לדברי אמו, ג’ הוצא מהצהרון של רשת הצהרונים "לידר" בגני תקווה כי “הריח הפריע”. "לא אוכל להסביר את התדהמה והכעס כשהתברר לי שכל עוונו של הילד שלי הוא שברח לו במכנסיים", מספרת אמו כעת. "הבן שלי נענש היום בגלל דבר שלא היה בשליטתו. כששאלתי את מפעילות הצהרון מדוע הוצא החוצה, נעניתי שהריח מפריע. ניסיתי לצאת מההלם שהייתי שרויה בו וניסיתי להבין מה קרה כאן. שאלתי למה לא החליפו לו, הרי יש בגדים נקיים בתיק, ונעניתי: 'אנחנו לא מחליפות'. כשאחת המפעילות נשאלה על ידי אחת האמהות בגן מדוע לא החליפה לילד, היא זכתה לתשובה: 'אני אלרגית לכפפות'. לא מאמינה למשמע אוזניי, שאלתי כמה זמן בני היה בחוץ, ונמסר לי שבסך הכל עשר דקות, 'לא משהו משמעותי'. דינו של ילד בצהרון "לידר" שברח לו, והוריו אינם זמינים, הוא הרחקה מכל פעילות ויציאה לחצר, בעודו מתבוסס בתחתוניו המלאים מובך, פגוע ומושפל". הסייעת אומנם פוטרה מאז, אך החוויה נותרה.


אלא שהמקרה של ג' אינו היחיד. תחלופה גבוהה של צוות הצהרונים, תנאי קבלה מינימליים למרבית הצוות, היעדר פיקוח – על כל אלה ועוד מספרים הורים מגני תקווה, השולחים את ילדיהם לצהרונים של רשת "לידר" הפעילה באופן בלעדי בקרב כ־20 גנים במועצה.

מיכל דנין, תושבת גני תקווה זה כחמש שנים, אמא לשני ילדים בני 4.5 ו־3, החליטה לאסוף את המקרים שהתרחשו בצהרונים ברשת. אומנם באתר של הרשת נכתב כי "צהרוני 'לידר־קיד' מהווים מסגרת חינוכית תומכת וחמה המשלימה את פעילות הגן ו/או בית הספר בשעות אחר הצהריים", אך מהשטח ומעדויות הורים עולה תמונה שונה לחלוטין. “אצלנו בצהרון, מתחילת השנה הייתה תחלופה בלתי פוסקת של הסייעות, שעליה התלוננו ללא הרף”, מספרת דנין.

“במקביל התרחשו במהלך השנה כמה אירועים חריגים שעליהם שמענו מההורים האחרים, לעתים הרבה זמן אחרי, וכמעט אף פעם לא מנשות הצוות או מהנהלת רשת הצהרונים. אחד המקרים קרה לבתי בת ה־3. היא חזרה עם פיפי במכנסיים, וכשבן זוגי שאל אותה מדוע לא ביקשה מהסייעת להחליף לה, אמרה שביקשה, אך נאמר לה שאין לה בגדים נקיים להחלפה בתיק. מובן שכשבדקתי גיליתי שהיו שלושה סטים נקיים בתיק. כל אחד מהאירועים החריגים דווח להנהלת מרכז הספורט 'לידר', ואף בחלק מהמקרים הם הגיעו למנכ”לית.

“הפתיע אותי לגלות שלא מדובר במקרים נקודתיים”, מוסיפה דנין. “ביומיים האחרונים נחשפתי לעוד המון מקרים שקרו בשנה שעברה ולפני שנתיים בצהרונים אחרים של רשת הצהרונים של היישוב. בחלקם הסייעות לא פוטרו עד סוף השנה, ולעתים אף הועברו לצהרון אחר ברשת, שם שוב ההורים התלוננו עליהן. עוד הפתיע אותי לשמוע שראשת המועצה כלל לא הייתה מעורבת בהרבה מהמקרים, אף שמדובר במקרי בטיחות חמורים, והרשת נמצאת בבעלות המועצה”.

כאמור, העדויות זורמות משלל צהרונים של הרשת ביישוב. “לפני שנתיים נאלצתי להוציא את בתי מצהרון של "'לידר' בגלל מה שחוותה מצד גננת הצהרון שם”, מספרת אפרת (שם בדוי). “היא חוותה מידור מפעילויות, אי־שיתוף בהצגות ובפעילות החוגים. כתוצאה מכך, היא עברה רגרסיה משמעותית בקושי להיפרד בבקרים, כאבי בטן והתחלוּת במקרים רבים, תחנונים שלא ללכת לגן, ואם כן לגן - אז לא לצהרון. כשנפל האסימון מיד, הוצאתי אותה מהצהרון והעברתי לפרטי. פניתי במקביל ל'לידר' והגשתי תלונה, וגם ביקשתי להפסיק את התשלום לאלתר ולזכות אותי על כל חודש אפריל.

