מקרה לא שכיח היום (חמישי) בבית המשפט השלום בתל אביב, כאשר יועץ התקשורת ניר חפץ הגיע בשעות הצהריים לדיון בעניינו בפרשת 1270 היא הפרשה הקושרת את חפץ יחד עם יועץ תקשורת נוסף אלי קמיר בחשד להצעה לשוחד ולשופטת בית המשפט לשעבר הילה גרסטל וזאת בעת שהציגה מעומדות לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה בשנת 2015. בדיון שהתקיים באולמו של השופט עלאא מסרווא טען פרקליטו של חפץ עו"ד ירון קוסטליץ כי אין מקום להיעתר לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של חפץ בשישה ימים בפרשה זאת וכי לאור העובדה כי חשוד אחר מצוי במעצר עד ליום ראשון. "יכול בית המשפט להסתפק בהארכת המעצר המצומצמת ולהאריך את מעצרו של חפץ עד ליום ראשון בלבד", אמר. 
 
נציגת המשטרה טענה בדיון כי חפץ שומר על זכות השתיקה ואינו משתף פעולה עם חוקריו ולטענה זאת השיב פרקליטו כי חפץ ענה לכל השאלות שנשאל לגביהם. השופט מסרווא החליט בסופו של דיון קצר להאריך את מעצרו של חפץ עד ליום ראשון. "עיינתי בחומרי חקירה שהתווספו ודעתי שעדיין קיים חשד סביר. החשד התעבה והתחזק מעל חשד הסביר שעדיין קיים. עיינתי בחומרי החקירה ומצאתי כי שלוש פעולות מתוכן חשופות לשיבוש. אכן מדובר בפעולות בגין אירוע חמור במיוחד. מצאתי להאריך מעצרו של החשוד בפרק זמן מצומצם עד ליום 25.2", אמר. 

ניר חפץ. צילום: אבשלום ששוני


מיד בתום הדיון הורד חפץ אל מתקן המעצרים בבית המשפט שם המתין במשך כשלוש שעות עד לתחילת דיון אחר בעניינו בפרשה אחרת היא פרשת בזק המכונה תיק 4000. חשוב להדגיש כי זהו אחד המקרים הבודדים, שבהם מובל חשוד בשתי פרשיות שונות לבית המשפט באותו יום לשני שופטים שונים, כשבדיון האחד בנוגע לפרשת גרסטל מבקשת המשטרה להאריך את מעצרו בשישה ימים ואילו בדיון האחר בפרשת בזק מבקשת אותה יחידה יחד עם הרשות לניירות ערך להאריך את מעצרו של חפץ בשמונה ימים.
 
כאמור חפץ שהה בתא המעצרים כשלאולם בית המשפט הוכנס שאול אלוביץ' הבעלים של חברת בזק ואתר וואלה, כשהוא מחויך ומשדר כביכול אופטימיות. בעוד צלמי התקשורת הקיפו אותו בטרם כניסתה של השופטת רונית פוזננסקי-כץ נכנס לאולם גם עורך דין ברק כהן. באירוע חריג התפרץ לעברו של אלוביץ' "מושחתים לכלא, תגיד את מי שחדת עוד", כל זה למול פרקליטו של החשוד, עיתונאים, אורחים, פרקליטיהם של חשודים נוספים, אנשי המשטרה ומשמר בית המשפט, שכשהבינו שמדובר בפרובוקציה פינו את עו"ד כהן מהאולם.
 
שאול אלוביץ' בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
שאול אלוביץ' בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני

 
מיד אח"כ נכנסה השופטת פוזננסקי-כץ לאולם. פרקליטו של החשוד עו"ד ז'ק חן בחר לפתוח בגינוי האירוע החריג כשהוא מבקש מהשופטת כי הנהלת בתי המשפט תחקור את המקרה "המחפיר והמבזה", שהתרחש דקות לפני שנכנסה לאולם המשפט. עו"ד חן הוסיף ש"מרשי כופר בכל החשדות נגדו, אולם יחד עם זאת כדי לאפשר לבית המשפט לפקח על החקירה וכן לאפשר לחוקרים למצות את החקירה אני מוכן בלי להודות בדבר להארכת מעצר לתקופה מצומצמת עד ליום שני. עוד קודם מבקש מרשי מבית המשפט שיקל על אשתו ובנו המצויים גם הם במעצר בגין אותה פרשה".
 
השופטת פוזננסקי-כץ הציעה למשטרה לבחון את הארכת המעצר לתקופה נתונה ובשלב זה יצאו מהאולם נציגת המשטרה פקד אורן רובין ונציג הרשות לניירות ערך, עו"ד שביט שחם. לאחר דקות של המתנה חזרו השניים והשיבו לבית המשפט כי לא יוכלו לקבל את ההצעה שהונחה בפניהם. פרקליטו של אלוביץ' פנה אל השופטת ואמר כי "המשטרה והחוקרים מפעילים לחץ בלתי סביר על מרשי וכל זאת כי הוא לא יכול לשקר. מנסים להפעיל לחץ שיגיד דברים שהוא לא ביצע ולא היה שותף להם והכל כדי לשבור את רוחו. מדובר באדם בן 70 שיושב במעצר ולא ישן הוא חוזר מחקירה באחת וחצי בלילה ומעירים אותו בארבע. תופסים את רכושו ועוצרים את בני משפחתו, מאיימים פחות או יותר שחייו נגמרו ושישתחרר יהיה לכל היותר שומר בסופר". 

