כ- 100 אלף מטיילים פקדו היום (שבת) את שמורות הטבע והגנים הלאומיים. ברשות הטבע והגנים מסרו כי תנועה ערה במיוחד של מטיילים נרשמה בשמורות הבניאס, שניר ועין גדי ובגנים הלאומיים ירקון, מצדה וקיסריה. במהלך כל חג הפסח, כמיליון וחצי מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים.

בתוך כך, האקטיביסט הסביבתי תום פישר, מרכז המאבק נגד תכניות הבנייה בחוף אכזיב, פרסם אתמול פוסט שהפך עד מהרה ויראלי בפייסבוק באמצעות עמוד "סטטוסים מצייצים" הפופולרי, בו צילם צב מת שנפלט מהים בחוף בצת ליד ראש הנקרה ו"זכה" לטיפול של עוברי אורח שבחרו "לקשט" את הצב בצבע ואבנים. פישר מציין את העובדה שחוף בצת הוא מבתי הגידול היחודיים בישראל בעונת הרבייה של צבי הים הנמצאים בסכנת הכחדה וקורא לציבור המבקרים בשמורה ובאזור שלא לפגוע בצבי הים הנדירים.
 
מטיילים בשמורת טבע מגרסה
אזרחים רבים פנו בעקבות הפוסט אל רשות הטבע והגנים שאחראית על שמורת הטבע הימית בראש הנקרה ועל הגן הלאומי באזור. רט"ג הבהירה היום לאחר בדיקת המקרה: "מבירור ראשוני עולה שמדובר בצבי ים מתים שנפלטו לחוף ושם נצבעו. לצערנו מדי שנה נפלטים לחופי ישראל כ- 300 צבי ים שנפגעים מפסולת ימית, רשתות דייג, קרסים, מנועי סירות ועוד. רובם נפלטים מתים ואלו שנמצאים בחיים ומתקבל דיווח בעניינם מועברים לטיפול במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. שם הם זוכים לתהליך שיקום וטיפול מסור שבסופו השאיפה היא להשיבם חזרה לטבע".

צילום: נגה קוצן
 
ברט"ג מדגישים: "יש לציין כי צבי ים מתים שנפלטים לחופים לא מפונים מהם על מנת לתת למערכת האקולוגית לפעול באופן טבעי. בתוך כך בימים אלו מקימה רשות הטבע והגנים יחידת פיקוח ימית שבין משימותיה הגברת האכיפה בים ומניעת הפגיעה בערכי טבע בעודם בחיים, בהם צבי הים".

האתרים הפופולריים

האתרים הפופולריים ביותר מבחינת תנועת המטיילים במהלך החג וחול המועד היו בין היתר, הגן לאומי קיסריה, אליו הגיעו כ-48 אלף מטיילים, בו נערכו מופעי סוסים בהיפודרום הגדול עם אלפי משתתפים בכל מופע, שמורת טבע עין גדי עם כ-34 אלף מטיילים, גן לאומי ירקון עם כ-33 אלף מטיילים, גן לאומי אשקלון עם כ-32 אלף מטיילים, גן לאומי מצדה עם 27 אלף מטיילים ושמורת טבע הבניאס עם 22 אלף מטיילים.

נופשים בכנרת. צילום: רשות הכנרת

 
אתרים בולטים נוספים היו: שמורת טבע נחל שניר, שם חנכה לאחרונה רשות הטבע והגנים פארק חושים חוויתי לכל המשפחה, גן לאומי אפולוניה בו ערכה רשות הטבע והגנים פעילות צרים עם אבירים לאורך ימי חול המועד, גן לאומי גן השלושה, גן לאומי הבשור (אשכול), ושמורת טבע מערת הנטיפים ועיינות צוקים.
לדברי רעיה שורקי, מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים: "כמיליון וחצי מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים במהלך חג הפסח ברחבי הארץ. מדובר בעלייה של כ -25% לעומת שנה קודמת". 

