מאות אנשים הפגינו היום (שישי) בכיכר רבין במסגרת המאבק להרחקת אסדת הגז הטבעי של מאגר "לויתן" המתוכננת לקום 10 ק"מ מחוף דור שבאזור הכרמל אל עומק הים - 120 ק"מ מהחוף, ואת מתקני אחסון תזקיקי הגז הטבעי (חומרים מסוכנים) המתוכננים לקום בקרבת החופים עצמם על היבשה אל אסדת הגז עצמה שבנייתה נשלמת בימים אלה.

המפגינים קראו לשר האנרגיה יובל שטייניץ: "אל תרעילו את תושבי מדינת ישראל! הרחיקו את אסדת הגז לעומק הים". המפגינים טוענים כי הקמת האסדה בסמיכות לחוף דור כמתוכנן היום מהווה סכנה בריאותית חמורה עבור כלל תושבי המדינה ולא רק תושבי האזור בתרחישים של הרעלת מים, החרבת החופים וזיהום הים.

הפגנת המחאה נגד אסדות הגז. צילום: ללא קרדיט
הפגנת הענק היא השיא של מיצג חביות ענק שהוצג ביומיים האחרונים בכיכר רבין - 400 חביות אשר הוצבו במספר מעגלים אחד בתוך השני. במרכז המעגל עומד שלד, שמחזיק שלט "אל תרעילו אותנו!" ומסביבו מעגל שלטים המסבירים את המאבק, הסכנות הכרוכות באסדת טיפול בגז הקרובה לחוף, הפתרונות המוצעים, המאבק ופעולות המחאה. 

לכל אחת מהחביות במיצג נקשרו זוג מקלות תיפוף בהם כל מבקר יוכל להשתמש, כך שהמיצג כולו הפך בסופו של דבר לא רק לאמצעי לחשיפת הציבור לאסון המתרחש עליו אלא לבמה ציבורית למחאה. 

 הפגנת המחאה נגד אסדות הגז. צילום: רותם בן חמו
הפגנת המחאה נגד אסדות הגז. צילום: רותם בן חמו

 
טל גונן מעמותת "שומרי הבית", המורכבת מהתארגנויות תושבי אזור חוף הכרמל אמר כי "המיצג עוצב בדמותו של המאבק שלנו - קהילתיות, שיתוף פעולה, שילוב כוחות, אותנטיות, פשטות ויצירתיות שחוברים יחד לעוצמה גדולה וצעקה אחת רמה וברורה. לחביות, כמו גם למיצג כולו, משמעות כפולה: מצד אחד הן מסמלות וממחישות את ים הרעל והאסון הבריאותי והאקולוגי הצפוי לנו מאסדת גז קרובה לחוף. מצד שני, הן מסמלות תקווה. בעודנו מכים בעוצמה על החביות בהפגנות אנחנו משמיעים את קולנו, קול הציבור, באופן רם חזק וברור: אנחנו לעולם לא נוותר על זכותנו לאוויר, ים, חופים ומים נקיים!"
לאחר חודשים בהם קיימו פעולות מחאה שכללו הפגנות מול בתיהם של השרים שטייניץ וכחלון, מול משרדי נובל אנרג'י ומול ביתו של יצחק תשובה, מסיבת חוף מחאתית בחוף דור, מסע טרקטורים לביתו של ראש הממשלה בקיסריה, ערבי הסברה ועוד, החליטו התושבים להעביר את מחאתם למרכז הארץ מתוך רצון להעביר מסר לציבור הרחב שמדובר במאבק שהוא אינטרס של כלל הציבור.