ברק כהן בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
ברק כהן בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני

 
השופטת פוזנסקי כץ אמרה בדיון: "לפניי בקשה שנייה להארכת מעצרו של החשוד בגין העבירות, לרבות מתן שוחד. מדובר בפרשה סבוכה המקימה חשד סביר לעבירות שחיתות חמורה. במעגל החשודים בביצוע העבירות מתאספים רבים, כל אחד על פי חלקו. נעשו עבירות חמורות הנוגעות למערכת השלטון".
 
מיד אחריו נכנסה לדיון אשתו איריס, כשגם פרקליטתה עורכת הדין מיכל רוזן טענה בבית המשפט על תנאי מעצרה וההתנהלות כלפיה. "אני שומעת את הלקוחה שלי שהחוקרים מציגים ומציירים לה את העתיד כולו בצבעי שחור ואפילו באפור. מביאים אותה ב-03:00 לתא מעצר ומעירים אותה לחקירה ב-05:00. זו שיטה לא מקובלת במדינת חוק", אמרה.
 
"עיינתי בספר החוקרים כדי לעשות רענון הבוקר ולא מצאתי בשום מקום מעצר לשם הפעלת לחץ", הוסיפה, "אני שומעת את הלקוחה שלי שהחוקרים מציגים ומציירים בפניה את העתיד בצבעי שחור ואפילו אין אפור באמירות של החוקרים. זאת שיטה לא מקובלת במדינת חוק. אני לא מתווכחת על עליה של שיבוש שכן ידי כבולות שאני לא נחשפת לחומרי החקירה. לכן אני מבקשת חלופת מעצר". השופטת מצאה כי אין מנוס מלהאריך גם את מעצרה של הרעייה וציינה "לפני מונח חומר שאותו אני בוחנת במקרה האמור מתחזק החשד הסביר. וקיים חשד לשיבוש למספר פעולות חקירה לא מבוטל". השופטת האריכה גם את מעצרה של איריס אלוביץ' עד ליום שני. 

נציגת המשטרה, פקד אור רובין, נציג ני"ע, עו"ד ערן שחם שביט וסנגורו של אלוביץ'. צילום: אבשלום ששוני
נציגת המשטרה, פקד אור רובין, נציג ני"ע, עו"ד ערן שחם שביט וסנגורו של אלוביץ'. צילום: אבשלום ששוני

 
מיד לאחריה נכנס לאולם בנם של הזוג אלוביץ', אור. שפרקליטו עורך דין דרור מתתיהו, ביקש להבדיל בין מרשו לחשודים האחרים בפרשה שהוא מציין שגם בקלטת שחשף מנכ"ל וואלה אילן ישועה לא נשמע קולו של אור אלוביץ' וכאן מדובר לכאורה בשלב של התפתחות החקירה. עוד טען עורך דין מתתיהו כי לא ייתכן מצב שבו אור אלוביץ' ידע לכאורה על הסכם שוחד לאיש הציבור ש"כולם יודעים מיהו", בו בזמן שהוא ביקש למכור את אתר 'וואלה' וזאת כיוון שראה בו נטל ועסק לא רווחי. "האם ייתכן שירצה למכור את הנכס שמהווה תגמול לשוחד?", טען. גם כאן טענה המשטרה כי קיימת עילה להארכת המעצר בגין שיבוש הליכי חקירה. השופטת קיבלה את עמדת המשטרה אולם גם לגביו במעצר מצומצם עד ליום שני הקרוב. 
 
לאולם חזר יועץ התקשורת, ניר חפץ, הפעם כחשוד בפרשת בזק. חפץ ביקש תחילה לומר דברים בבית המשפט. "אני מותש וישן על רצפה עם פשפשים. זה מצב לא סביר ולא נורמלי עבורי. אני מבקש שבית המשפט ינחה את המשטרה ואת שב"ס שיאפשרו לי לראות רופא", אמר.
 
עוד ציין חפץ לאחר שניתנה לו רשות הדיבור כי "אני רוצה להדגיש שאין לי תלונות לחקירה, שישאלו מה שרוצים ברור לי שהחקירה חשובה. אני מרגיש שהשב"ס יוצא מגדרו שהכל יתבצע על הצד הטוב ביותר. ביום הראשון שנעצרתי לחקירה הגעתי בלילה לאחד ממתקני השב"ס שם כנראה, אני לא יודע איך, כנראה שזיהו אותי אסירים מעזה, ובמקום בו הייתי קמה מהומה ושמעתי צעקות בערבית "נתניהו" והייתה מהומה גדולה. ניגשתי לשב"ס וקצין מודיעין ועובדת סוציאלית טיפלו בזה. אני לא עציר לגמרי רגיל ויש לי נסיבות מיוחדות שאני מגיע למקומות. השב"ס החליט להעביר אותי למתקן אחר בעיר אחרת". 
 
פרקליטו עו"ד קוסטליץ' כבר בראשית הדיון הציע להאריך את המעצר תוך פיקוח של בית המשפט ואכן השופטת האריכה את מעצר עד ליום שני גם במקרה שלו. 
תקרית במהלך הדיון על הארכת המעצר של שאול אלוביץ'