המשרד להגנת הסביבה שלח היום (רביעי) זימונים לשימוע למנהלי שלושה מפעלים באזור התעשייה סגולה בפתח תקווה – זאת, בשל חשד להפרת הוראות חוק אוויר נקי ותקנותיו ובשל חריגות שנמצאו בבדיקות סביבתיות שבוצעו בסמוך למפעלים. מדובר במפעלים טביב – החברה הארצית לטיפול ופינוי פסולת רעילה ואקוכם איכות הסביבה בע"מ. בנוסף, זומנו לשימוע מנהלי א.ש. תעשיות אקולוגיה ישראל בע"מ, הממוקמים אף הם באזור התעשייה, בשל אי העברת דיווחים למשרד כנדרש על קליטת פסולת חומרים מסוכנים. השימוע לשלושת המפעלים יתקיים ב-11 באפריל.
 
במקביל לכך, ראש עיריית העיר איציק ברוורמן הורה על פתיחת הליכי סגירה נגד שלושה מפעלים באזור התעשייה בעקבות החשדות ואמר: "מדובר באירוע חמור מאוד. בריאות התושבים אינה הפקר ואין לי כוונה להתפשר בעניין הזה". ברוורמן שוחח עם נציגי התושבים משכונת  הדר המושבות, הסמוכה למפעלים המזהמים, והבטיח להם כי יפעל לממש את מלוא סמכותו כדי להביא לסגירתם של המפעלים המזהמים, באופן מיידי. "אנחנו נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי למצות את הדין עם האחראים, בהתאם לחוק", אמר ברוורמן.
 
בנוסף לכך, וכדי למנוע את המשך המפגע, המשרד להגנת הסביבה בהתייעצות עם משרד הבריאות, אף הוציא צווים מנהליים להפסקת שימוש במפעלים מכוח סעיף 46 לחוק אוויר נקי, כך שייאסר על המפעלים לקבל ולעסוק בחומרים מסוכנים נוספים המכילים את החומרים שנמצאו בהם חריגות. 


מפעל טביב. צילום: מטביי פלדמן, המשרד להגנת הסביבה
 
מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר כי "המשרד ימשיך לפעול במלוא המרץ לאתר את מקור הזיהום ולגרום למניעתו, למען בריאות הציבור. לאור החשש לבריאות הציבור, ואף שיש לבצע פעולות בדיקה נוספות על מנת לבסס את החשד שלפיו פעילות המפעלים היא זו שגורמת לחריגות הללו, ממשיך המשרד לנקוט במדיניות של אפס סובלנות כאשר מדובר על סוגיות של בריאות האוכלוסיה. לצורך כך החל באופן מיידי הליך האכיפה, במסגרתו זומנו מנהלי המפעלים לשימוע וניתנו צווים להפסקת השימוש והאחסון של החומרים בהם נמדדו חריגות. המשרד ימשיך לאסוף ראיות בתקופה הקרובה לגבי הפליטות מהמפעלים, על מנת לוודא את מקור הזיהום".
בשנה האחרונה התקבלו תלונות ציבור רבות מתושבי שכונת אם המושבות החדשה ומהעירייה על מפגעים סביבתיים, לרבות מטרדי ריח וזיהום אוויר, ועלה החשד כי מקור הריחות הוא שריפות או ביוב או שמקורם בתעשייה. המשרד שלח כוננים מספר פעמים לביצוע בדיקות ומדידות בזמן אמת לרבות באזור התעשייה והציב אף ניידת ניטור בשכונת "אם המושבות". ניטורים אלה וכן דיגומים סביבתיים שבוצעו לא העידו על חריגות מערכי איכות אוויר. 
לאור המשך תלונות התושבים והעירייה, בוצעו בשבועות האחרונים דיגומי סביבה מורחבים ומקיפים בשלושה מועדים שונים על גדרות המפעלים באזור התעשייה סגולה וכן במרפסות של בתי התושבים בשכונת "אם המושבות החדשה". שלוש נקודות דיגום מוקמו על  גדר מתחם טביב-אקוכם, ועל גדר מפעל א.ש. אקולוגיה מוקמו שלוש נקודות נוספות. בסבב הראשון מוקמו נקודות דיגום גם במרפסת בשכונת המגורים ונקודת רקע עירוני, ובסבב השני הוצבו מערכות דיגום בשתי נקודות במרפסות בתי המגורים. קביעת מיקום נקודות הדיגום על גדר המפעלים נעשתה בסיור משותף של עיריית פתח תקווה והמשרד להגנת הסביבה. 
מתוצאות הדיגומים הללו עולה, כי במתחם טביב-אקוכם קיימות חריגות בבדיקות הסביבתיות בהתייחס לחומרים המזהמים בוטאדיאן, טריכלורואתילן, בנזן, כלורופורם, דיכלורואתאן. מזהמי אוויר אלה שנמצאו בבדיקות הסביבתיות אופייניים לרוב לטיפול בפסולת של חומרים מסוכנים – פעולה המתרחשת במתחם המפעלים הללו. לאור זאת, התעורר חשד סביר להניח שהמפעלים הללו הם הגורמים לזיהום האוויר החזק. במשרד לאיכות הסביבה הדגישו כי חשיפה ממושכת של האוכלוסיה למזהמי אוויר אלה בריכוזים חורגים, מהווה סיכון לבריאות הציבור.

ענת זנזורי, תושבת אם המושבות החדשה וחברת ועד הפעולה, מאוכזבת מראש העירייה ברוורמן שבמשך שנתיים, לדבריה, טען בפניהם כי מדובר במפגע שאינו בתחום פתח תקווה אלא באזורים אחרים, שריפות מתכת וגזם. "סבלנו והתלוננו אבל לא קיבלנו אוזן קשבת בעירייה ותמוה איך עתה, עם קבלת הדוח שמאשש את טענותינו וקובע חד משמעית כי קיים מפגע חמור מאזור סגולה שמדיר שינה מעיני תושבי אם המושבות, פתאום נחשפים העירייה והעומד בראשה כמי שעומדים מאחורי הטיפול בטענותינו".

"לכל אורך התקופה המנטרה שהעירייה שידרה שהמפעלים מנוטרים ואין בעיה באזור התעשייה סגולה. אנחנו התושבים התבצרנו בבתים, עם תריסים סגורים, שריפות בעיניים, צריבות בגרון במשך לילות שלמים ומה שאמרו לנו כל הזמן זה להתקשר למוקד ולהזעיק סייר. כל זאת במקום לבצע בדיקות יסודיות בדיוק כפי שביצע המשרד להגנת הסביבה. העירייה והעומד בראשה דחו כל דוח שסיפקנו עבורם ובדיקת פרטיות שיזמנו בטענה שדוחות אלו אינם קבילים".