כשבוע לאחר שדווח על התפתחות משמעותית בפרשה 4000, שבוחן את קשריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול אלוביץ', בחשד שהאחרון העניק לרה"מ סיקור חיובי באתר החדשות "וואלה", וזאת בתמורה להקלות עסקיות ורגולטוריות של חברת בזק שבבעלותו, הותרו הלילה (שלישי) לפרסום שמותיהם של העצורים בפרשה.

שאול אלוביץ' - משמש כדירקטור ב-37 חברות

 באפריל 2010 השלים שאול אלוביץ’ (70), הבעלים ויו”ר דירקטוריון בזק, את רכישת בזק מקבוצת איפקס־סבן־ארקין באמצעות חברת יורוקום. לשם הרכישה מכרה החברה את אחזקותיה בסמייל 012, ונלקחו הלוואות של 5 מיליארד שקל. במרץ 2015 נרכשה YES שבבעלותו על ידי בזק, אף היא בבעלותו של אלוביץ', בעסקת בעלי עניין תמורת 680 מיליון שקל במזומן.



אלוביץ’, המשמש בנוסף דירקטור ב־37 חברות וחברות־בת נוספות, בהן  פלאפון, מקורב שנים רבות לראש הממשלה בנימין נתניהו. לפיכך, במאי 2016 הנחה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את נתניהו שלא לעסוק בענייני אלוביץ’. ב־20 ביוני 2017, במסגרת תיק 4000, פשטה רשות ניירות ערך על ביתו של אלוביץ’ ועל משרדי בזק ו־YES, והוא נחקר בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים בפרשת עסקת בזק־YES, במסגרת קשריו עם מנכ”ל משרד התקשורת שלמה פילבר.ביולי 2017 החל אלוביץ’ במגעים להסדר חוב עם נושי חברת יורוקום תקשורת, אשר להם היא חייבת 1.2 מיליארד שקל.



בנובמבר 2017 פתח בנק הפועלים בהליכים משפטיים נגד יורוקום תקשורת, החייבת לבנק כ־400 מיליון שקל. בימים אלו אמור להסתיים הליך מכירת יורוקום, וזאת בכפוף לקבלת אישור אסיפת הנושים.



עו"ד שלמה פילבר - שימש כראש מטהו של נתניהו בעת כהונת אריאל שרון



מנכ”ל משרד התקשורת, עו”ד שלמה פילבר (55), החל את דרכו הציבורית במועצה האזורית מטה בנימין ביו”ש, שם שימש כסגן גזבר ומנכ”ל חטיבת הבינוי והפיתוח. פילבר המשיך להתמקד בפעילות ציבורית ביו”ש, ובשנים 98’־96’ כיהן כסגן יו”ר מועצת יש”ע ולאחר מכן כיהן במשך כשלוש שנים כמנכ”ל מועצת יש”ע.



במקביל, התהדק הקשר שלו עם בנימין נתניהו ובשנים 2001־2003 שימש כראש מטהו, בעת שאריאל שרון ז”ל כיהן כראש הממשלה. לקראת הבחירות לכנסת ה־20 מונה פילבר, שהיה מקורב לנתניהו, לראש מטה הבחירות של הליכוד. לאחר נצחונו של נתניהו בבחירות, נתניהו, שכיהן גם כשר התקשורת, מינה את פילבר למנכ”ל המשרד.



עלו אז טענות שקודמו של פילבר, אבי ברגר, הנהיג קו תקיף נגד בזק לנוכח סירובה ליישם את הרפורמה בשוק הטלפוניה הקווית, תחום המכניס לה על פי ההערכות כמיליארד וחצי שקל בשנה והיא נחשבת בו כמונופול. ביולי 2017 נחקר פילבר ברשות ניירות ערך במסגרת פרשת בזק־אלוביץ’ בחשד שפעל לקידום האינטרסים של בזק במשרד התקשורת. הוא נשלח למעצר בית ולאחר מכן הורחק ממשרד התקשורת ועד היום הוא מושעה.



צילומים: אבשלום ששוני
צילומים: אבשלום ששוני



סטלה הנדלר - התקדמה בסולם התפקידים בבזק



מנכ”לית בזק סטלה הנדלר (56) החלה את דרכה בחברת התקשורת הענקית כבר בשנת 89’. תפקידה הראשון היה כלכלנית במחלקת הרכש בחברה ובהמשך היא קודמה לתפקיד מנהלת תחום חברות בת. הנדלר המשיכה להתקדם בסולם התפקידים בבזק ובשנת 97’ מונה לסמנכ”לית פיתוח עסקי בחברת 012 קווי זהב, ולאחר כשש שנים החלה לכהן כמנכ”לית החברה.



בשנת 2007, לאחר רכישת 012 קווי זהב על ידי שאול אלוביץ’ ומיזוג החברה עם סמייל אינטרנט זהב שבבעלותו של אלוביץ', מונתה הנדלר למנכ”לית החברה הממוזגת. היא המשיכה לבסס את מעמדה וכעבור שנתיים הייתה מעורבת ברכישת השליטה בבזק על ידי אלוביץ'. באפריל 2011 מונתה הנדלר למנכ”לית חברת הכבלים HOT. בתחילת 2013 התפטרה מתפקידה מהחברה וזכתה למענק פרישה בסך 6.4 מיליון שקל.



כעבור כארבעה חודשים החלה לכהן כמנכ”לית חברת בזק. בחודש יוני, בעקבות חקירת רשות ניירות ערך, נחשדה הנדלר בעבירות של מרמה ודיווח ושהתה תשעה ימים במעצר בית. כעבור כחודש וחצי הותר לה לשוב לנהל את בזק.



ניר חפץ - החל בעיתונות, ושימש כמנהל מטה ההסברה של נתניהו



ניר חפץ (52) מילא תפקידים בכירים בתקשורת הכתובה ובהמשך מן העבר השני של המתרס – שימש כיועץ תקשורת ויחסי ציבור. בשנים האחרונות נחשב כאחד מהאנשים המקורבים ביותר למשפחת נתניהו. חפץ, שהשתחרר בדרגת רב סרן מחיל המודיעין, החל את הקריירה העיתונאית שלו בשנות ה־90’ ככתב ברשת המקומונים "ידיעות תקשורת".



בשנת 2003 מונה, במקביל לתפקידו כעורך הראשי של רשת המקומונים, גם לעורך האחראי על מדור הספורט ב"ידיעות אחרונות". חפץ המשיך להתקדם לצמרת המערכת ב"ידיעות אחרונות" ובשנת 2006 מונה לעורך המוסף “7 ימים”. ביוני 2009 עזב חפץ את העיתון ומונה לראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה, לאחר בחירתו של בנימין נתניהו. הוא מילא את התפקיד עד דצמבר 2010.



כעבור כשלושה חודשים החל לשמש כיועץ מיוחד לנוחי דנקנר, שהיה אז מהטייקונים המובילים במשק הישראלי, טרם קריסתו העסקית. דנקנר, שרכש בזמנו את “מעריב”, מינה באוגוסט 2011 את חפץ לעורך הראשי של העיתון, תפקיד אותו מילא עד לרכישת העיתון על ידי שלמה בן צבי בנובמבר 2012. משנת 2014 החל חפץ לשמש רשמית כדובר משפחת נתניהו ושימש כמנהל מטה ההסברה של הליכוד במהלך הבחירות לכנסת ה־20.