ראשי הכנסיות בירושלים הצהירו היום (ראשון) בשער כנסיית הקבר כי לאור התקדמותה של הצעת החוק של ח״כ עזריה, הם סוגרים את הכנסייה עד להודעה חדשה. הם עושים זאת כמחאה על הכוונה לגבות מהם תשלומי ארנונה. בהודעת ראשי הכנסיות בירושלים נאמר כי הם "עוקבים בדאגה אחר המערכה השיטתית נגד הכנסיות והקהילה הנוצרית בארץ הקודש, תוך הפרה בוטה של הסטטוס קוו הקיים".



הפטריארכים הוסיפו: "לאחרונה, הגיעה מערכה שיטתית זו לרמה חסרת תקדים, עת הוציאה עיריית ירושלים הודעות עיקול שערורייתיות וצווים בדבר תפיסת רכוש, נכסים וחשבונות בנק של הכנסיות בגין חובות לכאורה של מסים עירוניים, צעד המנוגד לעמדה ההיסטורית של הכנסיות בעיר הקדושה ירושלים ויחסיהן עם הרשויות האזרחיות. פעולות אלה מפרות הסכמים קיימים ומחויבויות בינלאומיות המבטיחים את זכויות הכנסיות, במה שנראה כניסיון להחליש את הנוכחות הנוצרית בירושלים".



המחאה בכנסיית הקבר. צילום: Mab-CTS



כנסיית הקבר לאחר סגירתה היום. צילום: מרק ישראל סלם



בתגובה לכך, אמרה ח"כ רחל עזריה, לשעבר סגנית ראש העיר ירושלים, שמקדמת את הצעת החוק המדוברת: "אני מבינה שמלחיצים את הכנסייה, אבל הקרקעות שלהם נשארות שלהם, לאף אחד אין עניין לגעת בהם לעולם. הצעת החוק שלי עוסקת במה שקורה ברגע שהזכויות על הקרקע נמכרות לצד שלישי. לא יכול להיות שהיזמים יעברו מדלת לדלת ומאיימים על דיירים שעליהם לשלם בין 200-500 אלף שח. הסכומים הנמוכים שבהם נמכרו שכונות שלמות מבהירים לכולם שמדובר בעסקה ספקולטיבי. במצב כזה הפטריארכיה לא רלוונטית לנושא כי מדובר בקרקעות שנמכרו ליזמים פרטיים".



על טענות הפטריארכיה על איומים מצד העירייה על עיקול חשבונות בשל גביית ארנונה אמרה: "ניר ברקת מעקל חשבונות של הכנסייה ומייצר משבר במקום לטפל. הוא מייצר משבר דיפלומטי מיותר".



ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר באשר לגביית ארנונה משטחים מסחריים הנמצאים בבעלות הכנסיות: "כנסיית הקבר ובתי התפילה של כל הכנסיות פטורים מארנונה, אין בכך כל שינוי וכך יימשך. אך האם זה נשמע למישהו הגיוני ששטחים מסחריים כמו מלונות, אולמות ועסקים יהיו פטורים מארנונה רק בגלל שהם בבעלות של כנסיות? מדוע שמלון ממילא ישלם ארנונה ומלון נוטרדם מולו יהיה פטור מכך? לצערנו יותר מדי שנים המדינה לא אפשרה לעירייה לגבות את החובות האלה על השטחים המסחריים שהגיעו ל-650 מיליון שקלים זה לא חוקי ולא הגיוני. או שהמדינה תחזיר לנו את הכסף הזה שמיועד לפיתוח העיר, או שנמשיך לגבות אותו מהכנסיות כפי שמחייב החוק. לא אסכים יותר שתושבי ירושלים יממנו את סכומי העתק האלה".