אחד האישים הבולטים והחזקים ביותר בציבור החרדי הלך אתמול לעולמו: הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי, נפטר בגיל 86. רבבות ליוו אותו היום (ראשון) בדרכו האחרונה להר המנוחות בגבעת שאול, שם נטמן לצד אשתו המנוחה. מסע ההלוויה ייצא מישיבת מעלות התורה בשכונת שערי חסד, שאותה הנהיג הרב במשך שנים ארוכות. רחובות רבים בעיר נסגרו בעקבות מסע ההלוויה.

אחיו הגאון רבי אברהם דב אמר בהספד שנשא: "הוא היה אדם עניו ושקט, והיה לו את כוח האמת ללא חשבונות. לא הבנו איך האדם השקט הזה מסוגל לכאלה כוחות. היו שחשבו שהוא לא מבין, אבל הוא היה מרדכי שידע את כל אשר נעשה".
רבי ישראל יצחק קלמנוביץ ציין בדבריו כי אוירבך קרא לאנשיו להתנתק מתקציבי המדינה. "ציבור בני התורה צריכים להתחזק ולהמשיך את דרכו, וכפי שכתב במכתבו האחרון להתנתק מהם וממונם לגמרי. זכותו תעמוד לנו לבטל את גזירות הנח"ל ואנשי המפלגה שנלחמו בו. לא לעשות איתם שום פשרות ולא להחניף להם", אמר.

הגאון רבי צבי פרידמן אמר בנאומו כי המערכה נגד הגיוס שהוביל אוירבך תימשך: "שלא ישלו את עצמם. נמשיך את המערכה נגד גיוס בנים ובנות בכל הכוחות. בגיוס בנים הוא עמד, גיוס בנות שבר אותו".

מסע ההלוויה עבר דרך הרחובות הבאים: הגרא, קק"ל, דיסקין, רופין, בן צבי, ויצמן, סחרוב עד הר המנוחות. עם סיום האירוע והתפזרות הקהל הרב שהגיע לאירוע, נפתחו לתנועה כלל הרחובות שנחסמו לתנועה.
הלוויית הרב אוירבך. צילום: ג'ודית שטיינברגר
הלוויית הרב אוירבך. צילום: ג'ודית שטיינברגר




 
הרב אוירבך, שלקה בלבו בליל שבת, פונה לבית החולים שערי צדק לאחר ניסיונות החייאה ממושכים בביתו. בבית החולים גופו קרס שוב ולאחר החייאה של 40 דקות בנוכחות אחיו הרב עזריאל אוירבך נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אתמול בבוקר נפוצה הידיעה על מותו ואבל כבד ירד על חסידיו הרבים. עם צאת השבת הגיעו אלפים מחסידיו למעלות התורה ורבים קרעו את חולצותיהם לאות אבל ופרצו בבכי.
 
הרב אוירבך היה אהוב ונערץ על חסידיו, שנשמעו להוראותיו ללא עוררין. הוא זה שהורה לצאת לרחובות ולפתוח בפעולות מחאה נגד גיוס בני ישיבות לצה"ל ונגד מעצרים של עריקים חרדים והתנגד בתקיפות לכל ניסיון של פשרה. "זכות הקיום היחידה של מדינת ישראל הייתה מכוח זה שהיא תמכה בלומדי התורה", אמר. "אנחנו חרדים להמשך קיומה ונילחם וניאבק עד כלות הנפש".
 
הרב אוירבך, בנו של הרב שלמה זלמן אוירבך, נולד בירושלים ובגיל צעיר בלט בפעילות אנטי־ציונית כאשר קרא לא להניף את דגל ישראל. בשנת 2003 החל לכהן כחבר במועצת חכמי התורה, ובניגוד לכמה מעמיתיו יצא בדרישה למאבק חסר פשרות נגד הגיוס לצה"ל בעקבות תיקון החוק שהוביל יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד. בבחירות האחרונות הוא אף יצא בקריאה לחסידיו שלא להצביע.

הרב שמואל אוירבך. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב שמואל אוירבך. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר אמש: "בפטירתו איבדה היהדות החרדית את אחד ממנהיגיה הדגולים. בהנהגתו היה רועה נאמן לרבבות תלמידים וזכה להעמיד דורות של תלמידים במשך שנים רבות, במסירות נפש, ביגיעת התורה, במעשי צדק וחסד מופלאים ומתוך דאגה לעולם התורה והישיבות".
 
שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) אמר: "לכתו של הרב שמואל אוירבך זצ"ל היא אבידה גדולה לעולם התורה, הישיבות ומוסדות התורה. דבריו שנשמעו בישיבת מעלות התורה, שאותה הוא הקים, יישארו עם מורשתו לצד שקידתו העצומה בתורה, שאותה העביר במסירות נפש לרבבות תלמידיו, שהיו לו כבנים, ותמשיך להאיר את דרכו של העם היהודי". לאחר לכתו עדיין לא ברור מי ינהיג את הפלג החרדי־ליטאי בירושלים ומה תהיה עמדתו במחאה נגד גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל.