יום הזיכרון לשואה ולגבורה - מתייחדים עם זכר ששת המיליונים: צפירת דומייה בת שתי דקות נשמעה היום (חמישי) ברחבי הארץ ואחריה החל טקס הנחת הזרים ביד ושם. באותה שעה החלו הטקסים במוסדות החינוך, מוסדות הציבור ובסיסי צה"ל. בכנסת ובמוזיאון יד ושם נערכים טקסי "לכל איש יש שם".


הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" מתקיים השנה תחת הכותרת "ניצולי השואה מעצבים זיכרון ובונים מדינה - בסימן 70 שנה למדינת ישראל". הטקס נערך במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו,  יושב-ראש הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, נשיאת בית - המשפט העליון השופטת אסתר חיות וראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג ובהשתתפות סגל א' של המדינה, חברי הכנסת לשעבר, מייסדי נשיאות "לכל איש יש שם", עובדי הכנסת והגמלאים, חניכים מתנועות נוער, הנהלת יד ושם, נציגי ארגון דורות ההמשך, משרדי ממשלה והגופים העוסקים בהנצחת השואה והגבורה ומוזמנים אחרים. זוהי השנה ה-29 בה מתקיים הטקס המסורתי בטרקלין שאגאל בכנסת.

חברת הכנסת מירב מיכאלי השתתפה בטקס ביחד עם אמה וציינה את זכרו של סבה של מיכאלי - ד"ר ישראל קסטנר. השר אופיר אקוניס עזב את טרקלין שגאל בעת הדלקת הנר לזכר קסטנר ושב לאחר מכן. בתגובה לטענות נגד מתן הייצוג לדמותו של קסטנר, שפעולו במהלך השואה שנוי במחלוקת, נמסר מהכנסת כי "לכל יש יש שם" הוא טקס שמעבר לכל מחלוקת כבר שלושה עשורים, וחובה לוודא שהטקס יישאר כזה. הכנסת מעולם לא קיימה ומעולם לא תקיים, טקסים אישיים לגבי נספה או שורד שואה זה או אחר. חברי הכנסת שעולים להדליק נר זיכרון נוהגים להקדיש את הנר למי מבני משפחתם שנספה או ששרד בשואה ואין לאף גורם בכנסת אפשרות להכתיב לח"כים לכבוד מי הם מדליקים את נר הזיכרון. פגום ולא מוסרי לנסות לקבוע מי ראוי יותר ומי פחות בין הנספים והשורדים. וודאי שהכנסת לא תנהג כך ויש לקוות שגם אחרים יקפידו בכבוד השואה ובקדושת הטקס".

בשעה 13:00 צפוי להתקיים טקס האזכרה המרכזי לששת המיליונים באוהל יזכור שביד ושם. בשעה 17:30 תתקיים עצרת תנועות הנוער בבקעת הקהילות שביד ושם. למרות המתיחות הגבוהה בצפון, צפויים ראשי מערכת הביטחון, הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש המוסד להשתתף היום בצהריים במצעד החיים בין אושוויץ לבירקנאו, לצדו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. במצעד ישתתפו למעלה מ־13 אלף בני נוער מרחבי העולם, שיגיעו ב־110 משלחות מ־41 מדינות שונות, בהן ארגנטינה, קנדה, צ'ילה, ארה"ב, פולין, בריטניה ומרוקו. השנה לראשונה תשתתף גם משלחת מיפן. בסוף מסעם יגיעו בני הנוער לארץ וישתתפו בחגיגות יום העצמאות למדינת ישראל.



בשעה 19:45 יתקיימו עצרות הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוצים לוחמי הגטאות ויד מרדכי. בעצרת הנעילה המרכזית של יום השואה והגבורה, בבית לוחמי הגטאות, תישא את דבר הלוחמים עליזה ויטיס־שומרון, מי ששימשה כקשרית במהלך מרד גטו ורשה בשנת 1943.


אירועי יום השואה והגבורה נפתחו אתמול בעצרת המרכזית ביד ושם. מעל הבמה שלחו נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לשליטי איראן ולמכחישי השואה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח אמש מרחבת יד ושם, בנאומו בפתח הטקס, מסר לשליטי איראן ואמר: “אל תעמידו במבחן את נחישותה של ישראל”.

העצרת המרכזית אתמול ביד ושם. צילום: מרק ישראל סלם


קודם לכן נשא דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, שיצא היום לעמוד בראש המשלחת הישראלית למצעד החיים בפולין, שם ייפגש עם נשיא פולין אנדז’יי דודה. ריבלין התייחס במרומז לחוק השואה הפולני ואמר: “יש שואה ויש מכחישי ומשכיחי שואה, וההבדל בין אלה לאלה הוא האמת - לעולם לא ניתן יד למתכחשים לאמת או למנסים להשכיח אותה. לא מצד בודדים או ארגונים, לא מצד ראשי מפלגות וגם לא מצד ראשי מדינות".