יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן סירב להשתתף ב"וועידת וושינגטון" שהתקיימה ביום שלישי השבוע, במטרה למצוא פתרונות למצוקה ההומניטרית ההולכת וגוברת ברצועת עזה. גורמים ברשות הפלסטינית הדגישו כי הוועידה היא צעד ראשון לקראת יישום "עסקת המאה" האמריקנית, לפיה תוקם מדינה פלסטינית ברצועת עזה ובחלקים מהגדה המערבית, כשבמקביל פועלים למציאת הנהגה אלטרנטיבית.


במוקאטעה שברמאללה קיבלו הזמנה, באמצעות השר לעניינים אזרחיים חוסין א-שייח', מיועצו של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ארד קושניר, ומהשליח המיוחד לתהליך השלום במזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. בוועידה השתתפו נציגי הקוורטט, האיחוד האירופאי ושבע מדינות ערביות. "הנשיא מחמוד עבאס סירב להעיף מבט בהזמנה", סיפר מקור פלסטיני לעיתון הבינערבי "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון. "עבאס פינה את עצמו לטפל בממשל האמריקני, מאז הודעת הנשיא טראמפ לפני 100 ימים להכיר בירושלים כבירת ישראל. אבו מאזן, שסובל מתשישות, הודיע להנהגה הפלסטינית כי הוא דוחה כל מערכה עם ישראל בשלב זה ומתמקד בממשל טראמפ".

בוועידה הציג קושניר נייר עמדה מפורט לגבי המצב ההומניטרי ברצועת עזה, שנמשך שעתיים, ובתום הדיון אושרו מספר פרויקטים בתחום האנרגיה, המים והביוב."הטיפול במצב ברצועת עזה חיוני להגעה להסכם שלום", אמר בכיר אמריקני שהדגיש כי אין צורך במעורבות הרשות הפלסטינית ביישום הפרויקטים, אם כי המטרה שהיא תהיה חלק מהטיפול הרב-צדדי.

סאיב עריקאת. צילום: רויטרס
סאיב עריקאת. צילום: רויטרס

לדברי עריקאת, "טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו פועלים כעת לחסל את הסוגיה הפלסטינית, באמצעות הוצאת ירושלים מכל פתרון, סיפוח ההתנחלויות הגדולות, ודיון בדבר הקמת בירה פלסטינית בפרברי ירושלים".

גורם פלסטיני המקורב לאבו מאזן אישר ל"מעריב", כי ברשות הפלסטינית אף העלו תסריט, לפיו ממשל טראמפ יפעל למצוא אלטרנטיבות לאבו מאזן והנהגת הרשות הפלסטינית, כתגובה על הקיפאון המדיני בין הרשות לבין הממשל. "מדובר בצעדים בתקופה מאוד מסוכנת מבחינת הפלסטינים", הוסיף הגורם. "ישנן דרכי פעולה גם לאפשרות זו. טראמפ לא יפעל לפרק את הרשות, אך האפשרות שהוא יפעל לייתר אותה בתוכניות שהוא זומם לפלסטינים נדונה בהרחבה".