סינטייהו שיפראו בן ה־18, נציג הקהילה היהודית באתיופיה לחידון התנ"ך, שנדרש לערבויות כדי להשתתף בו ביום העצמאות, לא יזכה לעלות לישראל, אף שאביו כבר כאן. זאת, כי לא קיבל אישור לכך ממשרד הפנים שהוא ממתין לו כבר יותר מעשור, אפילו שביקש להתאחד עם אביו ועם בני משפחתו הנמצאים בישראל.



שיפראו הולך בכל יום לסניף של תנועת בני עקיבא של הקהילה היהודית באדיס אבבה, בירת אתיופיה. שם נפגשנו לפני מספר חודשים. הבניין מורכב מפחונים, ללא מים זורמים או שירותים, אך מלא באהבת ישראל ואהבת התנ"ך.



חלומו של שיפראו, שגדל עם אמו במשפחה חד־הורית בתנאים קשים מנשוא, היה מאז ומתמיד להגיע לחידון התנ"ך בישראל. בראיון שקיימנו בקהילת אדיס אבבה הוא סיפר לי על התנאים הקשים בהם הוא חי, הקושי לשלם את שכר הדירה, ההולך ומאמיר כתוצאה משנאת יהודים והאנטישמיות הגוברת במדינה. דיברנו על תנאי המחייה התת־אנושיים, על הקושי להתפרנס בעיר הבירה היקרה, ביחס לגונדר שממנה הגיעו מרבית יהודי אתיופיה.



היום, כשהוא מתכונן לחידון התנ"ך הקרב ובא, הוא אומר לנו: "אני מודה לאלוהים על הכול. היה לי את הכבוד לפגוש אתמול שתי שרות מכובדות  מממשלת ישראל (השרה סופה לנדבר והשרה איילת שקד). הפגישות היו טובות ושתיהן הבטיחו לעזור לי. אבל אני לא חושב רק על עצמי. אני חושב על 8,000 אחיי שמחכים לעלטת לישראל ולהתאחד עם משפחותיהם הנמצאות כאן. הייתה לי גם פגישה חשובה עם אבי, אחיי והאנשים המקסימים ממטה המאבק למען יהודי אתיופיה. הסברנו להם על התנאים שבהם אנחנו חיים, על הצורך לעלות לישראל. פגשנו גם את ח"כ אברהם נגוסה. אני מודה לכולם על כל המאמצים והפגישות".



שיפראו עם השרה שקד, אתמול. צילום: מטה המאבק למען יהודי אתיופיה



יצוין כי הקהילה היהודית באדיס אבבה מונה כאלף איש. רובם הגיעו מהכפרים באזור גונדר שבצפון אתיופיה כדי להתקרב ליהדות, לקיים את מצוותיה ולהתכונן לעלייה המבוששת לבוא לישראל. חלקם ממתינים כבר 20 שנה כדי להתאחד עם משפחותיהם בארץ. הם חיים בתנאים קשים של עוני, יחס מפלה של בעלי בתים גזעניים, המעלים את מחירי הדירות הזעירות והקשות למחייה ממילא, בתואנה ש"אתם עשירים, שולחים לכם כסף מישראל".



בעלי הבתים גם צוחקים עליהם ש"האחים שלכם בישראל שכחו אתכם, לא אכפת להם מכם, בגלל זה נשארתם כאן כל כך הרבה שנים". במצב הזה, אמו החד הורית של שיפראו צריכה לעבור דירה מדי כמה חודשים. בנוסף, הקהילה היהודית בעיר סובלת ממצוקת מקומות לקבורה יהודית, מחילול קברים לטובת מכירת חלקי הברזל של קירות בית הקברות.



שיפראו: "אני שליח של 8,000 אחיי באתיופיה ומקווה שהביקור שלי יעזור, בעזרת השם". אבל אם שום דבר לא ישתנה, בתום החידון ייאלץ שיפראו לחזור לאתיופיה ולהיפרד שוב מאביו ואחיו, עד להודעה חדשה.