הסכם עד המדינה המקל מאוד עם ניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של נתניהו, עוכב בכמה ימים עד אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השתכנע כי חפץ מחזיק בראיות משמעותיות מאוד, כולל תכתובות וקלטות. גורם המעורה בחקירה, שמנוהלת על ידי בכירי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בראשות תנ"צ אלי אסייג וחוקרי הרשות לניירות ערך, אומר כי לאחר שנוכח כי אכן מדובר ב"חומר נפץ" הנחוץ לביסוס תשתית הראיות, אישר מנדלבליט את העסקה.
 
ממשרד המשפטים לא התקבלה תגובה על הדברים. גורם מרשויות האכיפה מציין: "לא צריך להיות חכם כדי להבין שהתיק הזה כמעט נעול בהקשר לראש הממשלה. חומרת החשדות ועוצמת הראיות הנוגעות לראש הממשלה לכאורה גבוהות מאוד".
 
גורמים המצוים בחקירה סבורים כי על אף שלא יהיה מנוס מזליגה לתיק חקירה נוסף, הפרשה המכונה "תיק בזק" (4000) קרובה לסיכומים מבחינת חומרי החקירה וכבר עם שובו של ראש הממשלה מוושינגטון הוא יידרש לחקירה נוספת ואולי ליותר מאחת. גם רעייתו שרה תקבל זימון לחקירה נוספת, והפעם יצטרכו השניים להתמודד בעיקר עם תמלילי ההקלטות שסיפק חפץ, שהיה אחד האנשים הקרובים ביותר למשפחה.
 

"במידת הצורך הצוות החוקר יבקש לקיים עימות בין שרה נתניהו לחפץ, ולא מן הנמנע כי בקשה דומה תוצג גם בפני ראש הממשלה", אומרים גורמים המעורים בחקירה.


"השתכנע שחפץ מחזיק בראיות משמעותיות", מנדלבליט. צילום: אבשלום ששוני
"השתכנע שחפץ מחזיק בראיות משמעותיות", מנדלבליט. צילום: אבשלום ששוני

 
ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) תקף אתמול במליאת הכנסת את ההסכמים שנעשו עם עדי המדינה חפץ ושלמה פילבר (לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת) וקרא גם לתקשורת להתחיל לעשות חשבון נפש.
 
"עדי מדינה, עבריינים שיוצאים בלא עונש, זה מסר רע מאוד לציבוריות הישראלית", אמר. "השיטה שלפיה תשחית, אבל אם תיתן ראש של פוליטיקאי תצא נקי, היא לא לגיטימית".
 
הוא הוסיף: "מלבד שולחן הממשלה, יש להפנות אצבע גם לתקשורת. עיתונאים שמכסים כעת את פרשות השחיתות הללו הם לא חלק מזה? חלקם שיתפו פעולה באופן מלא, חלקם בשתיקה. בכל פרשיות נתניהו יש זיקה לכלי תקשורת ולא במקרה. אם אנחנו חרדים לגורל הדמוקרטיה, עלינו לבדוק גם את התקשורת ובעיקר שהתקשורת תבדוק את עצמה. השחיתות בה מסוכנת לא פחות. אך כמו בממשלה, גם בעיתונות אין חשבון נפש ראוי ואמיתי".
 
רוזנטל פנה אל חברי הקואליציה ואמר: "סדום ועמורה חרבו כי לאף אחד לא היה אומץ להוקיע גנבים ולוקחי שוחד. גם שפני הקואליציה מסרבים להקיא עבריינים מתוכם".
 
מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ התייחס לסוגיית עדי המדינה בחקירות משמעותיות שבהן ישנם חשודים בעלי השפעה ואמר: "צריך להבין שמדובר פה בראש ממשלה ויש להבטיח שהחומרים שמביאים לפרקליטות או לבתי המשפט יהיו מגובים בראיות חד־משמעיות. זו השאיפה של החקירות. לכן אם זה משרת את הנושא זה בסדר גמור. מבחינת החקירה הזאת, אין משמעות לאיש כמו ניר חפץ. המשמעות היא להוכיח או לראות שהעבירות נקשרות לחשודים המרכזיים, בהם ראש הממשלה. לכן, אם צריכים להקריב את הצריחים וגם את המלכה כדי לפגוע במלך - זה מה שצריך לעשות. אני לא מספיק מצוי בחקירה אבל הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה מצויים ברזי החקירה עד פרטיה האחרונים ואם הם נתנו אישור למהלך, אני רק יכול לסמוך ידי עליהם".

במשטרה סירבו אתמול להתייחס למתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו אולם גורמים במערכת אכיפת החוק ציינו: "עם כל הכבוד לראש הממשלה שיכול להתבטא ככל שיבחר, עדיין חשוב שיובהר כי עדי מדינה חותמים על הסכמים לאחר ניהול משא ומתן באמצעות עורכי דין וגם אז מאשר היועמ"ש לממשלה את ההסכם. במקרה של ניר חפץ, הדברים אפילו ברורים יותר שעה שחפץ חתם על הסכם עד המדינה כשהיה במעצר בית ולא מאחורי סורג ובריח, כך שכנראה הייתה לו סיבה מספיק ראויה כדי לחתום על ההסכם".
 
בינתיים, פתח אתמול יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) במגעים עם בכירים בקואליציה כדי להקים ממשלה חלופית במקום ללכת לבחירות חדשות בגלל משבר הגיוס. בשיחה עם "מעריב־השבוע" ציין הרצוג כי הוא מעריך שיש היתכנות למהלך, משום שהשותפות הקואליציוניות לא מעוניינות להקריב את עצמן למען נתניהו. הוא הוסיף כי הדבר מהווה בסיס מספיק טוב לבנות תשתית להחלפתו של נתניהו בכנסת הנוכחית, במה שהוא כינה "ממשלת איחוי לאומי". הרצוג, שנמצא בימים אלה בוושינגטון, הוסיף כי להערכתו גם באופוזיציה אין התלהבות להליכה לבחירות.