בתום חקירה סמויה שנמשכה מספר שבועות עצרו אתמול חוקרי להב 433 במשטרה בכיר ברשות האוכלוסין ואדם נוסף החשודים למעורבות לכאורה בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, זיוף בידי עובד ציבור ועבירות נלוות. חקירת המשטרה בתיאום עם רשות האוכלוסין העלתה חשד לפיו החשוד, עובד בכיר ברשות האוכלוסין, מצוי לכאורה בקשרים עסקיים וחברתיים אסורים עם בעלי לשכות פרטיות ועובדים זרים תוך שהוא מנצל את קשריו מכורח תפקידו לתועלתו האישית.

נבהיר כבר עתה כי במטרה להגביר דווקא את הפיקוח בתחום העובדים הזרים בסיעוד ועל מנת למגר ככל שניתן את התופעות הפסולות סביבו, החליטה הממשלה להחיל שיטה חדשה להעסקת עובדים זרים בסיעוד באמצעות לשכות תיווך פרטיות. על הלשכה הפרטית הוטל ללוות את המעסיק הסיעודי, להתאים ולהכשיר את העובד הזר בהתאם לצרכיו של דורש הסיעוד ותלווה אותו כמעסיק כביכול בכל עניין. בתום תקופת העסקה תהיה הלשכה הפרטית אחראית לאתר מקום עבודה חלופי לעובד הזר וזאת כדי למנוע איתור של עובד זר חדש מחו"ל והשארת עובד זר איכותי ללא תעסוקה בארץ.

הלשכות נדרשו לעמוד בקשר ישיר על כל שינוי בתעסוקה עם רשות האוכלוסין ובכך בעצם היתה אמורה השיטה להבטיח פיקוח ושליטה מוגברים על הנעשה בתחום. על התיווך והטיפול נדרשו מבקשי הסיעוד לשלם ללשכות הפרטיות 2,000 שקל לשנה עבור כל עובד. על פי החשד, עשה אותו בכיר כאמור שימוש בקשריו לצרכים אישיים תוך שהוא מבצע לכאורה עבירות חמורות בתחום טוהר המידות והשחיתות הציבורית.

עובדים זרים, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
עובדים זרים, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
במשטרה מציינים: "משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון ובאזרחים הנורמטיביים".