מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך התייחס היום (שלישי) לדיווח אמש בחדשות עשר, לפיו הפרקליטות תמליץ ליועמ"ש מנדלבליט, שלא להאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד בתיק 1000. "יש המון דיס-אינפורמציה והמון בעלי עניין. נמתין שייחתכו הדברים", אמר אלשיך במהלך מסיבת עיתונאים בה הציג את המתווה לביטול מרשמים פליליים לקראת חגיגות ה-70 למדינת ישראל.



אתמול דווח בחדשות עשר כי מסתמן שהפרקליטות תמליץ לעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 1000 בגין הפרת אמונים ולא בגין שוחד, כפי שהמליצה המשטרה. על פי הפרשן המשפטי של הערוץ, ברוך קרא, ההחלטה ללכת על סעיף פחות חמור נובעת ממה שנתניהו קיבל בתמורה - במקרה הזה מדובר באינטרסים. 



המשמעות של ההחלטה של להעמיד את ראש הממשלה על קבלת שוחד, היא שארנון מילצ'ן לא יועמד לדין ויוכל במקרה הזה להעיד נגד ראש הממשלה, יחד עם העוזרת האישית שלו, הדס קליין, הנחשבת לעדת מפתח. 



כזכור, לפני חודשיים הגישה המשטרה את סיכום תיקי החקירה בפרשות 1000 ו-2000, והמליצה להעמיד את ראש הממשלה לדין בגין שוחד בשתי הפרשות. בפרסום נכתב כי המשטרה ממליצה להעמיד את ראש הממשלה לדין בגין קבלת שוחד מארנון מילצ'ן בתיק המתנות ובניסיון לקבלת שוחד בתיק השיחות מול מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. 



רוני אלשיך. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כבר מראשית החקירה, התבססה תשתית ראייתית לפיה התיק שעוסק בטובין משני צידיו, הן מהצד הנותן והן המקבל. ראש הממשלה ובני משפחתו נהנו במשך כעשור, מ-2007 עד 2016 ממתנות שקיבלו ממילצ'ין ומפאקר - בהן סיגרים, שמפניות וחליפות, בעלות הנעמדת על למעלה ממיליון ש"ח. כאשר חלקו של מילצ'ן במתן הטובין נעמד על כ-750 אלף שקלים, ופאקר בכ-250 אלף שקלים. 



במהלך החקירה נדרשו אנשי העסקים להסביר את פשר הענקת המתנות וההסבר לא הניח את הדעת וחשף כי לא מדובר ב"מתנות בין חברים", כפי שהם וראש הממשלה טענו. במשטרה סבורים כי במערכת יחסים בין חברים אין דרישה ובקשה לקבל מתנות, בוודאי שלא כאלה שנשלחו בהסוואה כדי שלא יידעו עליהן. אין מתנות בהיקפים האמורים ומנגד כשיש מתנות הן אמורות להימסר מצד אחד לשני לחילופין באותו שווי. 



עם סיום החקירה, התגבשה במשטרה תשתית ראייתית המעלה ביצוע עבירות של שוחד בכל הקשור למערכת היחסים בין מילצ'ן ונתניהו, וזאת כאשר כבר בראשית הדרך, מילצ'ן עמד על קבלת תמורה לטובין שנתן לראש הממשלה. מדובר ב"חוק מילצ'ן", שעניינו פטור ממס לתושב חוזר מעבר לעשר שנים. במקרה זה היה אמור איש העסקים ליהנות מהטבה בשווי מיליונים, לנוכח עסקיו מחו"ל וכן פטור מדיווח על עסקיו ונכסיו.