בשבוע החולף איבדו האנשים עם מוגבלויות בישראל את אחת הלוחמות העיקשות והמוערכות להנגשת המרחב הציבורי בפני נכים, נטע רוטמן מעמותת "נגישות ישראל", שנהרגה בתאונה טרגית כשמנוף באתר בנייה קרס על רכבה. אנשי העמותה, עדיין אבלים והמומים מאובדן חברתם, הגיעו הבוקר (שלישי) לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, שתוכנן מראש בחוק ההסדרים של הממשלה, על הפרק בחוק העוסק בהלבנה של מחדל ממשלתי, לדבריהם. והפעם על סדר היום: דחייה שהממשלה מבקשת כתיקון לחוק שהיא עצמה העבירה, להנגשת משרדי הממשלה על שלוחותיהם לאנשים עם מוגבלויות, מסוף השנה הנוכחית לשלוש שנים נוספות.



על פי פרק הנגישות בחוק שוויוון זכויות לאנשים עם מוגבלות שחוקק ב־2006 ונכנס לתוקף במהלך 2009, בתי עסק ברחבי הארץ כפופים כבר היום לסנקציות על חוסר הנגשה. החוק קובע שהיה עליהם לסיים הנגשה לנכים עד סוף 2017, כך שהיום אזרח עם מוגבלות יכול לתבוע בית עסק על חוסר נגישות. למבנים שבאחריות הרשויות המקומיות היעד נקבע לסוף 2021, ולמשרדי הממשלה - סוף 2018. בעבודת מטה שנעשתה במשרד האוצר, האחראי על מימון הנגשת משרדי הממשלה לנכים, התברר, לטענתם, כי כ־30% ממבני הממשלה ברחבי הארץ לא יספיקו לסיים את ההנגשה במועד, וכך תחשוף עצמה הממשלה לתביעות מצד אזרחים.



יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל: "במקום שהממשלה תשמש דוגמה, היא מלבינה את מחדליה בחסות חוק ההסדרים. יש פה מצב שהמדינה עצמה, המחויבת לחוק לא פחות מהמגזר הפרטי או המגזר השלישי, מנסה לחמוק מהתחייבותה. מילא אם הם היו מפרטים מהן הסיבות לדחייה, אבל כל המהלך מתבצע בחוסר שקיפות מוחלט. בחודש האחרון הגשנו בקשות לאוצר כדי לבחון אם באמת אי אפשר להנגיש במועד את כל המבנים ומאילו סיבות. כל הניסיונות שלנו לקבל את המידע עלו בתוהו ולא קיבלנו תשובה עניינית. לנו ב'נגישות ישראל' יש 18 שנות ניסיון בהנגשת מבנים ולו היו חולקים איתנו את המידע יכולנו לדעת מה מתוך הדחייה הזאת מוצדק ואילו הנגשות ניתן לסיים בשלב מוקדם יותר במקום דחייה גורפת בשלוש שנים".



וגנר חושש גם ממצב שבו רשויות מקומיות המחויבות להנגשת המרחב הציבורי שבאחריותן עד 2021, שרבות מהן כבר מנהלות כיום מאבק נגד השתת העלות התקציבית של העמידה ביעד זה עליהן, ידרשו גם הן את הארכה שהממשלה מבקשת לעצמה. "איך שר האוצר כחלון, שאומר שהציבור הזה יקר לו, במבחן המעשה סומך את ידיו על הכישלון המהדהד של משרדו לעמוד ביעד הפשוט של הנגשת משרדי הממשלה בזמן" אומר וגנר, "אני רוצה לראות כל אזרח במדינה שפשוט יקבל את העובדה ש־30% מהשירותים הממשלתיים לא זמינים לו פיזית במועד. זאת היתה התחייבות של הממשלה כלפי אזרחיה. דחייה זו היא פוגענית ל־30% מאזרחי ישראל הנכים והקשישים שחיים פה".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת מבני הממשלה ומשקיעים משאבים אדירים לטובת השלמת המהלך. עד כה הונגשו יותר מ־1,500 מבנים, היקף חסר תקדים שמשמש דוגמה למגזרים האחרים. עם זאת, לאור כמות הנכסים הגדולה, עבודות הנגישות אורכות זמן, במיוחד לנוכח קיומם של קשיים הנדסיים, סטטוטוריים ומשפטיים. השארת המועד המקורי להנגשה על כנו לא ישנה את המציאות בשטח, שלפיה עד למועד הקבוע בחוק לא כל מבני הממשלה יעמדו בתקנות הנגישות".