הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מדינת ישראל הגיעה להסכמות עם נציבות הפליטים של האו"ם, הביאה היום (שני) לתמיכה נדירה בראש הממשלה משמאל, ולביקורת מימין. שפי פז, ממובילות המאבק להוצאת המסתננים מדרום תל אביב, אמרה בתגובה למתווה שהושג בסיכום עם האו"ם, כי "בישיבה שהתקיימה היום במשרד ראש הממשלה עם מובילי המאבק לגירוש המסתננים הוצג כי המדינות השלישיות אשר איתן הגיעו להסכם בנושא המסתננים נסוגו מההסכם וכי הוצע הסכם עם האו"ם לפיו מדינות המערב יקלטו 16,250 מסתננים, וכי ישראל תקלוט מספר דומה (לא כולל הילדים). מספר של 6000 נוספים לא התקבלה החלטה לגביהם.



פז הביעה את התנגדותה הנחרצת למהלך ואמרה כי "ההסכם הוא ביזיון למדינת ישראל ותוצאה ישירה של כישלון מוחלט של מדיניות הממשלה. ההצעה הזו הוגשה לראשי המאבק כעובדה מוגמרת והוצגה כ"ניצחון" תוך ציפייה שאנחנו ניתן לה את ההכשר המיוחל. תושבי דרום תל אביב ימשיכו את המאבק".



מאי גולן, תושבת האזור, אמרה: "לא מזמן אמרתי בשידור חי שהמתווה לא יצא לפועל. קיוויתי שאתבדה. טיפול כושל שלכם נבחרי הציבור! זה לא פתרון, זו אכזבה והבנה קשה שאתם לא יכולים להנהיג ריבונות אמיתית במדינה ובוחרים שוב לתת לארגוני השמאל הקיצוני לנצח, למרות שאתם אלה שבשלטון. נבוא אתכם חשבון בצורה היחידה שאתם מבינים-בקלפי".



מנגד, מנכ"ל הקרן החדשה לישראל, מיקי גיצין, אמר כי "זהו יום ניצחון לארגוני החברה האזרחית ולציבור הישראלי שהובילו מאבק עיקש נגד הגירוש. הקרן החדשה לישראל מברכת החלטת הממשלה על המתווה להסדרת מעמד מבקשי המקלט בישראל. טענו לאורך השנים שסוגיית מבקשי המקלט חייבת להגיע להסדר מתוך תפיסה הומנית ולשמחתנו אחרי שנים של מאבק, הצלחנו. חג חירותנו הוא תזמון מצוין להעביר את המשאבים שנועדו לגירוש, להשקעה בדרום תל אביב".



"ניצחון לחברה האזרחית ולציבור הישראלי". מיקי גיצין
"ניצחון לחברה האזרחית ולציבור הישראלי". מיקי גיצין



שולה קשת, תושבת שכונת נווה שאנן בדרום תל אביב ומובילת מטה המאבק, הוסיפה: "ההסכם של הממשלה והאו"ם הוא היסטורי, ומשמעותו היא השכנים שלנו לא יגורשו אל גורל לא ידוע. בנוסף לכך שיקום דרום תל אביב הוא חלק מהמתווה ועכשיו יש להשלים את המהלך, ולדאוג לדרום תל אביב באמת: לתת אשרות שהייה וזכויות למבקשי המקלט, ולשקם את השכונות. לפני מספר חודשים הקמנו את המטה נגד גירוש מבקשי המקלט, נגד הפינויים של תושבי דרום תל אביב ובעד שיקומה. כעת בחג הפסח התבשרנו שהמטרות שלנו הוטמעו ברמה המדינית. נמשיך לפעול כך שהן ייושמו בשטח".



באופן דומה, בתנועת "עוצרים את הגירוש", ממובילי המאבק, בירכו גם על כך: "זהו הישג חסר תקדים שעומדים מאחוריו מאות אלפי ישראלים שיצאו בחודשים האחרונים בקריאה שלא להשלים עם גירוש מבקשי המקלט לעתיד לא נודע. ההסכם שנחתם לא היה קורה ללא עשרות הארגונים והתרומה של אזרחים רבים" והוסיפו: "ישנה הזדמנות אמתית למדינת ישראל לעשות תיקון, ליצור מדיניות אחראית של פיזור וקליטה, לבחון ברצינות את בקשותיהם של מבקשי המקלט שיישארו בישראל ולשקם את שכונות דרום העיר ת"א". 



