סיפור הקמתה של העיר העברית הראשונה ומדינת ישראל מומחש בשביל היקפי עשוי פליז מוזהב באורך של קילומטר, המואר בשעות הערב. שביל העצמאות שהוקם בתל אביב הוצג אתמול בסיור ראשון, והוא ייחנך רשמית לקראת יום העצמאות. נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי אמורים לקיים היום סיור מיוחד נוסף לאורך השביל ההיסטורי והראשון מסוגו בארץ, ובמוקד הסיור יעמוד יום הולדת מיוחד לעשרות ישראלים שנולדו ביום הכרזת המדינה, ה' באייר תש"ח.



העלות הכוללת של שביל העצמאות, שהוקם על פי המודל של שביל המורשת בבוסטון בארה"ב, מוערכת בכ־20 מיליון שקל. מנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל אביב, איתן שוורץ, ציין בסיור המיוחד שהתקיים אתמול כי העלות של הקמת השביל עצמו, התאורה המיוחדת והשילוט מסתכמת בכ־10 מיליון שקל. העירייה מימנה כמחצית מהסכום, ואת יתרתו מימנו משרדי התיירות והמורשת. נוסף על כך, עיריית תל אביב משקיעה כ־10 מיליון שקל בשיפוץ התשתיות בכל המדרכות שהשביל עובר בהן. השביל נועדר להפוך מוקד משיכה להמוני מבקרים מהארץ ומחו"ל, ולאחר מחלונות הראווה של תל אביב.



שביל העצמאות, צילום: אבשלום ששוני
שביל העצמאות, צילום: אבשלום ששוני



מהקיוסק הראשון, דרך נחום גוטמן ועד מרכז המבקרים



"את הרעיון העלה ראש העירייה, רון חולדאי, שביקש לשלב במסגרת השביל את הקשר בין הקמת העיר העברית הראשונה ומדינת ישראל", ציין עוד שוורץ.


השביל המוזהב מתחיל מהקיוסק הראשון בתל אביב בפינת שדרות רוטשילד־הרצל, ומשם הוא ממשיך לפסיפס המפורסם של נחום גוטמן, שבו המחיש את תל אביב ביצירה אומנותית מרהיבה. הפסיפס, שהוצב בעבר ברחוב ביאליק, הועבר לשדרות רוטשילד ממערב לרחוב הרצל, ומולו יוקם מרכז מבקרים עם כ־50 מקומות ישיבה, שיוקרנו בו סרטים בעברית ובאנגלית על ההיסטוריה של תל אביב ומדינת ישראל.



בסיור עשר נקודות: הוא עובר בביתו של עקיבא אריה וייס, שיזם את הגרלת המגרשים הראשונים של תל אביב, ממשיך דרך מרכז המבקרים במגדל שלום, שנבנה על חורבות גימנסיה הרצליה שנהרסה, ובהמשך עובר השביל המרתק בבית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי. על פי התוכנית, העירייה תשקיע עשרות מיליוני שקלים בשיפוץ בית הכנסת ההיסטורי. משם עובר הסיור במבנה ההיסטורי של בנק ישראל ברחוב נחלת בנימין, ובו יחנוך הבנק תערוכה של שטרות ומטבעות מאז קום המדינה ועד היום.



השביל אינו פוסח גם על בית אליהו גולומב, שבו ממוקם מוזיאון ההגנה, משם ממשיך לאנדרטת המייסדים של תל אביב בשדרות רוטשילד, שבה חרותים שמותיהם של 66 המייסדים של העיר העברית הראשונה, ובהמשך הוא עובר דרך היכל העצמאות. על פי התוכנית, לקראת הקיץ יחלו עבודות שיפוץ במימון המדינה, שצפויות להימשך כשלוש שנים, בבית הכרזת המדינה. בתקופה הזו המיצגים של בית העצמאות יוצגו באולם מיוחד במגדל שלום הסמוך.