החגים הם זמנה של המשפחה הישראלית המורחבת להתכנס ולחגוג, מי יותר ומי פחות, מי על פי ההלכה הדתית ומי בטקסים חילוניים. אבל מה עושים אלה מאיתנו שהחג עבורם הוא עוד אוסף של ימים בודדים, במיוחד על רקע ניתוק ממשפחה, עריריות בגיל מבוגר או מצב בריאותי קשה.



פרופסור יצחק בריק, ראש האגודה הישראלית לגרונטולוגיה (מדע הזקנה), מספר: "קרוב למיליון אזרחים ותיקים חיים היום בישראל, ורבים מהם עתידים לבלות את החג הקרוב לבד. בין אם זה בשל פטירת בן הזוג, מחייה ביישוב המרוחק מבתי ילדיהם או בנסיבות אחרות, רבים מהם מרגישים בדידות באופן קבוע, שרק מועצמת בתקופת החגים. לפי מחקרים עדכניים מעל ל־30% מבני ה־65 ומעלה בישראל מרגישים בודדים, כאשר עם הזדקנותם שיעור המדווחים על בדידות רק עולה. רבים מהקשישים מדווחים על כך שיותר ממצבם הבריאותי או הכספי, הבדידות היא זו הקשה להם מכל".



לקראת חג הפסח קורא משרד העבודה והרווחה לכל אזרח ותיק ובודד, ובכלל זה לניצולי שואה שאין להם עם מי לחגוג, להגיע לאחת ממסגרות החג שמפעיל המשרד בנופשונים ובתי אבות ברחבי הארץ. המשרד מממן לכל קשיש בודד שהות של עד יומיים במהלך החג הראשון ועד שלושה ימים במהלך החג השני, הכוללת אירוח מלא, לינה, ארוחות חג ופעילויות חברתיות.



השר כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בנוסף, מערך ההתנדבות של משרד הרווחה מפעיל תוכנית בשם "כולנו מסובין", המחברת בין משפחות, קהילות, מוסדות וארגונים, המעוניינים לארח, לבין אזרחים ותיקים בודדים המעוניינים להתארח בערב החג.



במסגרת התוכנית נערכו בשנה הקודמת 456 אירועי סדר ב־143 יישובים ברחבי הארץ. כל מי שמעוניין להתארח במסגרת נופשונים וכן במסגרת "כולנו מסובין" או לארח אזרחים ותיקים בערב החג, מוזמן לחייג מכל מכשיר טלפון למוקד 118 שמפעיל משרד העבודה והרווחה 24 שעות ביממה, או לפנות למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית.



"המטרה שלנו היא להבטיח שאף אזרח ותיק לא יישאר רעב או בודד בפסח, ואני קורא לכל האזרחים הוותיקים שחיים בגפם להירשם לפעילויות המשרד. אני מודה לעובדי המשרד שמובילים את הפרויקט ופועלים במסירות רבה לאורך השנה לרווחת האזרחים הוותיקים", אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ.



לקראת הפסח, גם המשרד לשוויון חברתי השיק קמפיין בשם "השנה משאירים כיסא לא רק לאליהו", הקורא למשפחות לארח לליל הסדר אזרחים ותיקים שאין להם היכן לקיים את הסדר. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל קוראת לאזרחים ותיקים המעוניינים להתארח בסדר ולמשפחות מארחות להירשם במוקד 8840*, אשר יקשר בין המשפחות לבינם. על פי נתוני המוקד לאזרחים ותיקים של המשרד, בשנה החולפת התקבלו למעלה מ־2,000 פניות של אזרחים ותיקים שהתלוננו על בדידות ודיווחו על מצוקות חיים הנובעות מכך.