"היא הייתה בצהרון עד תחילת חופשת טרום הפסח, כולל היום הראשון של החופשה. הסיבה שהאסימון ירד היא שהילדה פשוט זעקה לעזרה, בכתה והתעקשה שאינה רוצה להגיע לקייטנת הצהרון ביום הראשון לחופשה, ואני, שהייתי טרודה בענייני היומיום, השארתי אותה בגן, אבל שוחחתי עם הגננת. היא לרגע לא ניסתה לייפות את המצב ואמרה שלא משתפים את הילדה בפעילויות כיוון שיש לה 'קוצים בטוסיק'.

“באותו יום הייתי מאוד מוטרדת מהנושא ושיתפתי חברה, שהציבה מראה בפניי”, מספרת אפרת. “למחרת כבר הגשתי תלונה חריפה ל'לידר'. הבחורה ששוחחתי עמה גילתה אמפתיה, אבל הסבירה שהיות שהתחילה חופשת טרום החג, ייצרו איתי קשר רק לאחר החג, אבל הנושא יטופל מיד. חיכיתי בסבלנות. כשנוכחתי שאף אחד לא חוזר אלי יותר משבוע מרגע שהסתיימה החופשה, התקשרתי וביררתי מה קורה עם הטיפול בתלונה. אותה בחורה ענתה שיחזרו אלי - ושוב המתנתי. לאחר עוד כשבוע או מעבר לזה, הבנתי שאף אחד לא מתכוון לחזור אלי. פניתי אליהם שוב ונעניתי כי נערך בירור עם הגננת. מפני שלבת שלי לא נעים ללכת לצהרון, הוחלט לאשר לי לעזוב את הצהרון ולזכות אותי על החודשים מאי ויוני.

"שאלתי מדוע אף אחד לא טרח לכבד אותי במענה לתלונה כה חמורה, אך זכיתי להתחמקות בלבד. לאחר שהבעתי כעס רב על כך שהאחראית כלל לא חזרה אלי, זכיתי באותו יום לשיחה ממנה, אך גם ממנה לא הצלחתי להבין מדוע לא טרחו לחזור אלי קודם, והאם ומדוע 'לידר' מעלימה עין ממקרה כה חמור. כמה ימים מאוחר יותר קיבלתי שיחת טלפון נוספת מהבחורה שלה הגשתי את התלונה במקור. היא בישרה לי שהוחלט לזכות אותי גם על מחצית השנייה של אפריל. בכל אופן, אני חושבת שזהו מחדל חמור, הבת שלי עדיין ברגרסיה מאז המקרה. היא חזרה להרטיב בלילות ולחיתול עד סוף כיתה א’ כמעט. זו ילדה יפהפייה שהפכה לחסרת ביטחון וחסרת מודעות עצמית, כולל קושי ביצירת חברויות. לשמחתי, השנה היא יותר בטוחה בעצמה”.

המנהלת התנצלה

וזה לא הכל. מ', אם לתאומים בני 3.5, מספרת על אירוע בעייתי שהתרחש לאחרונה באחד הצהרונים של הרשת ביישוב. “עד עכשיו סמכתי על הצוות ושלחתי את הילדים בראש שקט”, מספרת מ’, אם לתאומים בני 3.5. “על המקרה הראשון חשבתי שהוא נקודתי. הילדים שלי מאוד שובבים, כך שלא הפתיע אותי שאחת האמהות סיפרה לי בינואר האחרון שהילדים יצאו מהגן באמצע היום, בסביבות השעה שתיים וחצי. שאלתי את הבנים, והם אמרו: ‘זה נכון, יצאנו עם עוד שני ילדים. איש מוזר בא לקחת אותנו’. אנחנו צמודים לאתר בנייה. הם עמדו שם אומנם לזמן קצר לפי טענת הצוות, אבל אמא אחת, שבמקרה באה לקחת את הבת שלה מוקדם, ראתה אותם והכניסה אותם פנימה. הצוות טוען שמדובר

ב־20 שניות. העובדה היא שאף אחד לא ראה שארבעה ילדים יצאו מהגן. רק בערב צלצלה אלי מנהלת הצהרונים, שרית שמעון, להתנצל. היא אמרה שזה מקרה נקודתי. העניין טופל בכך ששלוש נשות הצוות הצהרון הגיעו לשימוע במועצה וחידדו את הנהלים”.

