אפילו תומכיו המושבעים של ראש הממשלה בנימין נתניהו נותרו פעורי פה לנוכח מפגן הפליק פלאק לאחור שהפגין, כשבתוך יממה אחת אישר, השעה וביטל את ההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם. במסיבת העיתונאים החטופה שכינס שלשום טען נתניהו כי נדרש למתווה החדש משום ש"המדינה השלישית לא עמדה בלחץ".

אלא שמהר מאוד התברר שנתניהו עצמו לא עמד בלחץ, לנוכח מתקפה חריפה עליו ברשתות החברתיות, שם איימו לבוא איתו חשבון בקלפי ולנוכח "מרד" השרים בממשלה, שהכריזו בזה אחר זה כי הם מתנגדים למתווה. נתניהו אמר פעם "כשאני רוצה משהו אני משיג אותו", משפט שלא עמד ביממה האחרונה במבחן המציאות. יוקרתו של נתניהו נפגעה והוכח כי הוא לחיץ - גם לדעת הקהל ברחוב וגם ללחצים פוליטיים.

נותרו ללא תקווה

הנפגעים הישירים מהזיגזג של נתניהו הם בראש וראשונה הפליטים, המסתננים או המהגרים, תלוי את מי שואלים, שראו פתאום את האור בקצה מנהרת הגירוש - ובסוף נותרו ללא תקווה. גם תושבי שכונות דרום תל אביב יצאו ניזוקים מביטול ההסכם, שכן על הנייר לפחות עמדו לגרש מישראל כ־16,250 פליטים למדינות המערב ואת השאר לפזר במקומות שונים בארץ. כעת אין שום פתרון נראה לעין באופק שאמור לשנות מיסודו את המצב הקשה בשכונות. הסבל יימשך, לפחות עד להחלטה חדשה, אם תהיה.
 

ראש הסגל יואב הורוביץ וראש המל"ל מאיר בן שבת הם שהובילו ודחפו בימים האחרונים את המהלך החשאי מול האו"ם ולא קשה לדמיין את תחושותיהם כשלמדו כי בגלל לחצים פוליטיים מאמציהם ירדו לטמיון. שר הפנים אריה דרעי הוצג במסיבת העיתונאים שלשום כשושבין מרכזי להסכם. הוא חטף על כך מיריבו אלי ישי וגם מתומכי ש"ס, שלא אוהבים את רעיון קליטת המסתננים בישראל. מעניין אם גם הוא רווה נחת מההפכפכות של נתניהו.
 
ומי בכל זאת גרף דיבידנדים מהסיפור? יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט, שלא החמיץ את ההזדמנות והתייצב ביחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' בראש המתנגדים למתווה ואף קרא אתמול לבטלו כליל. כעת הוא יכול לרשום קרדיט על ההתקפלות של נתניהו. הנושא יגיע בשבוע הבא שוב לפתחו של בג"ץ, ואין ספק שנתניהו בפרט והימין בכלל יגלגלו את האחריות לכל הפארסה לפתחו של בית המשפט.