זוכת פרס ישראל למפעל חיים, על חיזוק הרוח היהודית-ישראלית, מרים פרץ התייחסה הבוקר (שישי) להודעה המרגשת שקיבלה אתמול בערב. "לא ישנתי הלילה", סיפרה בראיונות לגלי צה"ל ולכאן ב', "כשהשר הודיע לי אמרתי לו 'מה עשיתי? לא ייבשתי ביצות, האם אני ראויה לפרס הזה? למה דווקא לי - אולי התבלבלתם'". היא הסבירה כי "נאמר לי שנבחרתי בגלל הרוח, לא בחרתי את הסיטואציה הזו, הייתי מעדיפה להישאר במקום שבו הייתי לפני 19 שנה, היו לי שלושה ילדים וחיים פשוטים". פרץ אמרה: "אני בוחרת לבקש מהנוער ומהציבור כולו בואו נהיה ראויים לאלה ששרדו את השואה, עלו ארצה ובנו את המדינה". 
זמן קצר לפני ההכרזה על זכייתה, נודע כי השר לשעבר דוד לוי זכה גם הוא בפרס. "כשעליתי ארצה הוא היה המלך בעיניי", הסבירה, "אנחנו אנשים פשוטים, אני לא מקורבת למלכות, לממשלה או לכנסת, והוא נראה לי האדם שפרץ והוביל". היא הסבירה: "שנינו עלינו ממרוקו, ומה שהכי משותף לנו היא הכמיהה לבנות חברה טובה יותר, ולעשות טוב בארץ הזו".
היא סיפרה על תקרית שחוותה, שבמהלכה אדם קילל אותה, לאחר שעצרה את רכבה כדי לאפשר לאוטובוס להסתובב. "שאלו אותי אם צילמתי את האיש הזה, אמרתי למה, כדי להציף את זה בפייסבוק ולפגוע בו אני לא אעשה את זה", אמרה, "אולי האדם הזה עבר ליד קופת חולים וקיבל ידיעה קשה? דנתי אותו לכף זכות זו ההחלטה שלי". פרץ הסבירה על הדרך שבה בחרה לחיות את חייה, לאחר נפילת שניים מבניה: "אמרתי שאני זו שבוחרת באילו משקפיים להסתכל על העולם, לפעמים צריך לשתוק קצת ולא להגיב מיד. לא בחרתי להתלונן ולבכות על מר גורלי"

.
כלת הפרס הטרייה הוסיפה: "אני בוחרת לראות את הטוב ולהציף אותו. כן יהיו חילוקי דעות ואי הסכמות וזה בסדר, אני מנסה בדרכי הפשוטה להוביל במקום שלי".  היא התייחסה לביקורת על כך שמרבית זוכי הפרס השנה, הם גברים. "נשים בונות עולם, יוצרות חיים ותקווה. אני מתפללת שאני אראה עוד יותר נשים בכל המקומות האלה", ציינה, "אני מאמינה בכוחה של האישה, שהביאה חיים לעולם, שתדאג לחיים האלה".
היא סיפרה על אחת התגובות המרגשות שקיבלה לזכייה - "עיתונאי שכתב עלי בערב שאנחנו 'משפחת ג'יהאד', כתב שהוא שמח על הזכייה. התרגשתי כי הוא יקר לי, וזה מביא את התקווה והאמונה בכך שאפשר לשנות את המצב". פרץ סיכמה: כל אחד צריך להתחיל בסביבה שלו עם האנשים שהוא מכיר".