מהפכת החופים השקטים בכנרת

עם ישראל הצביע ברגליים בעד מהלך הפיכת חופי הכנרת לפחות רועשים. נרשמה עלייה של 30 אחוזים במספר הנופשים במהלך הפסח לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המהלך יצר הדים חיוביים והוביל לעלייה משמעותית של 30 אחוזים במספר הנופשים כבר בתחילת עונת הרחצה - במהלך ימי חג הפסח כאשר בפסח 2017 נפשו בחופי איגוד ערים כינרת כ-130,000 איש ואילו השנה המספרים הרקיעו ל- 170,000 נופשים. ראוי לציין כי ככל שחלפו הימים והציבור ראה כי המהפכה מתבצעת והשקט נשמר בחופים, גדל מספר הנופשים באופן משמעותי.

נופשים בכנרת. צילום: רשות הכנרת
 
ברשות הכנרת קיבלו בסיפוק רב את הנתונים, וציינו: "לאחר פיילוט של 4 שנים והכרזה על מספר חופים כשקטים ראינו את רצון העם לשוב לכינרת, לחופים שקטים ואווירה פסטורלית. במהלך החג נפשו אלפי צעירים ומשפחות בחופי האיגוד ונהנו מהאווירה הקסומה ושמרו על השקט שנאכף על ידי פקחי הרשות ומשטרת ישראל. בנוסף חלה ירידה משמעותית במספר אירועי האלימות והוונדליזם בחופים כך שמכל הבחינות המהלך הצליח והכינרת חזרה למשפחות".

במהלך החג נסגרו ונפתחו לסירוגין כל חופי איגוד ערים כינרת בשל תפוסות מלאות בחניונים. בתיירות ערבה תיכונה סיכמו את חג הפסח בהצלחה רבה. מהלך החג נפשו ברחבי הערבה אלפי משפחות ובסך הכל נרשמה תפוסה של 95% במתחמי העגול והאטרקציות.
 
תנועת מטיילים עצומה בגליל
 
אל נחל כזיב, הנחל הארוך ביותר בגליל המערבי, הגיעו לאורך חג הפסח אלפי מטיילים שנהנו ממערך היסעים מסובסד על ידי מיזם ״אוצרות הגליל״, רשות הטבע והגנים ורשות ניקוז ונחלים גליל מערבי, שהסיעו את המטיילים מחניון המכוניות עד למסלול במוזיאון הפתוח בתפן נהנו מאות משפחות, בסדנאות יצירה בהשראת תערוכות המוזיאון, משחקים אינטראקטיביים ועוד. במהלך חול המועד, רותי אופק מנהלת המוזיאון הפתוח בתפן, אמרה כי "הפעילות המשפחתית במוזיאון הביאה רבים לתערוכות והסדנאות, וכי במהלך חול המועד אירח המוזיאון את פסטיבל התעשייה ביזמת הרשות לפיתוח הגליל ומועצת תפן, בו השתתפו מעל 6000 איש".

מטיילים בגליל המערבי. צילום: אוצרות הגליל



צילום: אוצרות הגליל


רבים הגיעו לפיקניק וטיול בפארק אדמית ומערת קשת , מערה עתיקה שקרסה ונותרה ממנה קשת ענקית, ממנה משקיפים לנוף הגליל המערבי. משפחות רבות ניצלו את מזג האוויר הנעים ונהנו גם משייט האתגרי למשפחות בסירות טורנדו מהירות בלגונת אכזיב של חברת ״טרק ים אכזיב״. 
 
גם לבית הכנסת העתיק ומרכז המבקרים בית זינאתי בפקיעין, הגיעו מאות משפחות לסיורים מנגנים בין האתרים הקדושים בכפר, משחקי ניווט ומפגש עם שומרת הגחלת והיהודיה האחרונה בפקיעין מרגלית זינאת.