לראשונה מאז נרצח בירי מתנקשים בפתח ביתו בתל אביב במרץ 1957, יועלה זכרו של ד"ר ישראל קסטנר, שהציל רבים מיהודי הונגריה, בטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיתקיים מחר במשכן הכנסת. זכרו של ד"ר קסטנר יועלה במהלך הטקס "לכל איש יש שם", בנוכחות ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, שרים וח"כים. מדי שנה שישה ניצולי שואה ובני משפחותיהם מדליקים בטקס נרות זיכרון. בין המדליקים השנה יהיו גם סוזי קסטנר, בתו של ד"ר קסטנר, שתעשה זאת יחד עם בתה, ח"כ מרב מיכאלי מהמחנה הציוני.



בטקסט שנכתב לטקס נאמר: "ד"ר ישראל קסטנר - רז'ה - היה משפטן, עיתונאי ופעיל ציוני מרכזי בבודפשט. הוא היה ממקימי וועדת העזרה וההצלה הציונית שסייעה בכל דרך לפליטות ופליטים יהודים שהגיעו ממדינות שכנות. כשהנאצים כבשו את הונגריה, הוא הועמד בראש צוות משא ומתן מול אדולף אייכמן, שהציע לוותר על השמדת יהודי הונגריה תמורת סיוע מבנות הברית. העסקה לא יצאה אל הפועל, אבל קסטנר, בתושייה ובאומץ, הצליח לנצל את המשא ומתן ובאמצעות קשרים ושוחד לקצינים נאצים הוציא לפועל מבצעי הצלה רבים והציל את חייהם של עשרות אלפי יהודיות ויהודים. קסטנר עלה לישראל בשנת 1947, היה דובר משרד התמ"ת ועיתונאי עד שנרצח על רקע פוליטי. לפי הערכות מחקריות, חיים היום למעלה מחצי מיליון צאצאות וצאצאים של ניצולי קסטנר, רבים ורבות מהם בישראל".



מרב מיכאלי, צילום: פלאש 90
מרב מיכאלי, צילום: פלאש 90



"ידע שיירצח, וידע שיכירו במפעלו"



בארץ פרסם עיתונאי ירושלמי בשם מלכיאל גרינוולד טענה שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים. משום שקסטנר היה דובר משרד התעשיה, היועץ המשפטי דאז, חיים כהן, תבע את גרינוולד תביעת דיבה. המשפט התקיים בשנות החמישים ועורר סערה ציבורית, שגברה לאחר שהשופט בנימין הלוי קבע כי "קסטנר מכר את נשמתו לשטן". המדינה ערערה מיד על פסק הדין אך בינתיים קסטנר נרצח בידי שלושה מתנקשים. פסק דינו של בית המשפט העליון ניתן לאחר הרצח, והוא ניקה את קסטנר מכל ההאשמות, אך דמותו נשארה שנויה במחלוקת פוליטית. מאז פועלים רבים מהניצולים על ידו וגם בני משפחתו כדי לטהר את שמו ולהנציח את זכרו. קסטנר הונצח ביד ושם אך עד כה לא זכה להנצחה ממלכתית.



בתו סוזי קסטנר אמרה אתמול למעריב: "בשבילי הטקס בכנסת זה ממש ימות המשיח. עבורי זאת אכן הכרה ממלכתית באבי. האמת שהופתעתי מאוד כששמעתי שאדליק נר לזכרו של אבי. באיזשהו מקום תמיד האמנתי שהיום הזה יבוא. אבא שלי ידע בבירור שיום אחד ירצחו אותו, כמו שגם ידע והאמין כי יבוא יום ויכירו בערך מפעל ההצלה שלו - והיום הזה מגיע. אומנם לא לגמרי, אבל אנחנו מתקדמות. זה צעד מאוד גדול קדימה".



ח"כ מיכאלי, נכדתו של קסטנר, הוסיפה: "הייתי אמורה לנסוע לארצות הברית ודחיתי את הנסיעה כדי להיות בטקס. זה מאוד משמח ומרגש. זה עוד צעד בדרך להכרה במפעל ההצלה העצום של ד"ר קסטנר, שהוא סבא שלי. עד היום מדינת ישראל לא עשתה מעולם מעשה להנציח אותו, אלא בעיקר הניצולים - שפעלו לקרוא גינה על שמו בחיפה ולהצבת שלט זיכרון מול ביתו בתל אביב, במקום שבו נרצח. אני נרגשת מאוד לקראת הטקס בכנסת".