אלא שזה לא מסתיים כאן. בחמישי האחרון חיכתה למ’ הפתעה נוספת. “אני אף פעם לא מאחרת”, היא מספרת. “אבל נתקעתי בכביש 6 וראיתי שאני מגיעה קצת לקראת ארבע. התקשרתי לגן ואמרתי שאני מגיעה בארבע, אז שייקחו בחשבון. סייעת שהייתה באותו יום, שהיא חדשה בצוות, אמרה שאין בעיה. ב־15:57 אמרתי לאחותי שגרה בצמוד לגן להגיע, והיא רצה. כשהיא הגיעה, מצאה סייעת נוספת עם התאומים וילד נוסף, שנותרו אחרונים, בין הדלת לשער, כשהשער פתוח ודלת הגן פתוחה, אך הגן חשוך. חשוב לציין שהדודה שלהם מעולם לא לקחה את האחיינים מהגן, והצוות לא מכיר אותה.

"כשהגיעה, הסייעת אמרה לה בצעקות: “טוב שבאת, מחר שלא תעזו לאחר, קחי גם אותו. אמא שלו לא באה לקחת אותו”. הילד הזה היה מבוהל, אבל בסוף התרצה והלך עם הדודה של התאומים. החמור הוא שהיא לא שאלה מי האישה שבאה לקחת את התאומים, וכמובן לא היה לה מושג שזו לא האמא של התאומים. היא עמדה למסור שלושה ילדים לאדם זר מבחינתה, ללא אישור האמהות שלהם. לגבי האמא של הילד השלישי, היא שכחה שהצהרון מופעל בחופשה עד השעה ארבע ולא כרגיל, עד השעה חמש, ולכן לא הגיעה. הדבר ההזוי הוא שאף אחד מהצוות לא התקשר אליה לשאול היכן היא, ובטח שלא לעדכן שהם מוסרים את הבן שלה לאישה זרה, שהיא אפילו לא אמא של אחד הילדים בצהרון, אף שגם מסירה להורה אחר היא הפרה חמורה של נוהלי בטיחות”.

למה את מדברת בעילום שם?
“אין לי אפשרות כמו שאר האמהות להתלבט אם כן לשים את הילדים בצהרון או לא. אני באמת מפחדת שיסגרו את הצהרון. ההורים שלי גרים רחוק, אין לי עזרה, אבל ברור לי שחייב להשתנות משהו בניהול ובמערך הצהרונים הזה. צריכה להיות הכשרה אחרת”.

סינון לקוי

ביולי 2017 עבר חוק הפיקוח על הצהרונים, שיזמו הח"כים ד"ר יפעת שאשא־ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ויעקב מרגי (ש"ס), יו"ר ועדת החינוך. בין השאר, החוק קובע את התנאים לפתיחת צהרון ולהפעלתו, את מספר הילדים המקסימלי בצהרון, את סל השירותים שיינתן במסגרתו, את התנאים הפיזיים, הבטיחותיים והסביבתיים לקיום הצהרון ואת התקנים ותנאי ההכשרה המקצועית של העובדים בו. אלא שהעדויות של ההורים בגני תקווה מציפות שאלות לגבי מידת יישומו ואכיפתו של החוק.

ס’ מגני תקווה העבירה את בנה מגן פרטי לגן עירייה. “מתחילת השנה, הצוות של הצהרון היה לא קבוע מלבד הסייעת הראשית”, היא מספרת. “כל הזמן התחלפו שם סייעות. הן לא מכירות את הילדים, והם לא מכירים אותן. אפילו לא הכירו את השמות. כבר קרה שבני נפל בגן ולא הודיעו לי בזמן אמת או בדיעבד מה קרה. חשוב לי להגיד שאני מאשימה בזה את צהרוני 'לידר'. מי שלא מפקח כאן ולא מעביר את המסרים לסייעות ובודק אותן בצורה קפדנית - זו הרשת עצמה. מנסים לחסוך כסף על חשבון הילדים. אנחנו משלמים כמעט אלף שקלים בחודש, אבל אין סבונים. ילדים שרק נגמלו מחיתולים היו מסתובבים עם הצרכים שלהם כשהמגלשות מרוחות והידיים שלהם מלאות. היגיינה זה דבר בסיסי. אנחנו לא חיים במדינת עולם שלישי. הילדים מסתובבים בחצר, ואין מסגרת של ממש. לא רק בגן שלנו. קרו מקרים בגנים אחרים: ילדים שלא החליפו להם והשאירו אותם בחוץ בטענה שהם מסריחים. לא ייתכן שהשנה תכף נגמרת, והצוות ממשיך להתחלף. כל שני וחמישי מישהי חדשה. לצערי, אין לנו חלופה. שנה שלמה אנחנו מתלוננים, ולא עושים עם זה שום דבר”.

