הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים איילת שקד בחרה הערב (חמישי) בפרופ' שטיין ובשופט גרוסקופף, לכהונת שופטי בית המשפט העליון. השניים יחליפו את השופטים יורם דנציגר ואורי שהם הפורשים מכהונתם בקרוב. מוקדם יותר היום בחרה הוועדה 27 שופטים לבתי משפט שלום ומחוזי ולבתי דין לעבודה. 


עם בחירתם של שטיין וגרוסקופף כתבה שרת המשפטים, איילת שקד, בפייסבוק כי "היום, בדיוק לפני שנה, החלתי במהלך לשינוי פני העליון במינוי ארבעה שופטים חדשים. הערב המהלך מסתיים במינוי שני שופטים נוספים. המינויים האלה הם הקומה הנוספת של העליון החדש".

עוד אמרה כי "העליון החדש הוא בשורה לדמוקרטיה הישראלית. הוא מחזיר את הרשות השופטת לתפקידה החשוב כל כך: פירוש הנורמה שקבע המחוקק ולא החלפתה. העליון החדש מגוון יותר, הוא משקף נאמנה את אוכלוסיית ישראל. העליון החדש מהדהד תפיסות משפטיות שזמן רב לא נשמע קולן, אנשיו מגיעים מאסכולות שונות. העליון החדש מניח מקטע נוסף במסילה שתאפשר ממשק מוצלח בין שלוש הרשויות".


 
פרופסור אלכס שטיין, יליד ברית המועצות, מומחה מוערך ובעל שם בינלאומי בתחומים משפטיים מגוונים. מינויו הוא החזרת מוחות במלוא מובן המילה", המשיכה שקד, "שטיין חיבר ארבעה ספרים, ביניהם ספר פורץ דרך בדיני הראיות בהוצאת אוקספורד. הוא פרסם למעלה מ-60 מאמרים, רבים מהם בכתבי העת היוקרתיים בעולם. מאמריו בישראל ובארה"ב זכו לציטוטים רבים, הן בפסקי הדין במערכת המשפט הישראלית והן בזו האמריקאית.
 
פרופ' עופר גרוסקופף החל את דרכו כקצין בפרקליטות הצבאית. גרוסקופף שימש כפרופסור וכסגן דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. כן, חיבר שני ספרים ופרסם 25 מאמרים בארץ ובחו"ל. בשנת 2009 מונה לכהונת שופט בבית המשפט המחוזי, ומאז נחשב לשופט בעל חשיבה עצמאית ומקורית. מקצועיותו המובהקת ניכרת בכל תחום, ומומחיותו נודעת בדגש על התחום הכלכלי.
 
"מינויים של שטיין וגרוסקופף, עילויים משפטיים שאין חולק על רמתם, הוא אות כבוד לוועדה לבחירת שופטים", סיכמה שקד, "אני מודה לנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ולחברי הוועדה על עבודתם המסורה".
 
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה: "הוועדה לבחירת שופטים בחרה היום 27 שופטים לכל שדרות מערכת המשפט וכן נבחרו לבית המשפט העליון שניים מן המעולים שבמועמדים, בעלי מוניטין מקצועי משובח ומרשים. האחד שופט מצוין ואיש אקדמיה בעברו והשני איש אקדמיה ותיק ומוערך בארץ ובעולם. אין לי ספק כי שניהם כאחד יתרמו תרומה משמעותית לבית המשפט העליון בישראל ויעשירו את פסיקתו בידע ובעומק משפטי. בשם כל שופטי ישראל אני מבקשת לברך את המועמדים שנבחרו היום לכל הערכאות ולאחל להם הצלחה רבה בתפקידם".
 
שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה בתגובה: "זהו יום חג לעולם המשפט הישראלי. נבחרו מועמדים מצטיינים, הנושאים על גבם רקעים תרבותיים ותרמילי חיים ייחודיים ומגוונים. בכניסתי לתפקיד שרת המשפטים, אחד היעדים המרכזיים שהצבתי היה גיוון של בית המשפט העליון. אין לי ספק שתרומתם לבית המשפט העליון תותיר את חותמה בדפי ההיסטוריה של עולם המשפט הישראלי". 

הוועדה לבחירת השופטים . צילום: הלל מאיר, TPS
הוועדה לבחירת השופטים . צילום: הלל מאיר, TPS


יו״ר סיעת ישראל ביתנו וחבר הועדה לבחירת שופטים, ח״כ רוברט אילטוב, אמר בתגובה: "יום היסטורי במדינת ישראל, אני גאה ונרגש לברך את העולה הראשון מברית המועצות אשר התמנה היום לשופט בבית המשפט העליון. תקרות הזכוכית מתנפצות לרסיסים ואנו עדים לתיקון העוול ההיסטורי כלפי יוצאי ברית המועצות, אשר עד לאחרונה לא זכו לייצוג הולם במערכת המשפט. חשוב לציין שאלכס שטיין הוא משפטן מוערך ביותר אשר ספריו ומאמריו נלמדים בקפדנות ובתפוצה רחבה מאוד באוניברסיטאות המובילות בעולם. הוא נבחר בראש ובראשונה בזכות יכולותיו העילאיות בתחום המשפט אך יחד עם זאת, אני שמח שלראשונה נזכה לראות ייצוג הולם אמיתי במערכת המשפט ל-1.4 מיליון אזרחים יוצאי ברית המועצות בישראל".
 
ח"כ רויטל סויד, סגנית יו״ר הכנסת, אמרה על ההחלטה: ״חברי הוועדה בחרו לשמר את הרוב הגברי המוחץ בבית המשפט העליון, דאגו למנות שופט 'בייבוא אישי', והבטיחו שיישאר רק שופט ערבי אחד בעליון - ברכות לוועדה על המינויים! ההתעקשות של שרת המשפטים 'לייבא' שופט מחו״ל כאשר לפניה רשימת מועמדים מכובדת וביניהן נשים ראויות מצערת. ראוי ומצופה היה שדווקא שופטי בית המשפט העליון שמתווים בפסיקותיהם את ערך הייצוג ההולם- יחתרו לייצוג שוויוני אף ביניהם״.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל התייחסה גם היא למינויי השופטים וכן התייחסה למינויה של עו"ד חוי טוקר לשופטת החרדית הראשונה ושל סמאח עמאר כרשמת הערבייה הראשונה: "אני מברכת על פריצת הדרך ההיסטורית במינוי שופטת חרדית ורשמת ערבייה. העובדה כי מרשימת השופטים הנבחרים לבית המשפט העליון נפקד מקומן של נשים מוכיחה כי הדרך לשוויון חברתי עוד ארוכה. החמצנו הזדמנות היסטורית להשפיע על הרכבו ואופיו של בית המשפט. העובדה כי פחות משליש משופטי העליון הן נשים פוגמת בבשורה על המינויים פורצי הדרך".