ההחלטה לגרש את האזרחים מסודן ואריתראה עתידה לצאת לפועל בחודשים הקרובים, אך עדיין מעוררת סערה גדולה מאוד במערכת הפוליטית, שחלקה מתנגד להחלטה. בשכונות דרום תל אביב, אשר בה גרים אלפי מבקשי מקלט, מתנהל ויכוח קשה בין שתי קבוצות - האחת 'דרום תל אביב נגד הגירוש' המתנגדת לגירוש, והשנייה 'החזית לשחרור דרום תל אביב' התומכת. הבוקר הגיע הוויכוח לוועדה לביקורת המדינה בכנסת, והצליח לעורר דיון סוער בין ציפי חוטובלי, סגנית שר החוץ וח"כ שלי יחימוביץ'. 


 


סגנית שר החוץ אמרה במהלך הדיון: "אנחנו עוסקים כאן בהרחקת מהגרי עבודה שהגיעו למדינת ישראל החל מ-2008, מאריתראה וסודן. תופעה שהממשלה בלמה באמצעות הגדר שהקמנו בגבול הדרומי. ישנם סיפורים נוראיים של תושבי דרום תל אביב העוברים בשכונות שלהם סבל ואלימות קשים". חוטובלי הוסיפה כי: "אחריות הממשלה היא קודם כל לאזרחיה ותושביה החוקיים. ההחלטה לגרש אותם היא מהחשובות שקבלה המדינה".

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה לדבריה וטענה כי "אין לנו שום אפשרות לדעת האם אנחנו מגרשים מהגרי עבודה או מבקשי מקלט, כי מעולם לא היה ניסיון אמתי לוודא מיהו מבקש מקלט". יחימוביץ' הוסיפה ש"ההזנחה בשכונות דרום תל אביב התחילה לפני שהממשלה העמיסה את מבקשי המקלט על השכונות". לסיכום אמרה: "כבת לניצולת שואה, גדלתי על האמונה בחשיבות הציונות הבאה יחדיו עם דאגה לפליט, הגר ומבקש המקלט בניסיון מקסימלי להושיט יד מסייעת".
חוטובלי התייחסה לדבריה של יחימוביץ' ואמרה: "כל הסוגיה עברה תהליך שלם של פופוליזם נוראי, תוך שימוש לרעה של המושג 'פליטות'. תפסיקו להשתמש במונחים מהשואה בדיון כזה".