ארגוני זכויות האדם בישראל המסייעים בשגרה לנתינים מסודן ואריתראה (המוקד לפליטים ולמהגרים, א.ס.ף, רופאים לזכויות אדם, קו לעובד, אמנסטי, האגודה לזכויות האזרח והמרכז לקידום פליטים אפריקאים) מסרו: "זה סמלי שבחג החירות, אנו מתבשרים כי ישראל הורידה מסדר היום את תכנית הגירוש ותאפשר למבקשי המקלט להגיע למקום מבטחים במדינות בטוחות. אנחנו נעקוב בדריכות אחר ההסכם כדי לוודא שכל מבקשי המקלט יקבלו מעמד, זכויות וביטחון, הן בישראל והן במדינות האחרות. זה לא היה יכול לקרות ללא ההתגייסות החשובה והמרגשת של הציבור הישראלי נגד הגירוש ולמען פתרונות חכמים וצודקים, הן למבקשי המקלט, והן לתושבי השכונות". בארגונים הוסיפו: "בזמן שהעולם מתמודד עם משבר הפליטים הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, מן הראוי שמדינה כמו ישראל תיקח חלק במאמץ המשותף ותעניק מעמד לאנשים שהתדפקו על דלתה".



באופוזיציה תומכים, בקואליציה הקולות חלוקים



גם בכנסת התמיכה העיקרית ליוזמת הממשלה באה משמאל, בעוד ח"כים מהימין ביקרו את ההסכם. בליכוד, הדעות היו חלוקות בנוגע להסכם. בעוד שר התקשורת איוב קרא הביע את מתמיכתו בהסכם ואמר כי "המתווה לפתרון בעיית מהגרי העבודה בישראל מוכיח שוב איזו ממשלה טובה ויעילה יש בישראל. מדובר במתווה הוגן, נכון ומוסרי, שנתמך ע"י המוסדות הבינלאומיים, ודואג גם לפתור את מצוקת תושבי דרום ת"א. יותר נוח להפגין, להשמיץ ולהעביר ביקורת - אבל יש גם כאלה שעושים. כשרה"מ מבטיח - הוא גם מקיים". לעומת זאת, חבר הכנסת אורן חזן תקף את ההסכם ואמר כי מדובר ב "סוף ידוע מראש - המסתננים קיבלו הכשר בחסות החוק. הממשלה מנסה כעת למרוח את ההתקפלות שלה בעניין המסתננים במילים יפות שאין להן שום משמעות מעשית. בשורה התחתונה: קצת לחץ ציבורי והממשלה 'החזקה' הזו פשוט התקפלה. זה באמת היה יכול להיות מצחיק אם לא היה מדובר בנושא כל כך רציני וכאוב". 



באופוזיציה, לעומת זאת, התמיכה בהסכם הייתה מלאה, כאשר חברי הכנסת הדגישו את חשיבות המאבק הציבורי נגד הגירוש. יו״ר הוועדה לביקורת המדינה ח״כ שלי יחימוביץ׳ (המחנה הציוני) אמרה כי ״מדובר בניצחון אדיר של מאבק אזרחי ושל קול המוסר וההיגיון אל מול גזענות ושנאת הזר. המתווה שמציגה הממשלה נראה על פניו הגון הן מוסרית, הן ברמה הבינלאומית והן בדאגה, לראשונה, לתושבי שכונות הדרום. ועדת המשנה החסויה לענייני בטחון ויחסי חוץ בראשותי, אשר עסקה בנושא באינטנסיביות תכנס את כל הנוגעים בדבר ותפקח על אופן ביצוע המתווה״.



ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר: ‏"לכל הציניקנים והממהרים להתייאש. הנה עוד מאבק אזרחי שהצליח: מנענו את גירוש הפליטים. מוסר השכל - לא כל מאבק מצליח, יש כאלה שאכן מסתיימים בניצחון ויש כאלה שנכשלים, אבל ראוי שאזרחים יתארגנו ויאבקו על צדקתם". גם חברי הכנסת מיכל רוזין ומוסי רז ממרצ ברכו על עצירת מה שהם הגדירו תכנית הגירוש בכפייה של מבקשי המקלט מישראל, מתן מעמד לחלקם ושיקום דרום תל אביב, ואמרו כי "זו שעתה היפה וההצלחה הבלתי מעורערת של קהילת מבקשי המקלט והחברה הישראלית, שיצאו למחאה נגד הרוע שבגירוש".