"המטרה שלנו בסופו של דבר היא שהציבור הרחב, ובוודאי ציבור מקבלי ההחלטות ברחבי העולם, יהיה מודע לכלים המאוד מתוחכמים שמשתמשים בהם ארגוני הטרור, ולצדם ארגוני ה־BDS, גם כדי לממן את הפעילות שלהם וגם כדי לנסות לצבוע את המניע שלהם כהומני", אומרת עו"ד יפעה סגל (35), מנהלת הפורום המשפטי הבינלאומי.



את הארגון, המתפקד כעמותה, הקימה סגל לפני כשלוש שנים עם נחי אייל. "זהו גוף משפטי מקצועי, שמטרתו לעבוד תוך שיתופי פעולה ברחבי העולם כדי להילחם בטרור ובמימון טרור, בדה־לגיטימציה נגד ישראל ובאנטישמיות", היא מסבירה. "מה שהניע אותי בהקמת הארגון זה קודם כל העובדה שיש הרבה מאוד מקומות בעולם שבהם כמעט אין פעילות בתחום הזה, למשל באירופה ובדרום אמריקה. גם אם ישנה פעילות, אז מדובר בארגונים שפועלים בצורה מאוד יחידנית וספורדית. מצד שני, הנושא המשפטי הוא מאוד מרכזי, שהרי פעילות מכל סוג שהוא בדרך כלל תמיד מלווה באיזשהו אספקט משפטי".



מה כוללת הפעילות שלכם?


"זיהינו צורך להעמיד ייעוץ וכלים משפטיים לכל מי שרוצה לפעול בזירה הזו של מלחמה בטרור, דה־לגיטימציה ואנטישמיות. כל מי שהזירה הזאת מעניינת אותו וחסרים לו מידע, הכוונה משפטית, הבנה של החוק הבינלאומי והחוק האירופי - אנחנו נותנים לו את הכלים האלה".



כיום לפורום המשפטי הבינלאומי יש רשת של יותר מ־1,000 חברים, רובם עורכי דין, ב־24 מדינות ברחבי העולם. "מעבר לזה, יש לנו הרבה מאוד שיתופי פעולה עם ארגונים אחרים, אקטיביסטים, אפילו עם יועצים פרלמנטריים, חברי קונגרס או אנשים אחרים שרוצים להבין טוב יותר, לקבל איזשהו מידע", מספרת סגל. "הפעילות שלנו מתחלקת לשלושה מישורים עיקריים: השפעה על חקיקה בכל רמות החקיקה - אם זה שינוי חקיקה קיימת או הכוונה של חקיקה חדשה בנושאים המדוברים; פעילות ליטיגציה בבתי משפט; ופעילות ציבורית, כגון ניירות עמדה".



ספרי על כמה סוגיות שהייתם מעורבים בהן.


"לאחרונה, למשל, היה מקרה שבו מישהי מאוד בכירה בחזית העממית לשחרור פלסטין הוזמנה כאורחת כבוד לאירוע בפרלמנט האירופי. לנו היה מאוד ברור שדבר כזה עובר על חוקים ועל אמנות של האיחוד האירופי. הכנו נייר עמדה בנושא הזה ועבדנו בשיתוף עם חברי פרלמנט אירופאים. הם לקחו את המידע המשפטי שסיפקנו להם ופעלו שם כדי להעביר החלטה שהתקבלה פה אחד שהדבר הזה הוא לא חוקי. גם פורסם גינוי לאירוע הזה.



ההחלטה התקבלה כבר אחרי שאותה בכירה הגיעה לאירוע, והובהר שיכולות להיות סנקציות למי שבפעם הבאה יזמין אדם המקושר לארגון טרור. עבדנו גם בספרד. ישנו ארגון מקומי ספרדי שרצה להילחם נגד תופעה שבה עיריות בספרד, בעקבות לחץ שהופעל עליהן, אימצו מדיניות BDS כמדיניות רשמית של העירייה. היה בינינו שיתוף פעולה, סיפקנו להם נדבך מאוד חשוב לא רק לגבי מה אומר הדין הספרדי, אלא גם מה אומר הדין האירופי לגבי אפליה מהסוג הזה. בסופו של דבר, היו להם הרבה ניצחונות בבתי משפט.



בתחילת פברואר ערכנו בארץ כנס מאוד משמעותי בשיתוף לשכת עורכי הדין בישראל והמשרד לנושאים אסטרטגיים, שהיה מיועד לעורכי דין מכל העולם. זאת הייתה חוויה לימודית משפטית מאוד משמעותית מבחינת העשייה בזירה הבינלאומית בנושאים האלה. החדשות הטובות הן שהארגונים הפועלים נגד טרור, דה־לגיטימציה ואנטישמיות הולכים ומתרבים, כאשר כיום הזירה האמריקאית היא הכי פעילה".



מהו מבחינתכם הנושא הכי בוער שיש לטפל בו כיום?


"לצערי, הנושאים האלה עובדים בשילוב אחד עם השני. אנחנו הרבה פעמים חושפים את הקשרים שלא ידועים לאנשים בין ארגוני הטרור לבין ארגוני הדה־לגיטימציה. המטרה שלהם היא כמובן לנסות להסתיר את הקשרים האלה. לכן בכל פעם אנחנו יוצאים לפעולה משפטית כדי לחשוף את פרצופם האמיתי של ארגוני ה־BDS שפועלים באמתלה של ארגוני זכויות אדם ולסגור אותם. אנחנו בהחלט רואים את הקשר ההדוק בין הארגונים האלה לבין ארגוני טרור, והמחשבה שאין קשר בין השניים היא מוטעית".