ראש ההמשלה לשעבר אהוד ברק יוצא במתקפה חריפה על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בעקבות דבריו על תהליך קבלת ההחלטות לפני תקיפת הכור הגרעיני בסוריה ב-2007. בראיון שהעניק לערוץ עשר, ברק תיאר את אולמרט כ"אדם שירד מהפסים" ובעל "ראש מעוות" ואף קרא לו לפנות לטיפול פסיכיאטרי.

מנהיג מפלגת העבודה לשעבר הכחיש את טענת אולמרט לפיה הוא גרס כי אפשר היה לדחות את תקיפת הכור הסורי עד אפריל 2008. "זה דבר הבל גמור. זה נכון שכשאני באתי האווירה לפחות הייתה שצריך לבצע את זה בעוד שבוע, אולי שבועיים", אמר ברק. "אני באתי, מצאתי על השולחן תוכניות שאחת מהן לא בביטחון הורסת את הכור, ושניה בהסתברות די גבוהה מביאה להתנגשות רחבה ואני חשבתי שהזמן שיש לנו, לפי המודיעין, מאפשר לנו להכין תוכניות שתעמודנה בשני הקריטריונים, גם ודאות מוחלטת שזה הורס את הכור וגם ודאות כמעט מוחלטת שאין התרחבות. במבחן התוצאה, כשאר הגענו לרגע שצריך להחליט, התוכניות שמתוכן היינו צריכים לבחור נוצרו כתוצאה מהנחיה שלי, הן לא היו קיימות כאשר אני הגעתי להיות שר הביטחון". 
ראש הממשלה לשעבר הכחיש גם את דברי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי כי העיכוב נוצר בשל תחרות עם תוכנית תקיפה אחרת: "זה לא נכון. זה התחיל מהנחיה שלי. תחקור את (מפקד חיל האוויר לשעבר) שקדי עוד פעם ותראה שזה נולד בחצור על שולחן עם מפית שלו. הוא קרא לזה 'פשיטה אווירית'. אני לא שומר מפיות. עוד דוד לוי אמר לי להשמיד את הציורים".

אהוד ברק בראיון. צילום מסך ערוץ עשר
אהוד ברק בראיון. צילום מסך ערוץ עשר

 

שר הביטחון בממשלת אולמרט הכחיש כי טען שדחיית התקיפה תוביל לתקיפתו כשהוא פעיל. "מייחסים לי הרבה דברים. טיפשות זה לא אחד מהם. מה שהיה אצל אולמרט התנהלו ישיבות קבינט, קצת היסטריות, אני מוכרח לומר", אמר ברק. "'מה יהיה? אסון. הכור הולך להיות חם'. ואני, היות שאני לא אוהב את ההיסטריה הזאת, אני לא אהבתי אותה אצל אולמרט, לא אהבתי אותה שנים יותר מאוחר אצל ביבי, אני הייתי יותר קיצוני מביבי לגבי איראן, אבל תמיד הייתי מרגיע אותו,  גם בדיונים בפנים וגם לא פעם בחוץ".
ברק הוסיף: "באחת מהישיבות ההיסטריות האלה אמרתי: 'תארו לכם, חס וחלילה, שמדינת ישראל, המודיעין שלה, היה מגלה את הכור הזה שישה חודשים יותר מאוחר כשהוא חם'. אז מה? היינו אוספים את הפקלאות וחוזרים לצפון אפריקה ולמזרח אירופה? לא. אל תהלכו עלינו אימים".

ברק הכחיש את טענת אולמרט כי הוא חלק דעה זו עם מזכיר ההגנה האמריקאי לשעבר רוברט גייטס: "זה הזוי, זה בדיות. אולמרט זה שעות נוספות, דמיון יוצר בתוך ראש מעוות שלא...אני לא פסיכולוג, לא פסיכיאטר, אני לא יודע להסביר. דיברתי איתו (עם גייטס) אבל לא דנו בשום דבר, לא בעמדה אמריקאית, לא בשום דבר. גם לא היה צריך עמדה אמריקאית".
שר הביטחון לשעבר הגיב גם לטענה כי במהלך ישיבת קבינט הוא מנע מראש אגף התכנון בצה"ל, האלוף עידו נחושתן, מלהקריא מצגת בעניין ואמר לו לשתוק. "לפי דעתי, זו יוזמה שיצאה מאולמרט, ראש אג"ת בתמימותו אני מניח, העריך שזה דבר לגיטימי, והכינו שם את הערכת המצב הזו שתומכת בהחלטה שצריך מיד לפעול", אמר ברק. "הדבר החריג ונעדר התקדים הוא שיש הערכת מצב של אג"ת בנושא מבצעי קונקרטי שמובאת אל שולחן הקבינט מבלי שהיא עברה קודם את המסננת הזאת של דיון אצל הרמטכ"ל ודיון אצל שר הביטחון. אבל מה שאמרתי לו 'שב' אין חיה כזו במדינת ישראל".
ברק הוסיף: "זה לא פרוצדורה, זו מהות. אין דבר כזה עמדת אג"ת בקבינט. אני לא יודע, אבל זה לא הוצג כעמדת צה"ל. זה הוצג כבעודה שהייתה באג"ת. לא הייתי בשום ישיבת קבינט שהאלוף איזשהו הציג פתאום עמדה ישירות לממשלה, שלא עברה את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון".

תקיפת הכור הסורי. צילום: דובר צה"ל
תקיפת הכור הסורי. צילום: דובר צה"ל
  
הרמטכ"ל לשעבר הכחיש את טענת אולמרט כי מערכת הביטחון הציעה לו להכין את העורף למקרה של מתקפה בדרך שמנועה מפרסום בתקשורת. "תשמע, האיש הזה ירד מהפסים כנראה לפני שלוש שנים. אני חשבתי שהוא ירד (מהפסים) עכשיו בכלא או כתוצאה מהשהייה הארוכה מדי עם הקרצופים של הרצפות בתורנות", אמר ברק. "כנראה שהיסודות האלה של האישיות היו כבר קודם. הזוי, הזוי ומדומיין כמו יותר מדי דברים. אני אומר את זה בעצב מסוים, ומבקש ממך להכניס את זה לתוך הטקסט שישודר".
ברק הגיב גם לטענת אולמרט כי שר הביטחון לשעבר אמר לו שעוזריו מדליפים מידע כנגדו בנושא תקיפת הכור. "זו פשוט יצירה...המצאה גמורה של אדם .. תזמינו את איך קוראים לו? יורם יובל (פסיכיאטר). תעשה איתו תוכנית על אולמרט ואולי תפענח משהו", אמר. "אני באמת קטונתי. אדם מבוגר שנחשף לדברים האלה אמר לי: 'זה מה שקורה כאשר חפיפניק עם תעודות שמעולם לא תכנן מבצע, לא השתתף במבצע ולא פיקד על מבצע, נפגש עם בן אדם שזה מה שהוא עשה כל החיים'".
"דעתי על אולמרט היא שהוא מעולם לא היה ראש ממשלה באמת. הוא היטיב לשחק את התפקיד. היא נשארת קבועה יחד עם זה הרי הוא כיהן כראש ממשלת ישראל. אני חושב שבהחלט מגיע לאהוד אולמרט קרדיט. הוא בסופו שלדבר עמד בראש המערכת הביצועית בזמן השמדת הכור", סיכם ברק.