דוגמה מובהקת להשפעת חוק ההשתקה המבקש להפחית באחריותם של הפולנים ברצח יהודים בשואה, בא לידי ביטוי אתמול לקראת טקס של משלחת ישראלית בפולין. תלמידי תיכון מאורט קרית ביאליק המבקרים בעיר התאומה רדומסקו היו אמורים לקיים טקס משותף עם המקומיים ברציף השילוחים במקום. בעיריית קרית ביאליק טענו כי הפולנים ביקשו לראות את הנאום אותו ביקש ראש העיר אלי דוקורסקי לשאת בטקס.
לאחר שהבינו כי דוקורסקי מזכיר בנאומו שני מקרים בהם פולנים רצחו יהודים, התבקש ראש עיריית קרית ביאליק, לצנזר את הקטעים הנוגעים למעורבות הפולנים בהשמדה. כמו כן, הזכיר דוקורסקי גם מקרים של חסידי אומות העולם שהצילו יהודים. 
דוקורסקי סירב לבקשת המקומיים, והם בתגובה ביטלו את הטקס המשותף. כאות מחאה, קיימה היום (שני) המשלחת הישראלית טקס ללא השתתפות הפולנים וראש העירייה הקריא את נאומו המתוכנן.

 
כזכור, בסוף חודש ינואר, בית המחוקקים הפולני אישר הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939. 

בתחילת החודש, הליגה הפולנית נגד השמצה הגישה תביעה ראשונה בבית המשפט בוורשה לאחר כניסתו לתוקף של החוק, נגד אתר חדשות ארגנטינאי בשם פוג'ינה 12, בעקבות הוגשה בעקבות מאמר שנכתב באתר, העוסק בטבח בידוובנה, ביולי 1941.
 
האתר השתמש בכתבה, בתמונה שצולמה על ידי קבוצת לוחמים פרטיזנים, שלחמו נגד המשטר הסובייטי בפולין. לדברי הארגון הפולני, חיבור הפוגרום שבוצע בעיירה, עם לוחמי העצמאות הקומוניסטים הוא "מניפולציה" ו"מנוגד לאומה הפולנית, ולשמם הטוב של החיילים הפולני". הליגה הפולנית נגד השמצה הוסיפה: "אתר החדשות הפגין בורות בנושא ההיסטורי, והוא צריך להתנצל בצורה רשמית בפני כל הפולנים".