שחרורו המוקדם של אלאור אזריה, לאחר ניכוי השליש ממאסרו, עורר שוב דיון סוער בקרב תומכיו, אשר טוענים כי השחרור מגיע מאוחר מדי, לבין מתנגדיו, שזועמים על השחרור המוקדם וטוענים בעקבות החלטה לקצר את עונשו בשליש. עו"ד איתמר בן גביר, אשר מתח בעבר ביקורת על קיומו של ההליך המשפטי, ויו"ר שלום עכשיו לשעבר, יריב אופנהיימר, התראיינו היום (שלישי) בנושא והדיון ביניהם, הפך להיות כרגיל, חם מהרגיל.



"אלאור לא היה צריך לשבת בכלא אלא לקבל את פרס ישראל", אמר בן גביר והוסיף: "ההחלטה לקצר בעונשו הייתה מאוחרת מידי. אלאור הוא גיבור, חייל שיצא להציל חיים של נשים וגברים בישראל. ראיתי את הסרט בגינו הוא נשפט והיה לו את היסוד להניח שהמחבל מתכוון להמשיך לפגע. ראינו כבר סרטים בהם המחבל היה שוכב על הרצפה וברגע שלא הסתכלו הוא קם והרג את סובביו".



אופניהיימר לא ממש התרגש מהטענות של בן גביר והוסיף: "חבל שאיתמר בן גביר מתעלם מהעובדות עליהם העיד אלאור אזריה בעצמו כשאמר שרצה לירות במחבל כי חשב שמגיע לו למות ולא חשש משום דבר אחר. מה שאלאור אזריה עשה הוא מעשה אלים בצורה בלתי רגילה. הוא לקח נשק וכיוון אותו לראשו של אותו מחבל מבלי לשאול אף אחד ובידיעה שהוא מנוטרל. מחר אלאור אזריה יכול להסתובב חופשי ולחשוב שאני, בעקבות דבריי, לא ראוי לחיות ויחליט לחסל גם אותי".

"לא יכול להיות מצב שאדם שהורשע בהריגה יושב פחות משנה על לקיחת חיי אדם. אנחנו הגענו למצב בו הנערה תמימי תשב זמן רב יותר במאסר בעקבות סטירה לחייל בעוד שאלאור לקח חיים ויושב תשעה חודשים בלבד. הדבר הזה הוא בלתי סביר, בלתי הגיוני ומסוכן שהופך את החברה הישראלית למסוכנת".


"השוואת את עצמך למחבל", השיב לו בן גביר: "אתה לא מחבל, אתה לא לקחת חיים ולא תפגע באדם כדי להרוג אותו ואני אהיה הסנגור שלך במקרה שכזה. התהפכו אצלך היוצרות, תמימי פגעה בחייל צה"ל בעוד שאלאור הרג מחבל. במדינות מערביות ודמוקרטיות מחבל הוא בן מוות ויוצא להורג. רק בישראל זה אחרת וממנים לו לימודים באוניברסיטה". אופניהיימר השיב: "עונש מוות הוא דבר שמרבים להוציאו מהחוק, אנחנו לא מגדלים אנשי דאעש שירו באדם ברחוב. נורמה בה אנשים מוציאים להורג אנשים מהרחוב כי ככה הם החליטו ללא משפט - זה דאעש. מדינת ישראל לא מאמצת נורמות של ארגוני טרור".

"השופטים הם אלוהים ומותר לבקר אותם", זעם בן גביר: "הם טעו, כל משפטן שנה א' יודע שיש כאן יסוד סביר שהמחבל הזה יקום. נניח שאלאור טעה בשיקול הדעת, אפשר לומר שביצע טעות מבצעית אך לא צריך להפוך חייל צה"ל לעבריין פלילי. זו טעות".

"גם יגאל עמיר הוא אדם ויש לו הזכות לחיים", סיכם אופניהימר: "למרות שאני כועס עליו אני מודע לכך שיש לו זכויות ואסור לי לקחת אקדח באופן עצמאי ולהרוג אותם. אם אני אעשה זאת אני אשב עשרות שנים בכלא על רצח. הסטנדרט שלך הוא מסוכן ואפילו אתה לא מאמין בו כי אם היית שם בעצמך לא היית יורה במחבל".

עריכה: איתמר זיגלמן