"אוי לי, כמה אני סובל. האם זה בגלל עוונותי או בגלל תלאות הזמן?". בתהייה זו נפתחת מקאמה בת למעלה מ־60 בתים שכתב ב־1942 הרב גד (גאדו) מכלוף, שנלקח עם יהודים נוספים למחנות הכפייה סידי עזאז ובוגבוק שבגבול מצרים־לוב, ותיעד את קורות מחנות אלה, שהיו בשליטה של המשטר האיטלקי הפשיסטי ובהכוונה של הצורר הנאצי.



המקאמה נשמרה במשך שנים רבות על ידי הבן, איש הציבור והחינוך ויקיר העיר נתניה שלמה מכלוף, והוקראה אמש בערב "זיכרון בסלון" שנערך לציון שואת יהודי צפון אפריקה בבית מורשת יהדות לוב באור יהודה.



המסמך האישי והאותנטי, שעליו חתמו כעדים 32 יהודים נוספים מאסירי המחנות, מתאר בחריזה לירית את הימים החשוכים. כותבו, הרב מכלוף, היה לצד תפקידו הרבני גם משורר ובין היתר כתב את הפיוט "אבי חונני", שנחשב לאחד השירים המוכרים של יוצאי הקהילה בארץ ובעולם. המקאמה נכתבה בשפת הלדינו הערבית הנקראת "למעררק", ואשר רוב יהודי לוב באותה תקופה של מלחמת העולם השנייה שלטו בה בדיבור ובכתיבה.



בהקדמה למקאמה, המתארת את הסבל הנורא, הרעב והצמא, המחלות וההשפלה שהיו מנת חלקם של אסירי מחנות הכפייה, כותב המחבר: "בשל היעדר שינה עלה בדעתי לכתוב הסיפור הזה כשדמעה זולגת מעיני ולבי שבור... הכל דברי מוסר כדי שיידע הקורא שאין שום דבר נצחי, גם הטוב וגם הרע, ומה שנצחי הוא רק מעשיו של האדם כלפי בורא עולם וכלפי אנשים, כי העולם גלגל שמסתובב...".



בשיר עצמו, שנכתב זמן קצר לאחר חגי תשרי, כותב הרב בין היתר: "אוי חברים, תראו את הייסורים שלנו, לא בנינו סוכה ואין לנו לולב, אבקש מהאל שלא יענישנו". בבית נוסף מתוארת הגעתם למדבר הצחיח: "עברנו את סלום (שם מקום), לבנו עגום, הגענו ביום התשיעי, זרקו אותנו במדבר שממה ללא מזון, ללא מים, נתנו לנו לעבוד באבנים, הרוח והחול עשו אותי עיוור... אוי אלוקי האבות, הצל אותנו מהגלות בחיים ולא במוות, ראה לבנו השבור ורפא אותנו".



למרות כל הסבל, מביע הרב מכלוף אופטימיות מופלאה בסיום שירו וכותב: "אמן ואמן נתגבר על אדום וישמעאל, נגיע לארץ ישראל ונראה הדגל הציוני על התורן... ומפציר באל: "הבא אותי לירושלים ואחיה בה כל חיי".



הרב מכלוף הגשים את חלומו. למרבה המזל, בנובמבר 1942 הכריעו הכוחות הבריטיים בראשות הגנרל מונטגומרי, בקרב אל־עלמיין המפורסם בגבול מצרים, את הכוחות הגרמניים־איטלקיים בראשות הגנרל רומל, ומחנות הכפייה שוחררו. זמן קצר לאחר קום המדינה עלה הרב עם רעייתו מלכה־מרג'נה, וכאן חיו ופעלו עם משפחתם הענפה. אחד מבניו הוא ד"ר יצחק בן גד, לשעבר קונסול ישראל בארה"ב. לאחר פטירתם נטמנו הרב ורעייתו בהר המנוחות בירושלים.



הכותב הוא נכדו של הרב גד מכלוף, שהקריא אמש את הדברים