במשכן הכנסת יערך הערב (שלישי) אירוע "שירים לזכרם", מעמד הנצחת חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בשירים ובקטעי זיכרון. באירוע, שייערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, הרמטכ"ל, ראש המוסד ומאות בני משפחות שכולות יובאו בין שירי הזיכרון גם סיפוריהם האישיים של הנופלים.

בין היתר יובא סיפורה של מירי פירסטנברג, הילדה ממעלה עקרבים, שהייתה רק בת חמש וחצי כאשר ניצלה מהפיגוע הגדול הראשון במדינת ישראל הצעירה – הטבח שביצעו מחבלים בנוסעי אוטובוס במעלה העקרבים בשנת 1954.

מירי נותרה בחיים אך אביה אפרים ואמה חנה נרצחו. אחיה בן ה-9 נורה ונותר משותק גופנית ומוחית עד מותו ב-1986. עד היום מהדהדות באוזניה מילותיו של החייל שנהרג כשהגן עליה בגופו, "תשתקי, אחרת יהרגו גם אותך!".  במשך שעות היא המתינה באוטובוס בינות לגופות עד שהגיע החילוץ.

הערב מירי פירסטנברג תשתתף בארוע הזיכרון בכנסת ביחד עם נכדתה תומר, קצינה בבה"ד 1.

"עבורי מדובר במעמד מעוד מרגש. שנים שהסיפור שלנו לא הוזכר . אני כיום בת 60 ולא הוכרתי עד עצם היום הזה על ידי הביטוח הלאומי לכן זה מאוד מרגש אותי לקבל את ההכרה הממלכתית הזו", היא אומרת.

"בנוסף לכך אני מאוד נרגשת מכך שמעלים לבמה ביחד איתי את נכדתי שסיימה לא מזמן תפקיד כקצינת מבצעים של גדוד צנחנים והיום היא קצינה בבה"ד 1. אני מאוד נרגשת כי למרות שאני לבד מגיל חמש כנראה שעשיתי משהו טוב בחיים ואני בטוחה שאבא שם במרחקים גאה בי".

מירי אומרת כי "למרות חלוף השנים הכאב לא רק שלא עובר אלא הולך ומתעצם כמו גם הגעגוע. לצערי המראה של הורי המרוסקים והזיכרון הקשה של מה שעשו לאימא לא מרפה. הזיכרון והכאב מלווים אותי כל ימות השנה אבל יחד עם זאת בחרתי בחיים ואני מרגישה שיש לי תפקיד בהנצחת המשפחה שאיננה".

בין סיפורי השכול שיובאו באירוע, שיועבר בשידור חי גם באתר מעריב אונליין, יובא גם סיפור אהבתם של פנינה גרי מנהלל ועלי בן צבי ז"ל, בנו של נשיא המדינה השני יצחק בן צבי, שנהרג בשנת 1948 במאבק על עצמאות המדינה, ימים ספורים לפני חתונת השניים.

בהשראת הסיפור כתבה גרי את ההצגה "סיפור אהבה ארץ ישראלי", שהוצגה בארץ ובעולם וכן ספר אוטוביוגרפי. בשנת 2017 יצא גם סרט ישראלי בהשראת הסיפור. פנינה גרי, היום בת 90, תגיע לאירוע כשלצידה השחקנית עדי בילסקי, ששיחקה את דמותה של פנינה בהצגה ובסרט.

את השירים בערב הזיכרון ישמיעו שלמה וישינסקי והלהקות הצבאיות, שלומי שבת, ישי ריבו, רוני דלומי והחזן הראשי של צה"ל סא"ל שי אברמסון. האירוע המשותף לכנסת, משרד הביטחון והביטוח הלאומי ייערך בסימן 70 שנה למדינת ישראל.

עוד יובאו סיפורו של "ערן שנהרג פעמיים" –סרן ערן כהן ז"ל, נווט בחיל האוויר, הוכרז נעדר באוקטובר 1973, לאחר שמטוסו נפגע כאשר שב מהתקפה על מטרות ליד מנסורה שבמצרים. שנתיים לאחר מכן קראה אחותו שולמית לבנה 'ערן חי', על שמו.

ביוני 1995, לאחר 21 וחצי שנות היעדרות, הוחזרה גופתו של ערן כהן ארצה והוא הובא למנוחות. ב- 1997 נהרג גם בנה של שולמית, סגן ערן חי פרץ, לוחם בחיל השריון, באסון המסוקים. יעל פרץ, אחותו של ערן חי ז"ל, תשתתף באירוע.

כמו כן יובאו סיפוריהם של אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון שנספה באסון מעבורת החלל, ושל בנו אסף, טייס חיל האויר שנהרג בתאונת אימונים, סיפורה של משפחת סלומון שאיבדה 3 מבניה בטבח שביצע מחבל שחדר לביתם בישוב חלמיש וסיפורם של רס"מ כמיל שנאן ז"ל ורס"מ האיל סתאוי ז"ל, שוטרי מג"ב שנהרגו בפיגוע הירי הבר הבית ביולי 2017.