ברגע האחרון הצליחו השבוע פעילי ארגון מגמה ירוקה וחבריהם בעמותות צלול, הקואליציה לבריאות הציבור, החברה להגנת הטבע וארגוני סביבה נוספים להוציא מסדר יומה של הכנסת את ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית על התיקון לחוק רישוי עסקים שמקדם במרץ בחודשים האחרונים משרד ראש הממשלה. 
 
בינתיים ההצבעה עברה להיום, ובארגונים ממשיכים עד הרגע האחרון להיאבק על כל קול של הח"כים נגד התיקון המבקש להפקיע מידי הרשויות המקומיות את סמכות רישוי העסק למפעלי תעשייה שהממשלה תכריז עליהם חד־צדדית כ"נכס לאומי", בהם מפעלים מזהמים בעלי פוטנציאל של סכנה לבריאות הציבור והסביבה. 
 
אנשי מגמה ירוקה יוצאים בחריפות נגד ראש הממשלה וטוענים כי "הגוף המקדם באגרסיביות את החוק ממש בימים אלה הוא משרד ראש הממשלה ובאופן ספציפי מנכ"ל המשרד אלי גרונר בהנחיה ישירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהוא עצמו שקוע בחקירות על קשרי הון־שלטון עד צוואר, מה שמעלה תהיות סביב מטרתו האמיתית. נוסח החוק העמום, ההליך המזורז והעובדה שדווקא כעת הוא מקודם - חוק השולל מראשי הרשויות את היכולת להשמיע את קולם - מבהירים ללא צל של ספק כי מדובר בחוק הבא לשרת את המפעלים המזהמים בישראל, שעוברים על החוק באופן יומיומי".  

בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני
בנימין נתניהו. צילום: אבשלום ששוני

 

ליהי שחר־ברמן, מובילת המאבק בתעשייה המזהמת במפרץ חיפה מטעם מגמה ירוקה סיפרה ל"מעריב" כי הן בסביבתו של שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון והן בסביבת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שקידם בעצמו את החוק עד נקודה מסויימת בשל סכסוך עם ראש עיריית חיפה, משוכנעים כעת שהחוק שגוי ונאמר כי "הגישה הישירה של בעלי חיפה כימיקלים לראש הממשלה היא מן המפורסמות, למרות הכחשות נתניהו עד היום לנו אין ספק כי הגורמים שהובילו לחקיקה הזאת אינם כשרים". ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) כבר פנתה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט כדי שיחקור את הנושא, אבל עד כמה שידוע לנו טרם נפתחה בדיקה. "אנחנו כבר קוראים לזה תיק 6000, חד־משמעית", אמרה.
 
מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, הוסיף: "התנועה הסביבתית כולה מאוחדת נגד מחטף חוק רישוי עסקים שדוחף נתניהו. אין ספק שחוק המפעלים המזהמים יתרום רבות לחבריו המיליארדרים של רה"מ שיוכלו לקבל אישורים להקמת מתקנים מזהמים ומסוכנים גם אם ראשי רשויות יתנגדו להצבת מתקנים אלה בשטחם". 
 
השר כחלון התייחס לחוק שמקדם ראש הממשלה: "יש תשתיות לאומיות שהמדינה צריכה אותן וראש העיר מסיבות לא ענייניות לא רוצה אותן אצלו, אבל נכון שחייבים לשמור על האיזון עם בריאות הציבור והגנת הסביבה. מי שפיצל את ההצעה הזאת מחוק ההסדרים זה אני ומי שלא מאפשר לה לעלות להצבעה בינתיים ובולם את החוק זה אני. יש לי כרגע מאבק גדול מול משרד ראש הממשלה שדוחף להעלות את החוק להצבעה מיידית".