על רקע השינוי הדרמטי שאירע אמש בהתרחשויות סביב יישום מתווה המסתננים, נשאלת השאלה האם נתניהו ודרעי חתמו כבר על הסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם וכעת צפויים להיתקל בבעיות עם החלטתו של ראש הממשלה לעצור את יישומו? בהודעה שפרסמה הנציבות אמש נכתב כי "ישראל חתמה על הסכם עם נציבות האו"ם לפליטים כדי להבטיח הגנה לאריתראים ולסודאנים בישראל"


על פי ההודעה "נציבות האו"ם לפליטים ומדינת ישראל חתמו על מסגרת הבנה משותפת לקידום פתרונות לאלפי אריתראים וסודאנים החיים בישראל. קבוצת עבודה משותפת תשאף להשיג סדרה של מטרות ולוח זמנים כדי ליישם פתרונות לכ-39,000 אנשים על פני חמש שנים. כתוצאה ממסגרת ההבנה המשותפת שנחתמה היום, ממשלת ישראל אינה מבקשת להמשיך במדיניות הרילוקציה הלא-וולונטארית שלה.
בהמשך ההודעה נכתב כי נציבות הפליטים של האו"ם מעריכה את שיתוף הפעולה עם ממשלת ישראל במטרה למצוא פתרון לאלפי אריתראים וסודנים. וולקר טורק, עוזר נציבות האו"ם חתם על ההסכם מטעם נציבות האו"ם לפליטים. מהצד הישראלי נחתם ההסכם על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו ומר אריה מחלוף דרעי, שר הפנים", לשון ההודעה.

נציבות הפליטים של האו"ם אמרה בתשובה לפניית 'מעריב אונליין' לגבי החלטת נתניהו כי "בשלב זה אין הנציבות מגיבה פומבית להודעת ראש הממשלה נתניהו מהלילה".
 
כאמור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר בו אמש מיישום הסכם המסתננים ובהודעה דרמטית במיוחד הודיע כי יביא אותו לבחינה מחודשת. "ידידים יקרים, אני קשוב אליכם כמו תמיד", פרסם ברשתות החברתיות, "ראשית, אני מבקש שתבינו את השתלשלות הדברים", המשיך נתניהו והסביר, "בשנתיים האחרונות פעלתי מול רואנדה כדי שזו תשמש כ״מדינה שלישית״ הקולטת מסתננים שנגרש אליה גם בלי הסכמתם. זו הדרך החוקית היחידה שנותרה לנו להוציא מסתננים ללא הסכמתם, לאחר ששאר המהלכים שלנו נפסלו משפטית. רואנדה הסכימה לכך והתחלנו בפעולת הגירוש אליה". 

  
 
"בשבועות האחרונים", כתב נתניהו, "בלחץ אדיר על רואנדה של הקרן החדשה לישראל וגורמים באיחוד האירופי, רואנדה התקפלה מההסכם וסירבה לקלוט מסתננים מישראל שהוצאו בכפייה. במצב זה החלטתי לחתור להסכם חדש שיאפשר בכל זאת את המשך הוצאת המסתננים. עם זאת, אני קשוב אליכם, ובראש ובראשונה לתושבי דרום תל אביב. לכן החלטתי להיפגש יחד עם שר הפנים אריה דרעי עם נציגי התושבים מחר בבוקר. בינתיים אני משעה את יישום ההסכם, ולאחר שאפגש עם הנציגים אביא את ההסכם לבחינה מחודשת".

על פי המתווה שסוכם נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאת אוכלוסיות המסתננים למדינות מערביות, ומדינת ישראל תסדיר את מעמד חלק מהאוכלוסיות שתישארנה. במסגרת ההבנות המשותפות תפעל נציבות האו"ם לפליטים, באמצעות הסדרים עם מדינות מערביות שונות, ליציאה מישראל של לכל הפחות 16,250 מהגרים, ואילו ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שמרביתן ממילא היו נשארות בישראל. 

המתווה אמור להיות מחולק לשלושה שלבים ולהימשך כחמש שנים, ובסופו צפויים אלו שיישארו בישראל לעבור הכשרות, יועברו למקומות שונים בארץ, על מנת להקל על האוכלוסיות שסבלו מהנושא, ואף תוקם מנהלת מיוחדת שתשקם את דרום תל אביב, בראשותו של אביגדור יצחקי, בשיתוף נציגים מהעירייה ומהשכונות. על ההודעה שפרסם משרד ראש הממשלה, הכספים שהיו אמורים להיות מושקעים בתוכנית הפליטים הקודמת, יופנו לתהליך של השיקום.