ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה התייחס היום (שלישי) ב-103FM למחסור החמור במים במדינת ישראל ולבעיות שצפויות להיווצר בעקבות המשבר: "מאגרי המים בישראל אינם יכולים לעמוד לבדם על שנה בודדת. פעם בכמה שנים אנחנו זוכים לשנה גשומה מאוד שממלאת את המאגרים וניתן לספוג כמה שנות בצורת. מאז שנת 2003 לא הייתה לנו שנה גשומה שכזו בעוד שהיו לנו בצורות בשפע. החמורות שבהן היו העשור האחרון". 

לדבריו, "2007-2008 הייתה רעה מאוד ושנת 2013-14 היו היבשה ביותר בצפון. מאגר המים של הכינרת היה המקור המרכזי וגם היום הוא מאוד חשוב, אך יש לנו מאגרי התפלת מים שמסייעים לנו. לצערי הרב המצב בצפון חמור יותר מאשר במרכז והוא מקרין על כל המדינה".

 

כשנשאל על ההשפעה של הסערות הקשות בעולם על ישראל השיב: "ישנם קשרים מאוד מורכבים בין המקרים. ישראל ומערב אירופה הם הפכים, כשאצלנו חם אצלם קר. כשאצלנו תקופה גשומה הם סובלים ממחסור בשלג. השנה כידוע הם חוו שלג רב, קור ורוחות עזות בעוד שבישראל אנחנו נהנים משמש מוחלטת. בנוסף, התגלה קשר מדהים באמצעות ה'אלניניו', שהוא האוקיינוס השקט הטרופי המגשר בין אוסטרליה לבין אמריקה הדרומית. חוקרים גילו כי פעם בכמה שנים נוצרים תנודות שמתבטאות בעליית מי העומק וגורמים להורדה מהירה של הטמפרטורה ולמזג אוויר סוער . עד שנת 2000 חשבו שישנו קשר בין ה'אלניניו' למצב הגשמים בישראל אך התגלה כי מדובר בטעות".
על הצפי לסערה נוספת בחודש הקרוב השיב: "חודש מרץ הוא אכן חודש משוגע אך בשנים האחרונות חווינו בחודשי מרץ בעיקר חום. האירוע הכי קיצוני שצפוי לנו הוא טפטוף בסוף השבוע, קיימת אופציה לגשם בשבוע הבא אך לא לסערה נוראית נוספת. כמובן שהכל בלתי צפוי ואי אפשר באמת לדעת".
עריכה: איתמר זיגלמן