה שנשאר ממנו אחרי שיירטנו אותו. הבאתי את זה לכאן כדי שתוכלו לראות במו עיניכם. מר זריף, אתה מזהה את זה? אתה צריך לזהות את זה. זה שלך. אתה מוזמן לקחת איתך חזרה מסר לעריצים בטהראן – אל תעמידו למבחן את נחישותה של ישראל".