בעקבות הפרסום ב"מעריב־השבוע" על ההתנגדות הגורפת מצד ארגוני זכויות קשישים ומצד חברות הסיעוד לרפורמת האוצר בחוק הסיעוד במסגרת חוק ההסדרים, שלפיה קשישים סיעודיים יקבלו גמלה בכסף במקום שעות טיפול - האוצר נסוג מחלק מהרפורמה שביקש לקדם.



שר האוצר משה כחלון (כולנו), שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) סיכמו אתמול כי "למבוטח הסיעודי תינתן זכות הבחירה בכל רמות הזכאות בין גמלה בכסף או בשירותים", על פי הודעתם. בפועל, אין כך פני הדברים והמאבק ברפורמה לא הצליח להבקיע את התנגדות האוצר להמשך מימון המדינה את שעות הטיפול הביתי לקשישים וחולים סיעודיים ברמת הזכאות הנמוכה יותר. האנשים הסיעודיים ברמת הזכאות הנמוכה (1 מתוך 6) - כ־40 אלף איש על פי ההערכה מתוך כ־180 אלף זכאים - עדיין לא יוכלו לקבל את קצבת הסיעוד בשעות טיפול אלא רק בכסף או שירותים שווי כסף.



ממשרד הרווחה נמסר: "לפי גורמי המקצוע ברמה הראשונה הצרכים האמיתיים הם כסף או שירותים". בנוסף, בלשכת שר הרווחה מדגישים כי היקף השירותים שלהם יהיו זכאים הסיעודיים ברמה הנמוכה יעלה מהיקף שהוא שווה ערך לחמש שעות שבועיות כיום להיקף של עד תשע שעות בשבוע.



בכל רמות הזכאות הגבוהות יותר גמלת הסיעוד תישאר ברירת המחדל של האזרחים הזכאים לגמלת סיעוד בקבלת שעות טיפול ביתי ולא תהפוך לברירת מחדל של גמלה בכסף כפי שהציע האוצר, מציאות ממנה חששו מאוד ארגוני זכויות קשישים שטענו כי משפחות וקשישים מעוטי יכולת יעדיפו לשמור את הכסף לצרכים הרבים האחרים של טיפול סיעודי, ובפועל מימוש הזכאות לסיוע החלקי מאוד הקיים כיום מהמדינה בהעסקת עובדי סיעוד בבית ירד דרמטית.


מלשכת שר הרווחה, שעמד על השינויים בהצעת האוצר, נמסר: "בניגוד להצעה המקורית, לראשונה ובשונה מהמצב כיום שבו לצורך מימוש גמלה בכסף יש צורך בהמצאת אישורים, תינתן זכות בחירה מלאה למבוטח הסיעודי בין טיפול לבין גמלה בכסף, שתגיע עד לכ־5,200 שקל ברמה הגבוהה".



המדינה תוסיף מימון של עוד שמונה שעות טיפול ביתי בשבוע בלבד לסיעודיים הקשים ביותר בתוך שלוש שנים. מעסיקי עובדי סיעוד שבעה ימים בשבוע יקבלו מימון ליממה אחת.



במצב הנוכחי ישנן שלוש רמות סיעוד, וטווח השעות הניתן לחולה סיעודי מהביטוח הלאומי נע בין 9.75 שעות טיפול שבועיות בבית ברמה הנמוכה לבין 18 שעות טיפול שבועיות למטפל זר או 22 שעות למטפל ישראלי ברמה הגבוהה. מהשנה הנוכחית יתחיל מדרוג חדש בביטוח הלאומי של שש רמות סיעוד, כאשר טווח השעות יגיע עד ל־ 28 שעות טיפול ביתי בשבוע ברמה הסיעודית הגבוהה ביותר למעסיקי מטפל ישראלי או עד ל־24 שעות שבועיות למעסיקי מטפל זר.



שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר לאחר ההגעה להסכמות: ״הצלחנו להביא לשינויים משמעותיים. הלכנו למהלך משלב של הגדלת שעות בצורה דרמטית ועכשיו הרמה הגבוהה מכסה כמעט במלואה את העובד הזר. המבוטח יוכל לבחור אם הוא רוצים שעות סיעוד, כסף או שילוב עם שירותים". מוביל המאבק הסיעודי בכנסת, חבר ועדת הרווחה ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמר: "יש פה אומנם כמה צעדים נקודתיים, אבל לקרוא לזה 'תוכנית סיעוד לאומית' זו בדיחה. איפה זה ואיפה ההבטחות של ליצמן והשרים".