שתי פגישות כבר התקיימו עד כה בין מיכל דנין ועוד קבוצת הורים. בעקבות האירועים החריגים ההורים פנו אל מנכ”לית מרכז הספורט "לידר", שרון פז, ומנהלת צהרוני “לידר־קיד” והמרכז לגיל הרך, שרית שמעון, ופרשו בפניהן את המקרים ואת התחלופה הבעייתית. על אף התחייבותה של המנכ”לית לשינוי, המקרה שחל בחמישי האחרון, שבו נמסר ילד שלא להוריו, הוביל למחאה בפייסבוק, שבעקבותיה נפגשו אתמול ההורים עם ראש מועצת גני תקווה ליזי דלריצ’ה, מנהל אגף החינוך של מועצת גני תקווה קובי זמיר, עם פז ועם שמעון. “פרשנו בפניהם את המקרים, את התחלופה הבלתי פוסקת של הסייעות בצהרון וריבוי הצוות הלא איכותי שמצוות לגננת המובילה של הצהרון”, אומרת דנין. “הובטחו לנו יציבות והוספת סייעת נוספת, וכן בדיקה טובה יותר של הסייעות בקבלתן לעבודה”.

במה את תולה את המקרים האלו?
“בתחלופה גבוהה, שמביאה לכך שיש צוות שכלל לא מכיר את הילדים בצהרון. לי מסרו לא פעם ילדה לא שלי. דבר נוסף הוא סינון לקוי בקבלת נשות צוות חסרות ניסיון או ללא כישורים מתאימים. נראה שאין הכשרה שוטפת של הצוותים וליווי תדיר. אין מספיק פיקוח. בעיה לא פחות חמורה היא שהנהלת מרכז הספורט 'לידר' לרוב מטפלת נקודתית, מפטרת במקרים החמורים ומעבירה סייעות מצהרון לצהרון, אך לא רואה את התמונה הכוללת ולא עושה שינוי מערכתי בסינון נשות צוות בקבלתן לעבודה ובהכשרה שלהן. הובטח לנו שיעשו בדיקה מקיפה, שיכניסו יועץ ארגוני ויבדקו טוב יותר את הצוות שמקבלים לצהרונים. המצב האופטימלי הוא שיהיה צוות קבוע, בעל הכשרה מתאימה וכישורים מתאימים לטיפול בילדים בגילאים הללו”. 

תגובות: "המקרים טופלו. נוודא שהדברים לא יישנו בעתיד"

מרשת "לידר" נמסר בתגובה: "החברה מפעילה מעל 650 ילדים ב־24 צהרונים שונים עם יותר מ־70 מפעילות וסייעות כאנשי צוות ביישוב, ועושה ככל יכולתה כדי לתת מענה מיטבי לילדים ולהורים. אנו מפעילים את הצהרונים תוך תשלום שכר גבוה לעובדים, השבחה והדרכה של הצוות החינוכי בנוסף לפעילות הרגילה והכנסת תכנים לימודיים וחינוכיים אל תוך מסגרת הפעילות. כל אחד מהמקרים שצוין בכתבה טופל באופן מעמיק, לרבות הסקת מסקנות אישית כנגד עובדים שלא פעלו לפי הנהלים, ובמקביל עריכת שינויים מבניים רוחביים על מנת לוודא שמקרים אלה לא יישנו בעתיד".

מהמועצה המקומית גני תקווה נמסר בתגובה: "המקרים המדוברים חמורים ביותר. הם הובאו לידיעתנו בימים האחרונים ואנו נפעל מול הגוף המפעיל את הצהרונים בכל הדרכים על מנת למנוע הישנות שלהם. מתחקיר ראשוני שבוצע מול הנהלת החברה עלה כי כנגד עובדים אשר פעלו בצורה לא מתאימה ושלא על פי מדיניות החברה, ננקטו צעדים משמעתיים חמורים, וחלקם אף סיימו את עבודתם באופן מיידי. מעבר לכך, מאחר שאתגרי תפעול הצהרונים הם תופעה כלל ארצית ורחבה, וללא קשר לפניית העיתון, אנו פועלים בימים אלו לשינויים רוחביים בחברה המפעילה את הצהרונים כדי לשפר את השירות ולשמור על הרמה הגבוהה של כוח האדם אשר פועל בהם. על כן, הוחלט על ביצוע הערכה מקצועית רוחבית של מערך הצהרונים, והפתרון שנשקל הוא הכפפת כלל פעילות הצהרונים לאחריותו של אגף החינוך של המועצה. מועצת גני תקווה אחראית על ביטחונם ובטיחותם של ילדי התושבים במסגרות החינוך השונות, ותפעל בצורה מיידית לטיפול בכלל המקרים, באופן נקודתי ורוחבי".