מאי גולן, פעילה בולטת במאבק נגד המסתננים בדרום תל אביב התראיינה הערב (שלישי) לרפי רשף בערוץ 10 והביעה שביעות רצון מביטול הסכם המסתננים בין ישראל לסוכנות הפליטים של האו"ם, שעליו הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בשעות הבוקר. גולן, שנפגשה הבוקר עם ראש הממשלה סיפרה: "הפגישה אישרה את מה שרצינו לדעת, ההסכם בוטל. הוא נתן לנו להתבטא, הוא הקשיב לנו בקשב רב ואף רשם חלק מהדברים".



גולן הוסיפה כי המסר בפגישה "היה שההסכם בוטל ואמר שחוזרים למתווה הקודם, להחזיר את האריתראים למדיניות שלישיות וארצות מוצאם". כשנשאלה האם המתווה הקודם עדיין תקף, בהתחשב בכך שהמדינה השלישית שהסכימה לקליטתם, רואנדה, הודיעה שלא תקבל מסתננים ללא הסכמתם היא ענתה כי "רק מדינה אחת ביטלה את ההסכם מתוך השתיים, ויש עוד מדינות, אני לא יודעת איזו ואני לא רוצה לדעת", תוך שהיא מסבירה שאם שמות המדינות הקולטות יפורסם, יופעל עליהן לחץ שלא לקבל את המסתננים, כפי שטען נתניהו שהתרחש במקרה של רואנדה.



הפגנת מסתננים סמוך לקריית הממשלה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת מסתננים סמוך לקריית הממשלה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"תושבי השכונות נמצאים תחת כיבוש"
 

כשנשאלה הפעילה מדוע למעשה התנגדה להסכם, היא הסבירה כי "אם היינו מסכימים למתווה שהיה מוציא מהארץ כ-16 אלף מסתננים, זה לא היה נותן לנו שום דבר, זה חצי מכמות המסתננים בדרום תל אביב, שלא לדבר על השכונות האחרות שנכבשו, תרתי משמע על ידי המסתננים. ולכן להסכים למתווה כזה, שבו כל השאר יפוזרו, זה לזרוק את הצרות שלנו על אחרים, ולא הייתי ישנה בלילה אם הייתי עושה את זה". לסיום אמרה גולן כי מבחינתה המאבק לא הסתיים והוסיפה כי היא "לא נושמת לרווחה, תושבי השכונות עדיין נמצאים תחת כיבוש, אבל ממשלת ישראל יודעת שפתרון כזה לא יתקבל, וצריך פתרון כולל שיוציא את כל המסתננים ולא איזה רבע מהבעיה".

כזכור, דבריה באים לאחר החלטתו של נתניהו לסגת מההסכם שחתם עם הסוכנות, ובמסגרתו כמחצית מהמסתננים מאפריקה ששוהים בישראל יישארו במדינה, וחציים האחר יפוזר במדינות המערב. רק אתמול בצוהריים קיים ראש הממשלה מסיבת עיתונאים, בשיתוף עם שר הפנים אריה דרעי, בה הוא הודיע על ההסכם, אך בשעות הערב, עם התגברות הביקורת על ההסכם מצד חברי הקואליציה, בהם שר החינוך נפתלי בנט, אנשי ימין בולטים ופעילי שכונות דרום תל אביב, הודיע ראש הממשלה על השעיית ההסכם, והיום בבוקר הודיע על ביטולו לאחר פגישה עם נציגי השכונות.

נתניהו: "נמשיך לפעול בנחישות להוציא מסתננים"
 
בפתח פגישתו עם נציגי דרום תל אביב, אמר: "מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל. מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם". 
 
לדבריו, "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף. המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב". פעילים מדרום תל אביב שתומכים במסתננים לא הוזמנו לפגישה, והפגינו מחוץ לקרייה בה היא התקיימה.